Plaats reactie
1
Hallo,

Ik wil graag een pc samenstellen waar ik bf4 mee kan spelen. Ik ga de pc gebruiken in de woonkamer voor 3d films op een samsung 55 inch smart tv in samenwerking met een onkyo 5.1 receiver.

Ik hoef alleen de kast geen wifi keyboard etc.
Zouden jullie met mij mee kunnen kijken of ik alles goed heb samengesteld en eventueel tips om max 800 euro te behalen?

Sterkere voeding? 700w? Afmeting past het allemaal?
Alvast bedankt!

http://azerty.nl/winkelmandje/winkelman ... 29110%5D=1" onclick="window.open(this.href);return false;
2
Zo op het eerste oog ziet het er helemaal niet verkeerd uit, met wat kleine aanpassingen zou je misschien ruimte in het budget kunnen creëren voor een SSD. Je hebt nu best wel een duur moederbord, en als je niet aan overclocking gaat doen en alle features gebruikt kan je hier flink op besparen zonder in te leveren op functionaliteit.

De ASRock B85M Pro4 is bijvoorbeeld een erg leuk moederbord voor een aantrekkelijke prijs. De CPU (Intel Core i5 4670) zou ik denk zelf vervangen voor de (Intel Core i5 4570S). Deze S versie is een heel stuk zuiniger, en goedkoper en het verschil is prestaties is minimaal. Kijk maar naar deze vergelijking op CPU World.

Ik heb even een nieuw winkelmandje met wat kleine aanpassingen gemaakt. Nu heb je voor een totaalprijs van € 878,11, wel 18 euro meer dan 860,59 maar een systeem met een SSD, een goede koeler van Gelid en een modulaire voeding, 550 watt is voldoende voor dit systeem.

En als je via dit forum besteld, zijn er trouwens geen verzendkosten en krijg je ook nog eens 10 euro korting, voor meer informatie kan je het artikel Bestelprocedure Korting bij Azerty.nl raadplegen.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
3
Bedankt voor de reactie en tijd!

Heb je ook nog een advies voor een ander moederbord? Mijn broer gaf aan geen van asrock te pakken. Hoe zijn de ervaringen met asrock bij jou?

Ssd is inderdaad een optie en wilde ik ook erin zetten. Echter moet echt max 800 halen, anders ruzie met de vrouw haha!

Groeten en alvast bedankt!
4
Waarom geen Asrock? Dit bedrijf is een onderdeel geweest van Asus waarvan je de Z serie gekozen had, rond 2002 heeft Asus het moederbedrijf Asrock opgesplitst voor het produceren van OEM moederborden om beter te kunnen concureren, maar dat heb je tegenwoordig niet meer echt en daarom is er ook wel eens weer sprake geweest dat Asrock weer met Asus samengesmolten zou worden. Het is zeker geen budget merk meer en met Asrock heb je een prima bordje waar je zeker waar voor geld hebt.

Als je toch liever een Asus moederbord hebt dan kan je gaan voor de Asus B85M-E met maar drie euro verschil momenteel. Als je naar de 800 euro wilt is het besparen op de videokaart of de CPU? Ik zou dan zelf een iets lichtere CPU nemen, en met een ander model behuizing kan je ook wat besparen of je moet echt de Zalman willen hebben. Eventueel kan je de stock-CPU cooler gebruiken en later vervangen voor een ander stiller model met betere koeling.
Beter een muisarm dan een apestaartje. :)
Afbeelding
6
Voor in de woonkamer? Zou je dan niet liever wat stillers willen? Ik steel even wat commentaar uit een ander topic voor een systeem met een vergelijkbaar bedrag:
Oh, in dat geval kan je wel het een en ander veranderen en kom je met gemak ruim onder de 1000 euro. Ik heb nog even wat veranderd en dan kom ik op dit winkelmandje.

In het geval van 1 videokaart kan je eigenlijk prima gaan voor een uATX moederbord en behuizing. Dit uATX bordje is voorzien van meer dan genoeg aansluitingen en heeft daarbij ook nog eens een goede Intel netwerkcontroller en aardig onboard geluid. De prijs die je daarvoor betaald is opvallend laag. Voor de behuizing ben ik voor een compacte en stille Silencio 352 gegaan (review). Redelijk luxe met veel features voor een lage prijs. In deze behuizing past de 412S CPU-koeler net niet, maar de Gelid Tranquillo Rev.2 is een zeer aardig alternatief, dat sowieso voor een niet overgeklokte i5 meer dan genoeg koelvermogen heeft bij een laag geluidsniveau (review).

Omdat de behuizing vooral gericht is op stilte kan het geen kwaad om een casefan toe te voegen. Het gaat hier om een 120mm-PWM-exemplaar van Gelid, dezelfde als op de CPU-koeler. De PWM-functionaliteit betekent dat het moederbord de snelheid van de fan kan regelen afhankelijk van de temperatuur. Ik zou deze fan achterin monteren en de fan die daar zit voorin plaatsen. Zo kan de outtake fan op momenten dat het systeem heet wordt (lange gamesessie) automatisch harder gaan draaien om de hete lucht uit je kast te zuigen, maar is je systeem buiten die momenten om lekker stil.

