Plaats reactie
1
Mijn laptop (een Dell Vostro 1510) is het aan het begeven (werkt enkel nog op stroom, strepen op het scherm, blue screen crash om de x-aantal uur, heel traag).

Nu wil ik zelf een desktop gaan samenstellen in plaats van mijn laptop (zelf assembleren ook). Ik heb mezelf serieus ingelezen in de materie en schrik er niet voor of om te gaan puzzelen, maar heb toch liever wat back-up in de vorm van dit forum. Ik heb reeds een scherm, ik heb ook nog een installatie-cd van Windows Vista, dus daar spaar ik wat mee uit. Mijn budget bedraagt 500 à 750 €.

Ik game niet, maar wil de mogelijkheid niet meteen uitsluiten. Ik wil vooral een supersnelle pc waarmee ik vloeiend kan powerpointen, inkscapen, 20 chrome-tabs open kan hebben en tegelijkertijd ook een film en muziek mee kan afspelen om het even overdreven te stellen. Ook opstarten wil ik graag binnen de x-aantal seconden. Ik heb begrepen dat dat voor een groot deel ligt aan wat je er mee gaat doen / welke programma's opstarten, maar een SSD-kaart helpt hier ook mee, toch? Een SSD-kaart van 256 GB lijkt me aangeraden.

Kan ik mijn optical drive uit mijn laptop redden om er een externe optical drive van te maken?
Welke onderdelen zouden mogelijk ook nog van pas komen, rekening houdend met het feit dat ik wel een krachtige pc hoop te bekomen?
De stilte van de pc speelt ook een rol.

Alvast bedankt om even mee te denken, ik beantwoord uiteraard met plezier mogelijk vragen ;)
2
Heb alvast een winkelmandje voor je gemaakt. Ten eerste een i5 als goede allrounder die ook lekker toekomstbestendig is. Daarbij een goed moederbordje met alle aansluitingen die je nodig hebt en een goede Intel netwerkcontroller. Met 2x4GB RAM (1600MHz, CL9) kan je lekker multitasken wat je wilt, vol zal je het met normale toepassingen waarschijnlijk niet krijgen.

Voor de oplsag heb ik gekozen voor een 120 GB SSD. Dit is groot genoeg voor je windows installatie en programma's. Grote databestanden, zoals muziek en films moet je gewoon op de HDD gooien. Daarvoor zit er een 1TB HDD van Seagate in. Deze is (voor een HDD) lekker snel en stil. Verder nog een DVD-brander, aangezien ik niet weet of je zomaar een DVD-brander uit je laptop als externe DVD-brander kan gaan gebruiken.

Nu komen de onderdelen die geluid maken, waarbij er dus een beetje extra aandacht uitgaat naar de geluidsproductie. Ten eerste de behuizing. De naam, Silencio 352, zegt eigenlijk al genoeg, uitgerust met geluidsdempende matten en stille fans. Verder ook nog leuke features, zoals USB3.0, een kaartlezer, verwijderbare stoffilters en een beetje kabelmanagement. De Gelid Tranquillo Rev.2 is een flinke koeler, eigenlijk gemaakt voor overgeklokte processors die een stuk meer warmte genereren. Bij een normale i5 kan deze rustig op een laag toerental blijven om de temperaturen laag te houden, wat zorgt voor een stille werking.

Over de voeding was ik een beetje in een dubio, aangezien je het had over dat je misschien in de toekomst wou gamen. Als je er een leuke videokaart in wilt zetten wil je toch wel een 500W voeding in hebben. Als dat niet het geval is, is de be quiet! l8 300W. Ik heb er nu een Corsair CX500M in gezet. Deze is relatief krachtig, is modulair met netjes gesleevde kabels, zodat je de kabels erg netjes en makkelijk in de behuizing kan wegwerken. Hij is redelijk stil, en de kast helpt natuurlijk ook nog met dempen, maar ik weet niet of hij echt helemaal onhoorbaar stil is. Veel stillere alternatieven kon ik eigenlijk niet vinden rond deze prijs met zo'n vermogen. Pas bij de duurdere voedingen met een hogere efficiëntie worden ze echt stiller, maar dat zit je meer te kijken voor iets richting de 80 euro.
3
Zenjol schreef:Heb alvast een winkelmandje voor je gemaakt. .......

