Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

Brillemans
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur
AV: Avast Free
FW: Look'n'Stop

Online Armor laat poort 554 open

wo 15 aug, 2012 12:47:59

Vandaag wilde ik Online Armor in een geheel nieuw en schoon systeem eens proberen. Na installatie, die verder probleemloos verliep, de firewall gecheckt met de ShieldsUp van grc.com en tot mijn verbazing stond poort 554 open, de poort voor Real Time Stream Control Protocol (TCP/UDP).

Na wat googelen kwam ik er achter dat dit hoorde bij wmpnetwk.exe van de Windows Media Player. Middels services.msc deze functie uitgeschakeld maar die poort bleef open. Heeft iemand gelijksoortige ervaringen met Online Armor? Zit nu trouwens weer achter de Look'n'Stop firewall.

Verder viel me op dat Online Armor de instelling van m'n netwerk veranderd had: Thuis- of bedrijfsnetwerken (particulier) stond nu op 'niet verbonden' en Openbare Netwerken op 'verbonden'. Eerst was dat net omgekeerd. Waarom doet Online Armor dit? Heb dit n.l. nog niet eerder meegemaakt. Kan dit te maken hebben met die open poort?

iEscape
Moderator
Moderator
AV: MBAM Pro
FW: Little Snitch (macOS)

Re: Online Armor laat poort 554 open

wo 15 aug, 2012 18:11:12

@ Brillemans,
Brillemans schreef:
Vandaag wilde ik Online Armor in een geheel nieuw en schoon systeem eens proberen. Na installatie, die verder probleemloos verliep, de firewall gecheckt met de ShieldsUp van grc.com en tot mijn verbazing stond poort 554 open, de poort voor Real Time Stream Control Protocol (TCP/UDP).

Het is mogelijk om zelf in te stellen: W M Player / Extra / Opties / tab Netwerk / bij Proxyinstellingen voor streaming klik op Configureren / Protocol configureren / naar keuze instellen / OK / Toepassen / OK

Afbeelding

Informatie over WM Player, firewall en muziek delen
http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... dia-Player

Brillemans schreef:
Na wat googelen kwam ik er achter dat dit hoorde bij wmpnetwk.exe van de Windows Media Player. Middels services.msc deze functie uitgeschakeld maar die poort bleef open. Heeft iemand gelijksoortige ervaringen met Online Armor? Zit nu trouwens weer achter de Look'n'Stop firewall.

Windows Media Player Network Sharing Service, zou ik op handmatig instellen.
Functie: hiermee worden media bestanden met behulp van UPnP op media-apparaten beschikbaar gemaakt.

Brillemans schreef:
Verder viel me op dat Online Armor de instelling van m'n netwerk veranderd had: Thuis- of bedrijfsnetwerken (particulier) stond nu op 'niet verbonden' en Openbare Netwerken op 'verbonden'. Eerst was dat net omgekeerd. Waarom doet Online Armor dit? Heb dit n.l. nog niet eerder meegemaakt. Kan dit te maken hebben met die open poort?

Hoogstwaarschijnlijk is Wi-Fi ingeschakeld ::)

Afbeelding
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding

Brillemans
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

wo 15 aug, 2012 18:48:40

Thanks, iEscape, voor je uitgebreide antwoord.
Ik ga er mee aan de slag en laat je de uitkomst weten!

iEscape
Moderator
Moderator

wo 15 aug, 2012 19:58:18

@ brillemans,

Geen dank, graag gedaan, success :pray:
Wat je wel zou kunnen uitschakelen is:
Beeld / Invoegtoepassingen / Overige / Muziek-plugin voor Windows Live Messenger.

Functie: hiermee wordt je WL Messenger-status gewijzigd, zodat anderen kunnen zien welk nummer je nu afspeelt.

