Plaats reactie
1
Mijn twee desktop computers (Dell Dimension 4600 Intel Pentium 4 2,4 GHz 512 Mb DRAM 80 Gb harde schijf) zijn nodig aan vervanging toe.
Ik heb mijn ook al laten vallen op de Inspirion 620S serie van Dell, deze zijn lekker compact en voldoen ruimschoots aan mijn eisen denk ik.

Eén systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor de standaard dingetjes als e-mail, internet en af en toe een simpel spelletje als Tropico 4 en Mafia II.
Het andere systeem moet dienst gaan doen als een test-omgeving waarop diverse virtuele machines naast elkaar kunnen draaien.

Budget = (max) € 2000 (Goedkoper is altijd beter natuurlijk). :P
Beeldscherm, keyboard en muis en overige zaken heb ik allemaal al.
Een Windows licentie hoeft er niet noodzakelijk bij omdat ik deze zelf kan bestellen en op het systeem dat als test-omgeving gaat fungeren komt waarschijnlijk toch weer XP pro op te draaien.

Kan ik beter de systemen zelf samenstellen of gewoon ready-to-use bij Dell bestellen?

Als jullie meer willen weten laat het dan maar horen. :D
If it ain't broken, don't fix it
2
Angel@ schreef:Kan ik beter de systemen zelf samenstellen of gewoon ready-to-use bij Dell bestellen?
Als je zelf een mini PC gaat samenstellen zal je zeker duurder uitkomen dan als je deze kant en klaar bij Dell zou bestellen.
En als je de specificaties van Dell vergelijkt met de mini PC's van Acer en andere merken zijn de prijzen zeer aantrekkelijk.
Maar waarom kies je speciaal voor mini PC's?
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
3
Forza schreef:Maar waarom kies je speciaal voor mini PC's?
Dit is puur vanwege ruimtegebrek. Nu heb ik twee van die grote kasten en daar wil ik eigenlijk wel vanaf maar als er teveel nadelen aan zitten zit er niets anders op dan weer van die bakbeesten te nemen. :-\
Let wel! ik ben een behoorlijk hardware n00b.

Welke voor- en tegens zijn er bij een mini-PC en een Gewoon bakbeest? :P
If it ain't broken, don't fix it
4
Angel@ schreef:Welke voor- en tegens zijn er bij een mini-PC en een Gewoon bakbeest? :P
Heb sinds verleden week een nieuw systeem en heb heel lang zitten twijfelen tussen een SilverStone TJ08B-E mini tower en een SilverStone SST-SG05BB-450 mini-ITX behuizing.

Uiteindelijk heb ik voor de SilverStone TJ08B-E gekozen en wel om de volgende reden.

Het aantal in te bouwen harddisks en de toch geringe afmetingen en vormgeving van de kast natuurlijk.

Er passen 4 harddisks in deze behuizing en men kan gebruik maken van een standaard ATX voeding.
In de kast kunnen grafische kaarten met een max lengte van 336 mm.
Twee USB 3.0 poorten kunnen met een 19-pin plug op het moederbord worden aangesloten. Adapter voor USB 2.0 word mee geleverd als je moederbord deze aansluiting mist.
Je kan gebruik maken van zowel µATX als Mini ITX moederborden.

Dat ik niet voor de SilverStone SST-SG05BB-450 heb gekozen is door het feit dat er maar één 3.5inch en één 2.5 inch harddisk in passen.
Mocht ik maar één harddisk hebben willen inbouwen dan had ik waarschijnlijk toch voor de kleinere kast gekozen want deze is lekker klein.

De Dell Inspirion 620s waar jij je oog op hebt laten vallen ziet er goed uit, maar welke processor zou je dan eventueel kiezen?

Wel zal je als je ooit zou willen uitbreiden of upgraden bepaalde beperkingen tegenkomen.
Groetjes Dasle
5
Angel@ schreef:Welke voor- en tegens zijn er bij een mini-PC en een Gewoon bakbeest?
Dasle heeft al een paar nadelen genoemd.
- Ruimte gebrek.
- Geen gebruik kunnen maken van een standaard ATX voeding.

