Plaats reactie
1
Ik heb ongeveer dezelfde wensen en budget als factotum, vandaar mijn reactie hier.
Niet gehinderd door al te veel kennis heb ik een vraag over het bovenstaande winkelmandje.
Wil graag (onder wondows) 1 of 2 virtual machines soepel laten lopen (bv een met Ubuntu), en tegelijkertijd ook wat chrome tabbladen open hebben staan en een muziekje/filmpje spelen. Lukt dat met dit systeem?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.
2
Hallo en welkom op het forum,

Voor het overzicht heb ik het topic toch even opgesplitst naar een nieuw onderwerp, wat betreft het winkelmandje bedoel je wellicht deze.

Ik heb zelf onlangs een systeem samengesteld voor virtuele machines, en heb als CPU een Intel Core i7 4771 (8 threads) met 16 GB geheugen. De virtuele machines draaien op Windows 8 onder Hyper-V.
Voor twee virtuele systemen kan zeker deze CPU een aanwinst zijn zodat je het aantal (threads) van de CPU goed kan verdelen, en ook ruim geheugen kan toekennen wat de snelheid zeker bevorderd van de systemen.

Ik heb het winkelmandje even aangepast met de i7 CPU en geheugen, hiermee blijf je nog binnen het budget van €750. Hierop krijg je dan natuurlijk ook nog korting bij Azerty als je via het forum besteld.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Hallo Maxstar,

Dank voor je reactie! :dank:

Ik heb nog wat vragen...

Over de Processor:
-Schrok een beetje van de i7 4771. Een derde van de totale prijs gaat daarmee in de processor zitten. Zoals eerder gezegd wordt ik niet gehinderd door kennis in deze, maar is de rest van het winkelmandje dan niet te ‘eenvoudig’( te goedkoop) voor deze processor?
-Als ik het goed begrijp zou je om een virtual machine soepel te laten lopen naast andere taken voor een i7 ipv een i5 gaan ivm de mogelijkheid van hyper threading. Is deze processor voor taken die geen hyper threading gebruiken net zo snel/sneller als (bv) de i5 4570S? Moet ik dan zelf hyper threading uitzetten, of verzint de processor dat zelf?
-Je noemde Hyper-V. Geloof dat je daar windows 8-pro voor moet hebben. Is het zelfde advies ook geldig voor virtual box en/of vmware?
-Kom op internet ook veel positieve verhalen over de 4770k tegen. Begrijp dat de k voor de mogelijkheid van overklokken staat. Kan deze hetzelfde mbt het soepel laten lopen van vm’s?

Over het Moederbord:
-Ben ik heel beperkt in de mogelijkheden voor een eventuele grafische kaart in de toekomst?
-Zie dat er een hdmi uitgang op zit. Betekend dat dat er een full hd monitor op kan worden aangesloten?
-Zie 2+4 usb aansluitingen. Op de cooler master silencio zie ik 2 +1 usb. Worden die andere dan niet gebruikt, of komen die aan de achterkant?

Over de Dvd:
Moet ik om deze te laten werken nog extra software aanschaffen?

BvD :D
4
Hallo,

De processor is nu eenmaal eigenlijk wel het duurste component van een computer, maar ook voor het geheugen en de grafische kaart betaal je gewoonweg de duurste prijs. De processor is eigenlijk het hart van de computer, en de Intel i7 4771 heeft tevens een ingebouwde GPU (grafische kaart). Met een Intel Core i5 4570S kan je natuurlijk ook prima een virtuele machines soepel laten draaien maar die heeft enkel (4 threads), de Intel Core i7 4771 maakt gebruik van (8 threads) middels de Hyper-Threading technologie en voor het toekennen van de processorkernen aan de virtuele machines heeft dit als voordeel dat je host minder belast.

De Hyper-Threading technologie is geïntroduceerd bij de Pentium 4 (socket 478) processoren rond 2002/2003, en hier hoef je niets aan in te stellen dit wordt geheel via de processor geregeld. En qua VirtualBox, VMWare of Hyper-V in Windows 8 zit niet heel veel verschil, de basis werkt hetzelfde en heb zelf erg goede ervaringen met Hyper-V. Voorheen gebruikte ik veelal VMware, dit draaide op een Intel Core 2 Duo E8500 met 8 GB ram en als ik daar twee virtuele machines actief had merkte je toch al een flinke vertraging. Dit is natuurlijk reëel te vergelijken met bijvoorbeeld een Intel Core i5 4570S maar qua multitasking is de Intel Core i7 4771 een stuk krachtiger. Ook is de GPU turbo speed van de Intel Core i7 4771 200MHz sneller dan die van een een Intel Core i5 4570S en voor de grafische weergave van virtuele machines een welkome toevoeging.

Wat betreft de i7 4770k biedt deze geen ondersteuning voor de Intel Virtualization Technology (VT-d) zoals je kunt zien op de onderstaande tabel, en voor virtualisatie wel een belangrijk aspect. De Intel Core i7 4771 is trouwens ook c.a. 10 euro goedkoper dan de 4770k een uitgebreide vergelijking tref je hier.
Afbeelding
monty schreef:Ben ik heel beperkt in de mogelijkheden voor een eventuele grafische kaart in de toekomst?
Je kan op dit moederbord later altijd nog een losse PCI-e grafische kaart plaatsen, en het aansluiten van een Full HD monitor is ook geen probleem.
De USB poorten aan de achterzijde van het moederbord zijn onafhankelijk te gebruiken met de USB aansluitingen van de behuizing, deze worden immers direct (intern) op het moederbord aangesloten net zoals de ingebouwde cardereader en hoofdtelefoon en microfoon aansluiting aan de voorzijde.

Voor wat betreft de DVD speler bedoel je software voor het branden of om DVD's af te spelen? Voor beide zijn diverse gratis programma's beschikbaar dus daar hoef je in principe geen aparte software voor aan te kopen.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
5
Dank voor je snelle reactie.

Had al gezien dat de 4770 geen vt-d ondersteund, maar wel vt-x. Verschil is mij niet duidelijk, maar voor vm is beide dus beter dan alleen vt-x.
7
Dank je!

Heb nog een paar vragen:
-wat is het voordeel van de cpu koeler in het winkelwagentje. Is de bijgeleverde koeler te slecht?
-bij de info van de fabrikant van het moederbord staat dat voor de 4771 de bios moet worden geupdate. Is het mogelijk om met de 4771 op het bord te updaten, of moet je eerst een oudere cpu gebruiken, bios update en dan de 4771 plaatsen?
-bij de eerder genoemde info staat het crucial geheugen uit het winkelwagentje niet op de lijst van supported memory. Is dat een probleem?
-als ik goed heb gegoogled lijkt het erop dat het b85 chipset van het moederbord de vt-d niet ondersteund, of zie ik iets over het hoofd?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”