Afbeelding

Brillemans
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 16 aug, 2012 12:20:59

iEscape schreef:
Het is mogelijk om zelf in te stellen: W M Player / Extra / Opties / tab Netwerk / bij Proxyinstellingen voor streaming klik op Configureren / Protocol configureren / naar keuze instellen / OK / Toepassen / OK

Ik heb alle instellingen geprobeerd, die poort blijft echter gewoon openstaan.

iEscape schreef:
Windows Media Player Network Sharing Service, zou ik op handmatig instellen.
Functie: hiermee worden media bestanden met behulp van UPnP op media-apparaten beschikbaar gemaakt.

done.

iEscape schreef:
Hoogstwaarschijnlijk is Wi-Fi ingeschakeld ::)

Ja, maar ik heb nog een 'bedrade' verbinding en verder geen apparaten die gebruik maken van WiFi.

iEscape schreef:
Wat je wel zou kunnen uitschakelen is:
Beeld / Invoegtoepassingen / Overige / Muziek-plugin voor Windows Live Messenger.

Eerlijk gezegd weet ik niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Kan dat pad niet vinden in WMPlayer of Online Armor. Of bedoel je een ander programma? Ik heb trouwens geen enkel onderdeel van Windows Live Messengers geïnstalleerd.

Als ik kijk naar het log van Online Armor heeft poort 554 idd te maken met wmpnetwk.exe. Is het een optie om bij 'Windows onderdelen in- of uitschakelen' de Windows Media Player maar helemaal uit te schakelen? Ik gebruik 'm toch nooit, de VLC-player pikt alles.

Maar alles bij elkaar toch vreemd dat Online Armor die poort open laat staan. Heb dit nog bij geen enkele firewall meegemaakt (en ik heb er best een paar uitgeprobeerd, met Look'n'Stop tot nu toe als mijn favoriet). Waarom, vraag ik me echt af. Is hier een verklaring voor?

[EDIT:] Hmm....WMPlayer uitschakelen is toch niet zo'n goed idee: al m'n icoontjes op het bureaublad waren opeens zwart. Maar weer ingeschakeld. Gedoe allemaal :whistle:

iEscape
Moderator
Moderator

do 16 aug, 2012 12:55:09

@ Brillemans,
Brillemans schreef:
Ik heb alle instellingen geprobeerd, die poort blijft echter gewoon openstaan.

Bij de 1e schermafbeelding -> Opties [eerste bericht] is het mogelijk om de vinkjes te verwijderen [RTSP/UDP, RTSP/TCP & HTTP].
Brillemans schreef:
Ja, maar ik heb nog een 'bedrade' verbinding en verder geen apparaten die gebruik maken van WiFi.

Als je geen apparaten hebt die Wi-Fi gebruikt, schakel de Wi-Fi van de laptop/pc uit.
Brillemans schreef:
Eerlijk gezegd weet ik niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Kan dat pad niet vinden in WMPlayer of Online Armor. Of bedoel je een ander programma? Ik heb trouwens geen enkel onderdeel van Windows Live Messengers geïnstalleerd.

Windows Media Player / Beeld / Invoegtoepassing / Overige / Muziek-plugin voor Windows Live Messenger -> vinkje dus verwijderen.
Brillemans schreef:
Als ik kijk naar het log van Online Armor heeft poort 554 idd te maken met wmpnetwk.exe. Is het een optie om bij 'Windows onderdelen in- of uitschakelen' de Windows Media Player maar helemaal uit te schakelen? Ik gebruik 'm toch nooit, de VLC-player pikt alles.

Het is mogelijk om het keuzerondje te markeren bij Weigeren, in plaats van Toestaan.

Afbeelding

Brillemans
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 16 aug, 2012 13:59:52

iEscape schreef:
Bij de 1e schermafbeelding -> Opties [eerste bericht] is het mogelijk om de vinkjes te verwijderen [RTSP/UDP, RTSP/TCP & HTTP].

Is gedaan
iEscape schreef:
Als je geen apparaten hebt die Wi-Fi gebruikt, schakel de Wi-Fi van de laptop/pc uit.

Ik heb een LAN-verbinding. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe je die Wi-Fi van de PC moet uitzetten.
iEscape schreef:
Windows Media Player / Beeld / Invoegtoepassing / Overige / Muziek-plugin voor Windows Live Messenger -> vinkje dus verwijderen.