De form-factor dus µATX, Mini ITX, ATX (full) zijn bepalend bij voor- en nadelen, hoe kleiner de form-factor hoe beperkter je bent met uitbreiding en vervanging van onderdelen.
Even simpel een voeding vervangen in een behuizing die geen standaard ATX heeft gaat dus niet zomaar lukken dit soort speciale modellen moet je dan al bij de leverancier gaan nabestellen en dan is het nog maar de vraag of deze na een paar jaar nog wel na te leveren zijn.
Dit is niet alleen bij de voeding het geval maar ook het moederbord want die hebben vaak ook afwijkende maten.

Ook het uitbreiden / plaatsen van uitbredingskaarten is vaak een probleem omdat normale Full-ATX kaarten niet passen en je vaak geen mini backplates bijgeleverd krijgt die je kan vervangen als de kaart in principe wel zou passen.
Grotere kaarten gaan sowieso nooit passen maar b.v. een simpel WiFikaartje wel maar door de Full-ATX backplate weer niet.

Ook de temperatuur / koeling moet je niet vergeten de air-flow in kleine behuizingen is veel minder.

Het voordeel wat jezelf al aangeeft is de ruimte die je bespaard maar weegt dit wel op tegen de nadelen voor het uitbreiden en vervangen van onderdelen?

Deze geeft al een mooi voorbeeld aan SilverStone TJ08B-E dit is een kleine kast met het Formaat (BxHxD)
210 x 374 x 385 mm
Deze gebruikt dus een standaard form-factor en geen mini spul zoals de Dell 620S en zo zijn er nog wel meer kleine behuizingen Cooler Master Elite 360

Het voordeel is nu dat je altijd makkelijk kan upgraden en niet afhankelijk bent van speciale maten. ::)

Met een budget van €2000 euro kan je twee heel erg leuke systemen samenstellen en als ik kijk naar je eisen denk ik zelfs dat het met €1000 nog wel te doen is.
Ik zal dit weekend eens wat voorbeelden maken en dat moet je er maar even naar kijken of je het wat vindt. ;)
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
6
Dasle schreef:De Dell Inspirion 620s waar jij je oog op hebt laten vallen ziet er goed uit, maar welke processor zou je dan eventueel kiezen?
Mijn keuze is gegaan naar het laatste systeem met een Intel® Core™ i5-2320 Processor (3.0GHz, 6MB)

Maar als ik deze berichten zo lees kan ik dus beter een systemen zelf samenstellen dan een ready-to-use bestellen bij Dell. :?:
Forza schreef:Ik zal dit weekend eens wat voorbeelden maken en dat moet je er maar even naar kijken of je het wat vindt.
Perfecto en las dat dan ook gaat lukken met €1000 euro ben ik helemaal gelukkig. :TooFunny:
If it ain't broken, don't fix it
7
Even snel een systeem samengesteld voor €520 euro.

De onderstaande afbeelding is verkleind, klik op de thumbnail voor een vergroting.

Image
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
8
Forza schreef:Even snel een systeem samengesteld voor €520 euro.
Even snel? maar is dit ook goed ::)
De prijs is redelijk vergelijkbaar met de Inspiron 620S voor € 569,- maar wat zijn nu de voornaamste verschillen buiten het geheugen, harde schijf en de bijgeleverde Windows versie om?
If it ain't broken, don't fix it
9
Angel@ schreef:Even snel? maar is dit ook goed
Ja en de specs van het geheugen, processor en de HD zijn de voornaamste verschillen en deze zijn beter dan die van de Dell 620S.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
10
Sorry voor de late reactie maar heb een erg drukke werkweek achter de rug.
Ik ga morgen kijken voor de twee nieuwe systemen en een lieftallige collega gaat mee en zal deze voor mij in elkaar knutselen. ;D
Hij had ook al iets samengesteld bij Computerland en zou dat nog even door mailen dus al ik dat straks heb plaats ik dat ook nog even.

Update
Deze systemen zijn dus geen compacte mini-ATX dus daar moet ik nog even naar kijken. :conf:
If it ain't broken, don't fix it
11
Ik werk zelf bij iT-Land in Hoogezand, dat is voor jou ook redelijk dichtbij. ;)
Computerland is trouwens tegenwoordig NoRRoD geworden.

