Plaats reactie
1
Beste allemaal,

Mijn huidige computer is serieus aan vervanging toe en dus nu op zoek naar een ander die een aantal jaren mee kan.
Ik heb het een en ander gelezen de laatste tijd maar ik ben geen expert op dit vlak vandaar graag jullie advies!

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?
850 euro
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
Beeldscherm met VGA/DVI aansluiting, speakers : creative inspire T10 met 3,5mm audio jack, dvdbrander (intern).
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv: games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking,..)
Ik ga hem gebruiken als thuispc : browsen, tekstverwerken, you tube, vakantiefoto/film bewerken. Verder wil ik graag vanaf de pc naar mijn tv kunnen
streamen(plex/kodi). Heb nu nog een FHD tv maar over een paar jaar komt er ongetwijfeld UHD (60 hz) in huis. Het zou fijn wezen als de pc daartoe op
voorbereid is. Voor de duidelijkheid, ik ben geen gamer. Mediacenter en algemeen gebruik staat op de voorgrond.
- Welke software/games ga je erop gebruiken?
Ik ben geen gamer.
- Ben je van plan te gaan overklokken?
Ik zou niet weten hoe dat in de praktijk eruit ziet..
- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, upgrademogelijkheden...)
Ik wil graag draadloos internet door een wifi-stick, 2,5 inch SSD van zeker 256 GB, ddr4 geheugen 8 GB (lijkt me voldoende?), externe kaartlezer.
Vind het verder prettig als de pc zo stil mogelijk is en vlotjes werkt.
Ter info : ik heb eerst gekeken gekeken naar een compact model zoals de shuttle SH170R6 barebone met intel i5-6400 of 6500 processor een goede
basis kon vormen voor mijn 'wensen'. Maar goed, ik las later dat er mogelijke temperatuur/voedingsissues zouden kunnen voorkomen.
Hier houdt het dus dan op voor mij qua beoordeling..
Het compactere model spreekt me wel aan. Zouden jullie dat mee kunnen meenemen in jullie advies?
2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)
Draadloos toetsenbord en muis.
- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
Geen, daar wordt voor gezorgd.
- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken?
1

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel?
ja, zal ws bij azerty gebeuren.
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt geïnstalleerd?
nee

Dat was het.

Bij voorbaat dank voor jullie advies!
2
Hallo en welkom op het forum,

Als behuizing heb ik gekozen voor de Cooler Master Silencio 352, dit is een compacte en zeer stille behuizing. Verder is deze uitgerust met de SD-kaartlezer aan de voorzijde en drie USB-poorten.
De processor is een Intel Core i5-6400 / 2.7 GHz, waarbij de ingebouwde GPU (videokaart) - Intel HD Graphics 530 voldoende is voor het gebruik. Later kan je dan altijd nog een losse videokaart inbouwen mocht dat nodig zijn.
Verder 8GB geheugen, een SSD van 250GB en een reguliere harde schijf van 1TB. En zoals gevraagd een draadloos toetsenbord en een WiFi USB-Stick.

Het complete winkelmandje komt uit op een totaalprijs van € 756,84.
Wanneer je via dit forum het systeem besteld krijg je uiteraard nog korting bij Azerty.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Beste Maxstar,

Ontzettend bedankt voor uw advies!

Ik heb nog een paar kleine vraagjes :

Ik heb gezegd dat ik graag wifi via een stick wilde hebben omdat ik ergens gelezen had dat het beste zou zijn maar
kan het beter aan jou vragen denk ik. Is dat ook zo of is een insteekkaart beter?
Verder denk ik dat ik de omvang van de hdd wat groter wil hebben aangezien ik nogal een film en foto verzamelaar ben.
Kan ik dan bij hetzelfde merk Seagate Barracuda blijven of is een ander verstandig? Lees bij tweakers nogal wat betrouwbaarheidsissues..

Groet en nogmaals bedankt
4
Hallo,

Of een USB-Stick beter is dan een insteekkaart is eigen van diverse factoren afhankelijk. Wanneer de behuizing bijvoorbeeld in een deels gesloten kast staat is een USB-stick qua bereik meestal de beste optie.
Dan kan je deze namelijk aan de voorzijde van het systeem aansluiten. Wanneer de behuizing (genoeg) vrije ruimte aan de achterzijde heeft kan je opteren voor een insteekkaart.
Bij een insteekkaart kan je de antennes ook weer richten, deze kan je eventueel ook nog vervangen voor betere antennes om zo het signaal te optimaliseren.

Seagate harde schijven zijn prima, zie ook deze uitgebreide review van Hardware.Info van vorig jaar. Maar mocht je bijvoorbeeld een zuinigere harde schijf willen kan je een Western Digital Green overwegen, deze is wel minder snel dan de Seagate. Maar welke grootte van schijf zou je het liefst willen? Dan kan ik het winkelmandje nog even aanpassen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Beste Maxstar,

Bedankt voor je reactie en excuus voor de late van mij.

Maar ik denk dat ik dan ga voor de WD van 3 tb, kan ik voorlopig vooruit.

Laatste vraag aan je : als ik het goed gezien heb, heeft dit moederbord geen usb 3.1 aansluiting.
Is dit een voor de komende jaren een gadget of zeker een zinvolle toevoeging?

Zo ja, wat zou je dan aanraden als moederbord?

Groet Trinko
6
Hallo,

Een moederbord met ondersteuning voor USB3.1 kan inderdaad een waardevolle toevoeging zijn, ik heb het winkelmandje dan ook even aangepast met de MSI H170M PRO-VDH als moederbord.
Ook heb ik even de 3TB schijf van Western Digital toegevoegd, de totaalprijs komt nu uit op € 816,27
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”