Plaats reactie
1
Na 5 jaar wordt het tijd om eens te kijken voor een nieuwe PC.
Twee collega's van mij zijn zeer positief over Medion computers.
Op hun website heb ik deze computer gezien die me wel aanspreekt: MEDION® AKOYA PC P5203 DR ( http://www.medion.com/nl/prod/MEDION%C2 ... intern.Hot" onclick="window.open(this.href);return false; Hot Hot!..on-ma&wt_cc3=Hot Hot Hot!&wt_cc1=1_2 )
Heeft iemand hier ervaring met deze computer ?
Heeft misschien iemand een suggestie voor een ander systeem in dezelfde prijsklasse ? (600 - 650 euro zonder monitor)
Ben zelf geen gamer. Speel af en toe Command & Conquer maar verder geen uitgebreide games.
Luister veel naar muziek via PC, kijk wat films, bewerk wat foto's en ben veel op internet.

Bij voorbaat dank voor een reactie.
2
De computer is inderdaad al 5 jaar oud maar heb me enorm vergist in de tijd dat ik een upgrade gedaan heb :-[
Begin afgelopen jaar heb ik een nieuw moederbord, processor en geheugen geplaatst. (Ik dacht dat dit al langer geleden was)
Heb dus nog eens nagedacht en als ik al eens een ander moederbord zou plaatsen (met USB 3.0) en een andere grafische kaart kan ik weer een jaar of zo vooruit.
Het moederbord dat er nu in zit is een ASUS P7P55 LX met een intel core i5-760 processor (LGA1156) Kingston DDR geheugen
Grafische kaart: NVIDIA Geforce 9800 GTX+

Heb voor zo'n 300 euro een ander moederbord (met USB 3.0) waar ik de processor en geheugen op kan gebruiken, en een nieuwe goede grafische kaart ?
Ben geen gamer en speel dan ook geen uitgebreide spellen.

Bij voorbaat dank voor een reactie.
3
Hallo Rob :)

Wat zou je met je computer willen kunnen dat je nu niet kan? Alleen voor USB 3.0 hoef je zeker niet heel het moederbord, processor, koeling en geheugen te upgraden. Dat kan prima opgelost worden met een USB 3.0 kaartje via PCI.

Kan je ook nog even het volgende doen:
Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!!Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware


Groetjes,

Dave
4
Hartelijk dank voor je hulp Dave.

Hier is de link : http://speccy.piriform.com/results/ueYD ... QUTPWSKulm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik wist niet dat er een usb 3.0 kaartje via PCI bestond. Zal hier eens naar op zoek gaan. Dan hoef ik inderdaad niet voor een ander moederbord te kijken.
Mijn computer nu: sinds deze grafische kaart erin zit kan ik de zijpanelen van de kast er niet meer inzetten. Doe ik dit slaat de computer af. Te warm ??? Ik weet het niet.
De kast staat dus altijd helemaal open, dan gaat het zonder problemen.
Mijn gedachte was, als ik er nu eens een andere grafische kaart in zet dat dit probleem ook zou zijn opgelost.

Groeten,

Rob
5
Ehm Rob... Je processor geeft een temperatuur aan van 98°C, dat is (niet overdreven) kritiek hoog. 75°C is 'normaal' bij stressmomenten, wanneer de processor zwaar belast wordt. Normale temperatuur voor deze processor bij normaal pc gebruik is 35 - 45°C.

Als je dit leest controleer dan eens of de koeling goed zit, of de ventilator draait. Heb je hem zelf gebouwd? Toevallig koelpasta vergeten misschien?
Je hoeft echt niet verder te gaan zoeken. Dat is de reden van het uitvallen van je systeem. De videokaart, harde schijven en moederbord zijn stabiel van temperatuur, het probleem ligt dus echt bij de processorkoeling. Ik zou dus ook sterk aanbevelen om, als je het probleem niet krijgt opgelost met de huidige koeler, een nieuwe processorkoeling aan te schaffen en tot die tijd je computer zo weinig mogelijk te belasten.

Dit is een probleem wat je in zo kort mogelijke tijd moet zien op te lossen. Ik weet niet of je daar ergens lokaal in de buurt een pc winkel hebt die wat geavanceerdere hardware op voorraad heeft. Gelid Tranquillo Rev. 2 of Cooler Master Hyper 412S zijn erg fijne koelers.

