Plaats reactie
1
Wat is het totale budget: max +/- 400
Desktop of laptop: Desktop, microtower
Assemblage: Nee, doe ik zelf
Alleen systeem of incl. monitor en randapparatuur alleen systeem
Besturingssysteem windows 7.1

Omschrijving & informatie.
Een universele pc opgebouwd uit redelijke tot goede kwaliteit onderdelen. Wordt niet gebruikt voor games, meer internet/Word/downloaden etc. Zie het als een pc voor je vader of moeder :D

Voorkeuren en overige vragen.
Ik stam nog uit de tijd van de 80486/Pentium processoren dus kennis is een beetje roestig maar ik leer snel. Vroeger zelf pc's gebouwd, ik weet waar ik over praat. ATX nog net meegemaakt. PC wil ik zelf samenstellen en bouwen. Vereisten:

- hij moet stil zijn
- niet te snel weer verouderd zijn
- de huidige DVD-RW wil ik overzetten dus die moet er wel in kunnen. Verder minimaal 2 USB aansluitingen op voorkant.
- betrouwbaar
- kast niet te groot
- HD niet overdreven groot, er komt een NAS

Vragen: wat is de beste samenstelling? Ik loop nu al vast op de processor/mobo combinatie vanwege alle keuzes. En moet ik een conventionele HD nemen of SSD?
2
Ik heb een winkelmandje voor je gemaakt.

Als je de meeste data en media op de NAS kwijt kan, zou je prima uit de voeten moeten kunnen met een SSD van 120GB. Voor je systeem geeft dit het meeste voordeel, aangezien alles sneller start/laad/reageert, aangezien de snelheid van je opslagmedia de bottleneck is voor simpele taken, zoals internetten en officeprogramma's. Als je toch meer opslag nodig hebt zal je toch moeten kijken naar een HDD, maar er is tegenwoordig met een SSHD een prima tussenoplossing voor niet al te veel geld. Het is niet even snel als een losse SSD naast je HDD (review), maar in de praktijk geeft het toch een aardig voordeel (review).

Voor de processor ben ik gegaan voor een i3 4130. Deze is voor alle basis taken meer dan snel genoeg, en uitgerust met een HD 4600 iGPU die voor simpele grafische taken, zoals HD media afspelen, meer dan genoeg kracht heeft. Verder een simpel moederbord met de aansluitingen die je nodig hebt voor weinig geld en 8GB RAM, zodat je lekker kan multitasken wat je wilt zonder tegen geheugenproblemen aan te lopen.

De laatste 3 onderdelen zijn de enige onderdelen van het systeem die geluid maken en zijn dus speciaal gekozen op geluidsproductie. Zoals je kan zien in de review van de behuizing, die van de voeding en die van de CPU-koeler, zijn deze allemaal lekker stil.

EDIT:

Vergeet natuurlijk ook niet gebruik te maken van de kortingscodes.
4
De basis is ok, ik zit op azerty op details te wikken en te wegen met wat andere componenten want budget staat een beetje onder druk. Even een paar vragen:

- heeft het nut om voor een paar euro een ASUS moederbord te nemen ipv de ASRock? Het scheelt niet veel qua prijs namelijk, ik kan niet overzien of de specs enorm schelen. Ik denk dan bijv. aan de ASUS H81M-E die maar een euro duurder is.

- Is het te overwegen om de Be quiet! System Power 7 350W - Voeding ( intern ) te nemen? Deze is wat goedkoper dan de Be quiet! Pure Power L8-300W en heeft wat meer vermogen (gek genoeg)

- zit bij de DeepCool GammaXX 300 koelpasta meegeleverd of moet ik dat apart bijbestellen. Is deze koeler stil genoeg? Dit omdat de kast en de voeding van het stille type zijn.

- is het eventueel uit kostenoogpunt nog een overweging om voor een AMD processor + moederbord te gaan? Als het qua prijs niet zoveel scheelt neem ik liever intel natuurlijk, maar wellicht is het nog een alternatief.
5
Moederbord kan je kiezen wat je wilt, maar je moet wel zorgen dat er de juiste aansluitingen op zitten. Een interne USB3.0 is bijvoorbeeld zeldzaam op dit prijsniveau, maar heb je wel nodig voor de behuizing. ASRock doet het erg goed bij de goedkopere borden en vind ik persoonlijk niet onderdoen voor Gigabyte en Asus.

Vermogen van de voeding is niet zo belangrijk aangezien je zonder videokaart meestal niet boven de 100W komt. Die goedkopere voedingen van be quiet zijn ook zeer stil en doen het aardig, maar de L8 is wel wat beter en luxer uitgevoerd met gesleevde kabels enzo. Prijsverschil is klein, dus ik zou de L8 kiezen.

De Deepcool heeft gewoon koelpasta erbij zitten en is zoals je in de review al kan zien zeer stil. De i3 creëert niet zo veel warmte, dus denk dat hij op minimale toeren nog steeds nette temperaturen aanhoudt.

Denk dat Intel met de i3 een prima processor heeft voor jouw doeleinden. Je kan bij AMD rondkijken, die hebben aardige grafische kracht met hun APU's, maar de processor kracht laat vaak te wensen over, terwijl dat voor jou belangrijker is.

Je kan wel wat geld besparen door een goedkopere SSD te nemen. Deze is iets langzamer, maar in de praktijk merk je dat niet echt.
6
De bestelling geplaatst, met alle oorspronkelijke onderdelen. Bedankt voor de kundige hulp! Misschien heb ik je nog even nodig bij het in elkaar zetten maar ik kijk eerst hoever ik kom :goed:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”