Plaats reactie
1
Goedenavond,

Ik lees al een tijdje de adviesen hier, waarvoor dank, en omdat ik niet graag over 1 nacht ijs ga zoek ik wat advies.
Mijn computer is zo'n beetje 10 jaar oud met hier en daar een upgrade, maar hij begint kuren te vertonen en merk dat ie gewoon in de winter van zijn loopbaan is... en aangezien het budget er voor is zou ik graag deze met pensioen sturen een nieuwe kopen.

Mijn budget lag aanvankelijk rond de 1000 euro, maar ik zag dat het ook voor een stuk minder kan kijkend naar de eisen die ik wel en niet heb.
Mijn computer gebruik ik eigenlijk vooral voor films, games, streaming sport. Vaak tegelijk.
Ik speel games, maar dat zijn vooral oudere games als die in 200x zijn uitgekomen. De nieuwste games als Battlefield enzo speel ik niet, maar ik baal er soms wel van dat ik Civ4 of de nieuwere Need for Speed slecht niet lekker kan draaien.
Ook bewerk ik geen videos of images.

Overklokken heb ik geen verstand van en ik zie mezelf er ook niet mee in de weer gaan. Mijn huidige systeem is overklokt - maar da's door een vriend gedaan en ik heb er zelf nooit meer naar gekeken. Ik lees hier soms dat het heel makkelijk is, maar doet de processor dat dan zelf, of moet je dat zelf instellen??
Klopt het dat een extra processor koeler overbodig is bij de huidige configuratie?

Ik heb al een muis, toetsenbord, een externe harde schijf, een stoel, bureau en 2 monitoren.
Ik kwam uit op http://azerty.nl/winkelmandje/winkelman ... 29110%5D=1" onclick="window.open(this.href);return false; en ik hoor graag of ik wat vergeten ben of dingen over het hoofd zie.
Er mogen wat euro's bij, da's het probleem niet, maar ~€800 is de richtprijs waar ik aan zit te denken.
Oh, ik heb graag dat ie ook zeer stil is.

Ga ik trouwens het verschil erg merken als ik 2x4 of 2x8 RAM erin gooi? Of wordt het dan overkill?

Bedankt alvast.
2
Ik heb even een winkelmandje voor je gemaakt, met even veel power, maar wat meer nadruk op stilte.

De i5 4570S is een zuinigere variant van de i5, maar klokt in Turbo Boost door tot wel 3.6 GHz als er veel van gevraagd wordt. Hij is dus standaard iets zuiniger en ook koeler, maar zal op prestaties vrijwel niks inleveren. Grootste voordeel is natuurlijk het nette prijskaartje. Het moederbord wat daarbij zit is eigenlijk vrij basic, maar voorziet een normale gebruiker van alle aansluitingen en heeft daarbij ook nog een Intel netwerkcontroller, in plaats van een goedkope Realtek controller die je normaal gesproken ziet bij goedkopere moederborden. Duurdere moederborden hebben vooral meerwaarde bij overklokken (waarbij je een unlockte i5 4670K nodig hebt) en met crossfire/SLI mogelijkheden. Met 2x4GB zit je eigenlijk prima en zal je voorlopig niks te kort komen. Als je later toch denkt meer nodig te hebben voor welke reden dan ook is er natuurlijk de mogelijkheid om nog 2x4GB of zelfs 2x8GB toe te voegen.

De GTX 660 is in principe een goede keus voor iemand die niet de nieuwste games op ultra hoeft te spelen, en je krijgt er ook nog een AC4: Black Flag gamekey bij. AMD heeft echter een zeer interessante concurrent met de R9 270 die komt met een gamekey voor BF4. Als je deze vergelijkingstabel bekijkt zie je dat de R9 270 over het algemeen wat beter presteert, maar het verschil is niet erg groot en de R9 270 is natuurlijk ook een tikje duurder. Wat wel verschilt is het merk natuurlijk. Los van persoonlijke voorkeuren zijn er tegenwoordig ook wat propriëtaire technologieën om rekening mee te houden. AMD heeft met Mantle een nieuwe API ontwikkeld die best wel veelbelovend is voor de toekomst, terwijl Nvidia met G-sync en Shadowplay daar weer wat tegenover weet te zetten.

De SSD is leuk, maar een Crucial M500 begint steeds interessanter te worden gezien het groter wordende prijsverschil. De 840 EVO is duidelijk wat sneller in de benchmarks, maar moderne SSD's worden eigenlijk een beetje gebottleneckt door de SATA-600 aansluiting, waardoor ze in de praktijk ongeveer hetzelfde doen. Met een kleine 40 euro verschil ben ik dan toch maar voor Crucial gegaan. Ik zag dat er geen HDD in je lijstje stond, dus deze heb ik dan ook maar weggelaten. Als je er wel eentje zou willen zou ik Seagate Barracuda nemen. De DVD-brander is gewoon het goedkoopste model, aangezien die allemaal een pot nat zijn.