Ik heb WMPlayer12 en hoe ik ook zoek, beeld/invoegtoepassingen/ etc. zie ik gewoon niet, heb echt alles aangeklikt. Waar staat 'beeld' in vredesnaam??
iEscape schreef:
Het is mogelijk om het keuzerondje te markeren bij Weigeren, in plaats van Toestaan.

Ook gedaan. Test weer uitgevoerd en nu is ook poort 554 gesloten, d.w.z. 'stealth'. Thanks! :D
Zit ik nog met de vraag of Online Armor die poort standaard open laat. Zo ja, waarom? Zo niet, waarom in mijn systeem dan wel?

iEscape
Moderator
Moderator

do 16 aug, 2012 17:18:31

@ Brillemans,
Brillemans schreef:
Ik heb een LAN-verbinding. Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe je die Wi-Fi van de PC moet uitzetten.

[ga naar] het Netwerkcentrum / Adapterinstellingen wijzigen / klik met de rechter muisknop op Draadloze netwerkverbinding / Uitschakelen.
Bekabeld netwerk blijft intact.
Afbeelding
Brillemans schreef:
Ik heb WMPlayer12 en hoe ik ook zoek, beeld/invoegtoepassingen/ etc. zie ik gewoon niet, heb echt alles aangeklikt. Waar staat 'beeld' in vredesnaam??

Ik neem aan dat het niet meer van belang is, aangezien je WMPlayer hebt uitgeschakeld.
Brillemans schreef:
Zit ik nog met de vraag of Online Armor die poort standaard open laat. Zo ja, waarom? Zo niet, waarom in mijn systeem dan wel?

Ik neem aan dat deze -security issue- vraag zal worden beantwoord door een security adviseur/deskundige :pray:

Afbeelding

Brillemans
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 16 aug, 2012 17:33:53

iEscape schreef:
ga naar het Netwerkcentrum / Adapterinstellingen wijzigen / klik met de rechter muisknop op Draadloze netwerkverbinding / Uitschakelen.
Bekabeld netwerk blijft intact.

OK, doen we.
[EDIT]: Net even gekeken, Online Armor heeft zo te zien die hele Windows Firewall sectie inclusief instellingsmogelijkheden opgeheven, (ik dacht dat OA de Windows Firewall alleen maar uitschakelde). Wat betreft het netwerk wordt alleen de LAN-verbinding nog weergegeven.
iEscape schreef:
Ik neem aan dat het niet meer van belang is, aangezien je WMPlayer hebt uitgeschakeld.

Aangezien dus na uitschakelen van WMP alle icoontjes op m'n bureaublad vervangen waren door zo'n oerlelijk standaardvierkantje heb ik 'm maar weer teruggezet, waarna alles er weer normaal uitzag.

iEscape
Moderator
Moderator

do 16 aug, 2012 18:27:36

@ Brillemans,
Brillemans schreef:
Net even gekeken, Online Armor heeft zo te zien die hele Windows Firewall sectie inclusief instellingsmogelijkheden opgeheven, (ik dacht dat OA de Windows Firewall alleen maar uitschakelde).

Schakel Windows Firewall uit.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... -on-or-off
Hoeveel firewall[s] gebruik je ::) ::) ::)
Een firewall is voldoende, twee firewalls die tegelijkertijd in gebruikt kan problemen geven.
Brillemans schreef:
Wat betreft het netwerk wordt alleen de LAN-verbinding nog weergegeven.

Dat klopt nu toch ::)

Afbeelding

Brillemans
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 16 aug, 2012 18:45:22

iEscape schreef:
Hoeveel firewall[s] gebruik je
Een firewall is voldoende, twee firewalls die tegelijkertijd in gebruikt kan problemen geven

Ik vrees dat we een beetje langs elkaar heen praten ;-) Natuurlijk heb ik maar één firewall aktief in m'n systeem, ik ben echter gewend te zién dat de Windows-firewall uitgeschakeld is nadat je een andere geïnstalleerd hebt, in dit geval is die hele sectie verdwenen na installatie van OA. Verbaasde me.
Brillemans schreef:
Wat betreft het netwerk wordt alleen de LAN-verbinding nog weergegeven.

iEscape schreef:
Dat klopt nu toch

Ik bedoelde dat die WLAN-verbinding sowieso al verdwenen was toen ik ernaartoe ging om hem uit te schakelen (het was dus al geen openbaar netwerk meer maar gewoon thuisnetwerk voordat ik iets veranderd had). Never mind, problemen zijn opgelost. Alleen die vraag waarom OA die poort 554 open liet staan blijft nog over.

