Plaats reactie
1
Ik heb de AVG internet security pakket geïnstalleerd.
Zie deze topic: http://www.nationaalcomputerforum.nl/sh ... p?t=119713" onclick="window.open(this.href);return false; (Hier heb ik ook AVG vandaan)

Mijn probleem:
Zowel bij het opstarten als bij een herstart staat de Windows firewall aan.
Pas na 5 minuten, wordt de Windows firewall uitgeschakeld door AVG.

Ik kan de Windows firewall uiteraard zelf uitschakelen
Maar ik vind het een vreemd probleem….
2
Hallo,

Dit is niet zo heel vreemd want AVG Internet Security heeft natuurlijk een eigen firewall, en dat deze pas na 5 minuten door AVG wordt uitgeschakeld is een ingebouwde routine.
In principe maakt dit niet zo heel veel uit, maar je kan de Windows firewall als service geheel uitschakelen dan zal direct de firewall van AVG actief worden bij het opstarten.
  • Ga naar start > uitvoeren en type services.msc gevolgd door enter.
  • Navigeer naar de Windows Firewall (MpsSvc) en verander het opstarttype naar handmatig of uitgeschakeld.
  • Herstart de computer, en vervolgens zal direct de firewall van AVG Internet Security actief moeten zijn.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Je zou toch verwachten dat programmeurs van AVG dit in orde maken tijdens de installatie procedure.
Je wilt tenslotte altijd en direct beveiligt zijn door de firewall van AVG.
De eerste 5 minuten kan er zomaar malware door de Windows firewall slippen, terwijl de firewall van AVG de malware zou kunnen tegenhouden ;D

Stappen uitgevoerd!
4
In principe is dit juist een goede methode om een "delay" van circa 5 minuten toe te passen. De service van de Windows Firewall moet immers wel actief zijn voordat deze kan worden beëindigd.
Wanneer deze routine voeg in het bootproces uitgevoerd zou worden is het mogelijk dat het wel eens zou kunnen gaan conflicteren, de service van de Windows Firewall kan namelijk natuurlijk ook automatisch maar (vertraagd) starten.
Afbeelding
Rick13 schreef:Je wilt tenslotte altijd en direct beveiligt zijn door de firewall van AVG.
Maar dat bereik je door het uitschakelen van de Windows Firewall service, waarom zou je eerst de Windows Firewall laten starten als je die van AVG Internet Security als primaire firewall wilt gebruiken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Op het moment van de installatie is de firewall actief, en kan deze uitgeschakeld worden.
Waarom maakt AVG hier dan een "herhaling" van (actief, uitgeschakeld)
Dit vertraagt dan onnodig het boot proces.
Maxstar schreef:Je wilt tenslotte altijd en direct beveiligt zijn door de firewall van AVG.
Maar dat bereik je door het uitschakelen van de Windows Firewall service, waarom zou je eerst de Windows Firewall laten starten als je die van AVG Internet Security als primaire firewall wilt gebruiken.
Dat was juist mijn punt ;)
Qua veiligheidsredenen moet AVG dit voor jouw regelen en niet de gebruiker
Want 80% van de gebruikers heeft hier de kennis niet voor
6
Wellicht is het een bewuste keuze die AVG heeft gemaakt om de Windows Firewall service niet geheel uit te schakelen, en deze met een vertraging van c.a. 5 minuten te laten uitschakelen.
Het bootproces zal eigenlijk ook niet vertraagt worden, want de switch tussen de Windows firewall en die van AVG zal na het bootproces uitgevoerd worden.
Rick13 schreef:Qua veiligheidsredenen moet AVG dit voor jouw regelen en niet de gebruiker
Want 80% van de gebruikers heeft hier de kennis niet voor
Ja en nee, want je kan het ook van een andere kant bekijken - doordat de Windows firewall door AVG niet geheel uitgeschakeld wordt zal deze wel automatisch geactiveerd worden als de AVG firewall niet actief is.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Via WindowsDeal was er gisteren ook een giveaway van AVG Internet Security, ik heb deze zojuist eens op een test-PC geïnstalleerd.
Maar hier is de firewall van AVG direct actief, en via het onderhoudscentrum wordt dit ook netjes vermeld. Tevens bij systeem en beveiliging staat de vermelding dat AVG de functie van de firewall heeft overgenomen.

Wat staat hier bij jou vermeld als de computer net is opgestart, en wat geeft het onderhoudscentrum op dat moment aan?
Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Wat een interessant probleem ;D
Ik krijg jouw scherm ook te zien, maar dan na 5 minuten.
Dit krijg ik te zien bij het opstarten of herstarten (ik heb de service weer even terug gedraaid)
Afbeelding
9
Blijkbaar is dit dan toch niet een standaard "delay" van AVG zoals ik het vermoeden had. Je kan eens proberen om de Windows firewall te resetten.
Open de commandprompt met administrator-rechten en voer dan eens het onderstaande commando uit en herstart vervolgens de PC.

netsh advfirewall reset
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
12
Het onderhoudscentrum haalt de informatie uit de WMI, soms kan de informatie ook een verkeerd beeld geven. Maar vijf minuten voor het bijwerken van de WMI is wel erg lang.

Je kan ook de WMI eens resetten door één voor één de volgende commands uit te voeren.

winmgmt /verifyrepository
winmgmt /salvagerepository
winmgmt /resetrepository
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
15
Wat een vreemd probleem :crash: :crash:

Ik heb AVG twee keer opnieuw geïnstalleerd.
maar eerst verwijderd via software en vervolgens de removal tool laten lopen.

De eerste keer de "normale" installatie, ik concerteerde exact hetzelfde
De tweede keer een "aangepaste" installatie waarbij ik de firewall heb uit gevinkt
Na de installatie de updates binnen laten halen, en de pc herstart
Vervolgens via de menu van AVG de firewall geïnstalleerd, weer herstart.
Maar ja, AVG blijft dwars liggen

Wat zijn nog mijn mogelijkheden/opties?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiligingssoftware (algemeen)”