De behuizing is wel een tikje anders. De Define Mini is een beetje het kleine broertje van de zeer succesvolle Define R4. Deze is wat goedkoper en gemaakt voor uATX moederborden. Hij is met geluiddempend materiaal uitgerust en er zit een fancontroller bij die 3 casefans kan aansturen en is voor de rest gewoon van alle gemakken voorzien. Voor de CPU heb ik ook gekozen voor een aftermarket goede koeler. Dit is niet zo zeer voor de temperaturen, maar eerder voor de geluidsproductie. Een koeler als dit zal een niet overgeklokte i5 met gemak koelen zonder hierbij geluid te hoeven maken.

Omdat de behuizing gericht is op stilte ligt er wat minder nadruk op de koeling. Dit kan je echter gewoon compenseren met een extra casefan. De AF120's van Corsair zijn kwalitatief een van de beste fans op de markt, terwijl deze variant ook nog een laag toerental heeft voor een stil systeem en met een klein beetje LED-verlichting je onderdelen ook nog in een goed licht zet (verkrijgbaar in meerdere kleuren). Deze kan ook gewoon netjes op de fancontroller van de kast, zodat je het systeem lekker stil kan krijgen. Deze fan zou ik achterin zetten als outtake fan en de stock fan voorin plaatsen. Niet alleen is het goed voor de koeling om de betere fan als outtake te zetten, ook creeër je daarmee een overdruk in je kast, wat zorgt voor minder stof.

Tot slot zit er nog een nieuwe voeding van Corsair in, die voor een zeer nette prijs qua efficiëntie en geluidsproductie uitstekend presteert. Bovendien is hij modulair uitgevoerd met netjes gesleevde kabels, wat een verademing is bij het wegwerken van de kabels in je kast. Je hebt met een kwalitatief goede 450W voeding ruimvoldoende power om een systeem als dit te voorzien van stroom.
4
Dank je wel, de voeding veranderen is misschien een goed idee - mits hij net zo stil is.
Maar is de 4570S echt een betere oplossing dan een 4570 processor, hij is langzamer, maar klokt 'als er veel van gevraagd wordt' wat sneller. Kan je dan niet gewoon de snellere nemen?

Je hebt er ook 2 koelers bij gedaan - maar wat moet er nog meer gekoeld worden dan, want de processor overklok ik niet en de voeding produceert weinig warmte.

Het werd me niet helemaal duidelijk waarom het moederbord veranderd is.

Dus bedankt voor het advies. Ik denk niet dat ik alle advies opvolg, maar hier kan ik zeker wat mee.
:good:
5
De i5 4570S is niet beter, maar juist even goed dankzij die Turbo-boost die even ver klokt. Als de i5 4570 goedkoper was geweest had die gekozen.

Is net een review verschenen van de voedingen bij hardware.info. Zoals je kan lezen is het een bijzonder stille voeding, wat de belangrijkste reden was om ervoor te kiezen. Dat ze ook nog eens efficiënt zijn en wat betrouwbaarder zijn is dan alleen maar mooi meegenomen.

En de aftermarket koeler voor de CPU is er vooral om het systeem stil te krijgen. De boxed koeler van Intel kan een niet overgeklokte CPU best op een ok temperatuur houden, maar daarvoor moet hij vrij hard gaan draaien. Zo'n Cooler Master 412S zal lekker op de laagste snelheid kunnen blijven draaien om de CPU koel te houden, dus zal daardoor, zeker tijdens intensief gebruik, een stuk stiller zijn (review).

De extra casefan is gewoon om de airflow in je kast te verbeteren en om een overdruk te creeëren. De extra airflow zorgt ervoor dat het systeem zo stil mogelijk zijn werk kan doen. Hoe meer fans er in je systeem zitten, hoe langzamer die fans hoeven te draaien om het koel te houden. Vooral de videokaart zal hier voordeel van hebben. De overdruk is om stof tegen te gaan in je systeem, omdat alle lucht wordt aangevoerd door de stoffilters van de intake fans.

De casefan en CPU-koeler zijn een beetje extra luxe om het systeem gewoon stil en koel te krijgen. De casefan zou je kunnen weglaten, maar de CPU-koeler zou ik zeker houden. Het is zonde om een systeem te bouwen met allemaal stille componenten behalve 1 component, dat is zijn eentje dus de stilte doorbreekt.

Moederbord is een kwestie van geld. Een duurder moederbord heeft weinig meerwaarde boven het bord dat ik heb gekozen. Bovendien heb je met een netwerkcontroller van Intel over het algemeen sneller (lagere ping) en stabieler internet dan bij een van Realtek.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”