Het grootste verschil tussen die videokaarten is trouwens de koeler die erop zit. Zo'n tunnel koeler met 1 fan erop klinkt over het algemeen als een kleine stofzuiger terwijl de temperaturen alsnog vrij hoog oplopen, dus die zou ik sowieso vermijden. Ik ben nu gegaan voor eentje van MSI met een goede Twin Frozr koeler erop die verder erg scherp geprijsd is. Overigens is de i5 4570S een zuinigere variant die standaard wat lager geklokt is. Echter met Intel Turbo Boost kan de processor netjes doorklokken tot wel 3.6 GHz, dus qua prestaties lever je niks in. Heb hem vooral gekozen vanwege de prijs, als de i5 4570 goedkoper zou zijn kan je hem net zo goed weer terug veranderen.
Ik heb de SSD en HDD vervangen voor een SSHD om op budget te blijven en kom dan uit op dit winkelmandje. Even wat uitleg over de SSHD uit een ander topic halen:
Een SSHD een prima tussenoplossing voor niet al te veel geld. Het is niet even snel als een losse SSD naast je HDD (review), maar in de praktijk geeft het toch een aardig voordeel (review).
8
Het bordje van ASRock heeft betere specificaties voor minder geld. Grootste verschil is de betere Intel netwerkcontroller op die van ASRock ipv die Realtek op het Asus bord. Ook het feit dat er slechts 2 fan headers zitten op die van Asus (5 op die van ASRock) is zeker een minpunt, aangezien je er 4 nodig hebt. Ik snap dat Asus een betere naam heeft als merk, maar je krijgt in dit geval gewoon mindere/goedkopere hardware voor meer geld.

Wat betreft de videokaarten is er weinig verschil, beide koelers zijn erg goed. Als je de fanprofielen aanpast (hoe hard de fans draaien bij een bepaalde temperatuur) denk ik dat ze zo goed als gelijk zullen zijn qua prestaties. Meestal klokken kaarten van Asus erg goed over, maar dat verschilt per kaart. Ik zie dat die van Asus in prijs is gedaald en het nog maar 5 euro scheelt. In dat geval was ik voor die van Asus gegaan, door een lichte voorkeur voor het merk en omdat ik die mooier vindt (backplate!).
11
De videokaart is het belangrijkste onderdeel voor je game systeem. Lijkt me zeker een goede keuze dus.

Verder moet je zelf even kijken hoe je het kan doen met opslag. Die Crucial M500 is in ieder geval scherp geprijsd en heb je goed gespot. De externe HDD kan je gebruiken voor opslag, maar installeren van bijvoorbeeld games had ik niet gedaan. Je kan eventueel de schijf uit de behuizing halen en gewoon in je PC bouwen, dat komt wel de snelheid ten goede. Dan kan je wel gewoon erop installeren wat je wilt.

Het moederbord had ik gewoon die van ASRock gepakt. Dit bord van Asus is erg karig uitgevoerd en heeft niet eens genoeg fan headers voor je systeem. De voeding is van goede kwaliteit, maar probleem is de grote en stugge tros met kabels, wat zeker met deze redelijk compacte kast verre van handig is. Die kabels zal je nauwelijks kunnen wegwerken. Een CX500M of desnoods een CX600M lijkt me een betere keuze.
12
Ah nu begrijp ik het gaat dus om een game pc dan lijkt het me wel in orde met de videokaart. Ik dacht eerst dat het voor gewoon gebruik of iets dergelijks was.
13
Zenjol schreef:De videokaart is het belangrijkste onderdeel voor je game systeem. Lijkt me zeker een goede keuze dus.

Verder moet je zelf even kijken hoe je het kan doen met opslag. Die Crucial M500 is in ieder geval scherp geprijsd en heb je goed gespot. De externe HDD kan je gebruiken voor opslag, maar installeren van bijvoorbeeld games had ik niet gedaan. Je kan eventueel de schijf uit de behuizing halen en gewoon in je PC bouwen, dat komt wel de snelheid ten goede. Dan kan je wel gewoon erop installeren wat je wilt.

Het moederbord had ik gewoon die van ASRock gepakt. Dit bord van Asus is erg karig uitgevoerd en heeft niet eens genoeg fan headers voor je systeem. De voeding is van goede kwaliteit, maar probleem is de grote en stugge tros met kabels, wat zeker met deze redelijk compacte kast verre van handig is. Die kabels zal je nauwelijks kunnen wegwerken. Een CX500M of desnoods een CX600M lijkt me een betere keuze.
Neem GEEN Modulaire voeding van Corsair die hebben intern brakke CapXon condensators ! --> heb ik ergens vernomen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”