Als ik eens naar jouw wensen kijk:
Eén systeem zal voornamelijk gebruikt gaan worden voor de standaard dingetjes als e-mail, internet en af en toe een simpel spelletje als Tropico 4 en Mafia II.
In principe heb je dan aan een huis, tuin en keuken systeem meer dan voldoende:

Socket 775 moederbord met een E5600 Intel processor.
4 GB DDR3 geheugen. Simpel videokaartje, bijvoorbeeld de EAH5450 Sillent 1GB.
Hardeschijven zijn op dit moment een drama (hoewel ze de laatste 2 dagen weer een klein beetje gedaald zijn).
DVD-Writertje erbij...

Dan ben je hier wel met 250 - 350 EUR klaar... Aangezien je geen licentie hoeft. ;)

Compacte behuizingen zou ik dan even na moeten kijken... Afmetingen (bxhxd) 182 x 424 x 423 mm is te groot?
Vaak wordt een voeding met behuizingen mee geleverd (maar niet altijd).
Het andere systeem moet dienst gaan doen als een test-omgeving waarop diverse virtuele machines naast elkaar kunnen draaien.
Dit is even andere koek... Je zult rekenkracht nodig moeten hebben met veel geheugen.
Forza had op zich al een mooie samenstelling gemaakt op Alternate.

Een socket 1155 moederboard met een i5.
Minimaal 8 GB aan geheugen. En ik neem aan flink wat opslagcapaciteit?

(Je zult wel dan een x64-bit host machine moeten hebben).

Houd eventueel rekening met geheugen upgrade mogelijkheden! :)

Ik zou dan niet voor één 1TB gaan, maar voor 2x 500GB, gezien je waarschijnlijk de boel wilt gaan infecteren! :P Je zou dan altijd de tweede HDD als "schone schijf" kunnen gaan gebruiken en daar back-ups op zetten o.i.d. Het is maar een suggestie.



Hiermee denk ik dat je rond de 700 EUR ook wel klaar bent.... :)
12
Daniel schreef:Ik werk zelf bij iT-Land in Hoogezand, dat is voor jou ook redelijk dichtbij.
Dat had je even eerder moeten melden en wat had dit mij dan opgeleverd een flinke korting. :w00t:
Nee i'm joking maar IT land kon ik nog niet trouwens bedankt voor de tip.
Daniel schreef:Computerland is trouwens tegenwoordig NoRRoD geworden.
Klopt is NoRRoD is weer failliet gegaan en is nu in handen van Paradigit.

Ik heb na flink shoppen nu alles binnen en Systeem 1 is nu het goedkoopst geworden voor de standaard dingetjes, systeem 2 (test-omgeving) is het duurste geworden.
Het eerste systeem is dus een mini-PC geworden en online besteld bij Azerty en het tweede systeem is een standaard bakbeest geworden. :P

Systeem 1
Cooler Master Elite 343 € 32,56
Intel Core i5 2500 3.3GHz 6MB LGA1155 € 189,57
MSI H61MU-E35 (B3) € 67,01
WD Caviar Green WD20EARX 2TB € 159,00
Samsung SH-B123L € 50,90
Cooler Master Elite Power RS-460-PSAP-J3 € 42,58
Kingston ValueRAM - Geheugen 8 GB : 2 x 4 GB € 34,19

Totaal € 575,81

Systeem 2
Cooler Master Sileo 500 € 59,00
Intel Core i7 950 3.06GHz 8MB LGA1366 € 215,59
ASUS Sabertooth X58 € 170,50
WD 1TB 3.5" SATA-600 IntelliPower 64MB € 149,95
LG BH10LS38 Super Multi Blue € 77,00
Cooler Master - Silent Pro M700 € 91,95
Corsair Vengeance - 16GB 1600MHz PC3-12800 € 79,95

Totaal €834,94

Als extra heb ik vier Hot-pluglade's en vier 320 GB schijven besteld die ik ga gebruiken voor diverse (clean) Windows installaties voor dit systeem die momenteel bijna gereed is om te voorzien van wat stroom. :smiley_notnormal:
If it ain't broken, don't fix it
13
Nou je hebt flink in de buidel getast met je budget. ;)
Maar in ieder geval heel veel plezier met je nieuwe PC's. :cool:
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”