Nogmaals bedankt voor je hulp!

iEscape
Moderator
Moderator

do 16 aug, 2012 18:56:21

@ brillemans,

OK fijn dat het opgelost is.
Geen dank, graag gedaan.

Afbeelding

ctrlaltdelete
† In Memoriam
† In Memoriam
Kennisniveau: (3) Expert
AV: Emsisoft Anti-Malware
FW: Online Armor

vr 17 aug, 2012 12:34:13

Wanneer het programma wmpnetwk.exe actief is en 'luistert' op poort 554 dan is het logisch dat poort 554 als open poort wordt gezien.
Dit zou ook in de Firewall status te zien moeten zijn.

En nog even voor de duidelijkheid; Online Armor zet die poort niet zomaar open, het programma wmpnetwk.exe opent die poort en omdat het programma vertrouwd is wordt dit toegestaan door Online Armor.

Wanneer het stoppen van de wmpnetwk.exe niets veranderd en de poort open blijft volgens GRC kijk dan eens heel goed in Online Armor firewall status welk programma die poort gebruikt. En kijk voor de zekerheid ook in logbestanden van je router. Het gebeurt vaak genoeg dat men resultaten van de router ziet en niet de resultaten van de computer die je wilt testen.

Brillemans
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

vr 17 aug, 2012 16:48:12

ctrlaltdelete schreef:
Wanneer het programma wmpnetwk.exe actief is en 'luistert' op poort 554 dan is het logisch dat poort 554 als open poort wordt gezien.
Dit zou ook in de Firewall status te zien moeten zijn.

En nog even voor de duidelijkheid; Online Armor zet die poort niet zomaar open, het programma wmpnetwk.exe opent die poort en omdat het programma vertrouwd is wordt dit toegestaan door Online Armor.

Wanneer het stoppen van de wmpnetwk.exe niets veranderd en de poort open blijft volgens GRC kijk dan eens heel goed in Online Armor firewall status welk programma die poort gebruikt. En kijk voor de zekerheid ook in logbestanden van je router. Het gebeurt vaak genoeg dat men resultaten van de router ziet en niet de resultaten van de computer die je wilt testen.

Het is duidelijk, ook in het log van OA, met welk programma wmpnetwk.exe geassociërd is:
'wmpnetwk.exe is the main executable for Windows Media Player Network Sharing Service. It is used to share Windows Media Player libraries. Disabling or enabling it is down to user preference'.

Daarbij: ik heb geen router maar een ouderwetse 'bedrade' verbinding met twee modems, eentje voor de telefoon en eentje voor de PC/Internet. Log bestanden inkijken van het modem voor PC/Internet is niet mogelijk. Het is onwaarschijnlijk dat GRC het betreffende modem gescand heeft i.p.v. mijn systeem.

Als het 'logisch' is dat een aktieve poort als 'open' wordt gezien dan vraag ik me af waarom ik nog bij geen enkele andere firewall ben tegengekomen dat deze - of een andere - poort openstaat.

ctrlaltdelete
† In Memoriam
† In Memoriam
Kennisniveau: (3) Expert
AV: Emsisoft Anti-Malware
FW: Online Armor

vr 17 aug, 2012 17:20:21

Misschien kunt u met het programmaatje TCPView ook een ander programma ontdekken dat die poort gebruikt? Wanneer iets als media sharing wordt gebruikt dan zou dit waarschijnlijk wel te zien zijn.

Kan het hier zelf niet testen. Ik gebruik wel Online Armor maar kan de firewall in mijn router niet uitschakelen. En zonder router kan ik geen verbinding maken.
Tot zover ik weet scoort Online Armor altijd 100% met GRC ShieldsUp!! test.