Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Ik wil binnenkort na de feestdagen een mini itx pc samenstellen en na wat zoeken kwam ik uit bij een best buy guide van oktober http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic ... 90&t=11520" onclick="window.open(this.href);return false; en is dit allemaal nog een beetje recent of al weer verouderd? Randapparatuur en die gamepad heb ik niet nodig en wil dan eigenlijk uitkomen op €850 euro.

Ik heb even de vragenlijst zo goed mogelijk ingevuld zodat jullie weten wat ik graag wil doen met deze mini itx pc.

Wat is het totale budget: (€850 max 900 als het niet anders kan.)
Desktop of laptop: (Desktop mini-itx)
Assemblage: (Mag maar kan het ook zelf)
Alleen systeem of incl. monitor en randapparatuur (Alleen het mini itx systeem zonder extra randapparatuur)
Besturingssysteem (Nee)

Omschrijving & informatie.
Ik ga de mini itx pc vooral gebruiken voor games, school, werk de normale dingen eigenlijk dus dat hij krachtige gamesprestaties kan leveren is wel belangrijk, BF4 enzo.

Alvast bedankt
2
Ik heb even een winkelmandje voor je gemaakt.

Hier heb je een mini-ITX systeem met een snelle i5 met 8GB RAM en een high-end GTX 770 met goede koeler van Asus. Daar krijg je bovendien nog een gamebundel bij.

Verder heb ik gekozen voor een kleine SSHD van 500GB. Deze is eigenlijk bedoeld voor laptops, maar is dankzij het formaat natuurlijk zeker geschikt voor een compact systeem. Een SSHD is eigenlijk een normale HDD, maar dan met een kleine hoeveelheid flashgeheugen zoals in een SSD erin als cache. Dat maakt dat de schijf een paar eigenschappen van de SSD overneemt, zoals het sneller opstarten van Windows en veelgebruikte programma's en games. Het is niet zo snel als een losse SSD en HDD, maar in de praktijk komt het er redelijk in de buurt en het kost dan ook stukken minder.

Een DVD-brander zit erbij, maar die kan je ook weglaten als je hem niet nodig denkt te hebben. Verder is de CX500M met zijn modulaire en net gesleevede kabels natuurlijk perfect voor kabelmanagement.

Dan zit je netjes onder het budget en kan je een deel van wat je over hebt gaan steken in een goede koel oplossing. Dit vereist veel zoeken om internet en kijken hoe andere mensen het hebben aangepakt. Bij zo'n compact systeem moet je goed vooruit plannen.
3
Dank voor je advies en dit lijkt me een heel goede samenstelling ik had alleen nog nooit gehoord van een SSHD en lees nu dat ze er bij hardwareinfo ook wel over te spreken zijn.
Zenjol schreef:Dan zit je netjes onder het budget en kan je een deel van wat je over hebt gaan steken in een goede koel oplossing. Dit vereist veel zoeken om internet en kijken hoe andere mensen het hebben aangepakt.
Wat zou jij mij aanraden te doen ik zie wel dat er al twee koelers in de kast zitten en daar maak ik dan uit op dat er ook niet meer in kunnen?
Voorkant : 1 x 12 mm ventilator - 1 geïnstalleerd
Zijkant : 1 x 80 mm ventilator - 1 geïnstalleerd
4
Ja die SSHD's zijn erg interessant. Als je naar de benchmarks kijkt ziet het er leuk uit, maar in de praktijk is het al helemaal indrukwekkend. Overigens is deze review over de 3.5" desktop SSHD.

Verder bedoel ik voornamelijk de CPU-koeler. Je kan gaan voor een compacte luchtkoeler, of anders een waterkoeler met een 120mm fan en koelblok dat je voorin installeert (zoals in het filmpje). De 80mm fan blijkt vrij luidruchtig te zijn, dus die zou ik overwegen te vervangen met een andere fan. Wellicht een PWM fan, waarbij het moederbord de snelheid kan afstemmen op de temperatuur. Ook kan ik me herinneren dat ik ergens heb gelezen dat de koeling beter werkt als je de fans omdraait. Oftewel de 80mm fan naar binnen later blazen en de 120mm fan naar buiten.

[youtube][/youtube]
5
Waterkoeling klinkt goed maar kom ik daarmee niet erg ver boven mijn budget uit want lees zo hier en daar dat je voor goede sets toch al snel meer dan 100 euro kwijt bent.
Niet dat dat heel erg zou zijn maar als het rendement van goede koeling ook met normale koelers te halen is en een stuk goedkoper is dan is dat weer mooi meegenomen.
Anderzijds heb je met waterkoeling ook weer een stiller systeem mag ik aannemen en dat is ook wel een pluspunt.

Wat raad jij aan als setup voor een gewone koeling en voor waterkoeling als ik dat nog even mag vragen. :dank:
6
In het filmpje zie ik dat ze er een Cooler Master Seidon 120M in zetten. Qua prijs valt het allemaal wel mee en kan je verschillende modellen van verschillende merken kopen voor rond de 50 euro. Als je luchtkoeling wilt moet je dus voor eentje gaan met een laag ontwerp. De Scythe Big Shuriken 2 Rev. B is dan bijvoorbeeld een optie. De 80mm fan aan de zijkant vervangen is lastig, aangezien dit van een klein formaat is (80x80x15). De enige die ik kan vinden is deze, wat een goede fan is, maar wel wat aan de dure kant. In het filmpje halen ze gewoon heel de 80mm fan eruit. Dit zijn een beetje van die dingen die moeilijk van te voren in te schatten zijn.
7
Ik heb het allemaal nog eens rustig bekeken en heel misschien pas ik de kast nog aan want de Bitfenix Phenom spreekt met ook wel aan en heeft ook een andere plaats voor de voieding zodat die de cpu-fan niet zowat helemaal afdekt. Het kastje is wel iets groter maar dat is eigenlijk niet heel erg het is nog steeds een stuk kleiner als een midi-atx kast.

De waterkoeling set die je noemt pas zeker ook gewoon is deze kast toch, de radiator met fan bedoel ik dan vooral.
8
Voor veel mini-ITX systemen scheelt zo'n waterkoeler een hoop ruimte. Ik zou trouwens naar aanleiding van deze review gaan voor een Corsair Hydro H55 als je eentje wilt met een 120mm fan/radiator.

Die Phenom die je linkt is in principe gewoon een Prodigy in een ander jasje. Vooral het ontbreken van ventilatie voor de GPU is wel een nadeel, maar voor de rest is het een leuke kast.

[youtube][/youtube]
Het is allemaal een kwestie van het goed van te voren plannen bij de behuizing die je uitzoekt. Ik zou ongeveer gaan voor dit winkelmandje en het dan bouwen zoals in dit filmpje:

[youtube][/youtube]
Dan zou je nog even kunnen spelen met airflow, maar denk dat je temperaturen het beste zijn met de 120mm fan van de CPU-koeler naar buiten gericht. De 80mm fan zou je dan als intake kunnen doen, maar je kan hem ook gewoon weglaten. Dan heb je de videokaart die lucht naar binnen zuigt, en de voeding en CPU-koeler die het weer naar buiten zuigen. De CPU-koeler en de GPU-koeler zijn erg goed, dus denk dat je qua temperatuur aardig goed komt te zitten en het zelfs redelijk stil zou kunnen krijgen.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”