Indien het probleem van blijvende aard is kan je chipset doorbranden waarna mogelijk alle hardware in de pc beschadigd raakt. Vermoedelijk staat de beveiliging in de BIOS ingesteld op maximaal 100°C waarna de computer uitvalt. Maar ook dat is voor de hardware zeker niet goed.
6
Bedankt voor je antwoord Dave. Heb meteen naar huis gebeld om mijn computer uit te laten zetten. Zal er straks eens naar kijken. Ik denk dat er weer teveel stof in zit. Zal kijken hoe de temperatuur wordt als ik alles weer heb schoongemaakt. Mocht de temperatuur dan nog te hoog worden zal ik kijken voor een andere koeler.
Toen we afgelopen jaar het moederbord met processor geplaatst hebben, is er geen gebruik gemaakt van koelpasta.
8
Net de computer eens goed onder handen genomen. De koeler was losgegaan en zat niet meer helemaal goed op de processor. Hij zat ook flink onder het stof. Heb alles goed schoongeblazen (met perslucht) en de koeler opnieuw vastgezet. Er was inderdaad koelpasta gebruikt maar dat heb ik op dit moment niet. De oude heb ik dus even laten zitten. Vanavond bestel ik nog een nieuwe koeler en koel pasta. De koeler die er nu op zit is de standaard koeler die met de processor meegeleverd is.
Als ik speccy opstart ligt de temperatuur van de processor tussen de 60 en 70 graden. Als speccy loopt, loopt ook de temperatuur van de processor weer verder op tot tussen de 85 en 93 graden :-( Vraagt dit programma zoveel van de processor ?

Kan ik dit PCI kaartje ook gebruiken voor USB 3.0 ? http://azerty.nl/8-3477-604016/logilink ... rface.html" onclick="window.open(this.href);return false;
9
Speccy is geen CPU stresser, enkel een analyse programma om te kijken welke hardware in de computer zit en hoe dat (in combinatie met de software) is geconfigureerd. 93°C is nog teveel. 60 - 70°C is mogelijk als de pc net is opgestart? Vreemd dat de hele uitstof en het vastzetten van de koeling maar een verschil van 5°C heeft opgeleverd. Laten we hopen dat die nieuwe koeling snel geleverd wordt...

Dat PCI Express kaartje kan je inderdaad gebruiken voor USB 3.0.
10
Hoi Dave, deze test heb ik inderdaad gedaan vlak nadat de computer was opgestart. Heb net nog eens een keer getest toen de computer een half uurtje aanstond: de temperatuur lag toen rond de 40 graden.
Het valt me op dat de temperatuur begint op te lopen nadat ik speccy opgestart heb en de testen van dit programma nog lopen.
Gisteravond heb ik een nieuwe koeler en koelpasta bij Azerty besteld. Hoop dit morgen of maandag te ontvangen.
In elk geval al hartelijk dank voor je hulp.
11
Uit nieuwsgierigheid: welke koeling heb je besteld?
Normaal zou de temperatuur bij Speccy niet mogen stijgen wanneer alle gegevens geladen zijn.

40°C is een goede temperatuur. Maar ook bij stressmomenten moet de koeling in staat zijn om alles koel te houden. Dat kan je altijd eens testen met de trial versie van Aida64 Extreme (30 dagen geldig)
13
Morgen zal de koeler bezorgd worden.
Hoe kan ik de oude koelpasta van de processor verwijderen ? Kan dit met een doek of moet dit op een andere manier ?

Hoeveel nieuwe pasta moet er weer op ? Ik las iets van rijstkorrel methode, ergens anders had men er weer over om de pasta van te voren uit te smeren.
Sorry voor deze vragen, maar dit heb ik nooit eerder gedaan.
14
Bestelling van Azerty is binnen. Het pci kaartje met USB 3.0 werkt perfect.
De koeler ... tja, daar wacht ik liever mee tot het weekend. Dan kan mijn buurman me helpen. Dit durf ik niet goed alleen. Deze moet eerst "in elkaar " gezet worden. En hij is toch wel een stuk groter dan ik verwachtte :-[ Zal zeker zijn werk goed gaan doen.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”