..........Over de voeding was ik een beetje in een dubio, aangezien je het had over dat je misschien in de toekomst wou gamen. Als je er een leuke videokaart in wilt zetten wil je toch wel een 500W voeding in hebben. Als dat niet het geval is, is de be quiet! l8 300W. Ik heb er nu een Corsair CX500M in gezet. Deze is relatief krachtig, is modulair met netjes gesleevde kabels, zodat je de kabels erg netjes en makkelijk in de behuizing kan wegwerken. Hij is redelijk stil, en de kast helpt natuurlijk ook nog met dempen, maar ik weet niet of hij echt helemaal onhoorbaar stil is. Veel stillere alternatieven kon ik eigenlijk niet vinden rond deze prijs met zo'n vermogen. Pas bij de duurdere voedingen met een hogere efficiëntie worden ze echt stiller, maar dat zit je meer te kijken voor iets richting de 80 euro.
Super! :bow: Heel hard bedankt voor je snelle reactie en hulp. Ik herken enkele onderdelen waar ik ook al mijn oog op had laten vallen, maar had in eerste instantie geen snars begrepen van de onderlinge compatibiliteit. Zou de Be Quiet E9 500W mogelijk een goede oplossing zijn als ik alsnog iets sterker nodig heb? Of maakt die al weer te veel lawaai? Of is het verschil tussen 300W en 500W irrelevant als gamen niet meteen noodzakelijk is?

Wat die behuizing betreft: ik heb liefst ook een HDMI-uitgang op mijn pc, en twee gva's voor mijn scherm en mogelijk een beamer (of steek ik mijn monitor-gva in mijn beamer?) Geeft deze behuizing daar een mogelijkheid toe?
Wat de grafische kaart betreft: ik stel een scherpe beeldkwaliteit wel op prijs, heb daarom ook een goed scherm gekocht. Lekker glamorous 8:) Voor mijn werk gebeurt het ook dat ik Photoshop en avid gebruik. Ook films toon ik liefst in absolute topkwaliteit. Waarnaar ga ik dan best op zoek? Ik had ook al vermeld dat ik iets zoek dat HDMI ondersteunt, maar ik neem dat elke moderne grafische kaart dat kan.

Hoe zit het eigenlijk met Bluetooth? Ik neem aan dat ik een Bluetooth-adapter ga moeten installeren, want ik connecteer graag met mijn draadloze hoofdtelefoon en smartphone.

Dat doet mij er dan weer aan denken dat muziek voor mij heel belangrijk is en perfecte geluidskwaliteit. Ik wil dan ook investeren in een goed geluidssysteem dat ik aan mijn pc kan koppelen. Moet ik hiermee rekening houden wanneer ik een moederbord (aantal audio-kanalen etc...) of geluidskaart uitkies?


In ieder geval nog eens vriendelijk bedankt :good:
4
Hallo,

Op het moederbord zit een dvi poort en een hdmi poort. Ook 7.1 geluidskanalen zijn aanwezig. De meeste videokaarten zijn voorzien van 2x dvi en 1x hdmi.
5
Top! Ik heb later die informatie ook gevonden bij mijn moederbord-specs, maar wist niet of mijn behuizing al die combinaties dan ook mogelijk maakte. Rare vraag misschien :)
Heb je misschien ook een tip voor mijn Bluetooth-kwestie?
6
Factotum schreef:Top! Ik heb later die informatie ook gevonden bij mijn moederbord-specs, maar wist niet of mijn behuizing al die combinaties dan ook mogelijk maakte. Rare vraag misschien :)
Heb je misschien ook een tip voor mijn Bluetooth-kwestie?
Je zou een adapter in een usb poort kunnen stoppen zoals http://azerty.nl/winkelmandje/winkelman ... 70758%5D=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de goedkoopste. Een externe module is ook mogelijk.
7
Enjoylife21 schreef:
Factotum schreef:Top! Ik heb later die informatie ook gevonden bij mijn moederbord-specs, maar wist niet of mijn behuizing al die combinaties dan ook mogelijk maakte. Rare vraag misschien :)
Heb je misschien ook een tip voor mijn Bluetooth-kwestie?
Je zou een adapter in een usb poort kunnen stoppen zoals http://azerty.nl/winkelmandje/winkelman ... 70758%5D=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is de goedkoopste. Een externe module is ook mogelijk.
Het probleem met die usb-adapters is dat mijn draadloze hoofdtelefoon niet via usb-adapters werkt.
Een externe module is dan de oplossing?
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”