Plaats reactie
1
ik heb al enkele jaartjes m'n pc (2007)
Maar nu wordt het toch wel tijd om up te graden, denk ik.
Vooral omdat ik tijdens het fotoshoppen geregeld het bericht krijg dat er te weinig geheugen is.
en ik soms tijdens een bewerking niets anders kan doen, en gewoon moet zitten wachten, soms wel lang. Of dat m'n photoshop Elements crashed.

Wat doe ik met die pc?
- veel photoshoppen (de 'gewone' fotobewerkingen, ik ben amateurfotograaf) met Photoshop Elements 11, waarin nog andere (zware) plug ins zitten, zoals NIK, Noiseware Pro; ook nog andere minder gebruikte plug ins; en geregeld durf ik wel eens grote panoramafoto's te stitchen
- 'gewoon' internetten
- redelijk veel muziek downloaden.
Ik voer dit allemaal tegelijkertijd uit.

Wat is het totale budget: (€600) wegens gepensioneerd :smoke:
Desktop, geen kant en klare merkpc
Assemblage:
(Ja, ook het besturingssyteem)
Alleen systeem
Besturingssysteem
(Windows 8.1, )

Omschrijving & informatie.

graag dus een > 1TB HDD en een SSD (om Windows op te zetten)
een kaartlezer heb ik ook nodig (SD)

Ook had ik mijn oude HDD (ST3320620AS DiskDevice 320 GB) en mijn 'oude' SSD (Kingston SNV425S2128 128GB) er nog extra in gemonteerd willen zien.
mijn HDD als back up en mijn SSD als werkplaats voor m'n photoshop

Voorkeuren en overige vragen.
Ook mag ie stil zijn, want het is om in de living te plaatsen. Ik veronderstel dat koeling ook wel extra moet, want hij staat in mijn bureaukast (open vooraan en achteraan, er is nog redelijk veel plaats vrij opzij en bovenaan)

ik wou eerst kijken om een tweedehands game pc te kopen, maar dat werd overal afgeraden.

edit: iets zoals het allround systeem dus?

ik hoop met dit systeem weeral een paar jaartjes verder te kunnen.

Bedankt,
Michel
2
Een tweedehands computer raad ik ook zeker niet aan of je moet echt zeker weten dat er niets aan mankeert en bij marktplaats verkopen weet je dat bijvoorbeeld nooit.

Haswell is OpenCL compatible dus ik zou zeker kiezen voor een Intel processor zoals bijvoorbeeld de (Intel Core i5 4670) en dan heb je eigenlijk geen aparte videokaart nodig. Al kan je deze er natuurlijk altijd later bijsteken.

De behuizing is een (Cooler Master Silencio 352) met ingebouwde SD-kaartlezer. Een micro-atx moederbord van Asrock met alles erop en eraan. 8 GB geheugen, een 1TB western Digital HDD, en een Samsungs SSD voor het besturingssysteem.

600 euro inclusief Windows is misschien een beetje krap, en ik kom uit op een systeem (winkelmandje) inclusief Windows op € 720,39 incl. btw.

Wanneer je via dit forum besteld wordt deze gratis gebouwd, krijg je 10 euro korting en wordt deze gratis verzonden. (Korting bij Azerty.nl voor leden van PC Web Plus)
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
3
OK,
bedankt,
klinkt interessant (voor zover ik er nog iets vanaf ken)

een reden waarom er voor de windows pro gekozen is?


kan dit er ook nog bij in geïnstalleerd worden?
-mijn oude HDD (ST3320620AS DiskDevice 320 GB) en mijn 'oude' SSD (Kingston SNV425S2128 128GB).
(die HDD als back up en mijn SSD als werkplaats voor m'n photoshop)
en...
zouden jullie dat voor me kunnen doen?
Eind december zijn we een weekje in Doesburg, en das niet ver van Raalte, dus...
4
Windows 8 PRO heeft ook ondersteuning voor, BitLocker, Opstarten van VHD, Encrypting File System, Groepsbeleid en Externe Bureaublad verbindingen de basiseditie heeft dat allemaal niet.
Als je het niet nodig hebt kan je voor de (basiseditie) kiezen en dat scheelt dan weer iets op het budget. Ik heb het complete (winkelmandje) even aangepast en komt dan uit op. € 679,38.

De HDD voor back-up zou ik zelf in een externe behuizing plaatsen en dan sluit je hem alleen aan als je een back-up maakt. Hierdoor is de slijtage minder omdat het schijfje niet staat te draaien als die verder niet gebruikt wordt.
De oude SSD kan ook gewoon ingebouwd worden, de Coolermaster Silencio case heeft vier interne 2.5" sloten.

Hier een plaatje van de kast hoe deze er van binnen uitziet. Afbeelding
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
6
ik heb ondertussen ook al op andere plaatsen een offerte gevraagd met dezelfde (of toch ongeveer) onderdelen.
Wees gerust :good: jullie zijn nog altijd de goedkoopste (gaande tot € 1180)
Maar ik kreeg ook enkele opmerkingen aangaande de samenstelling:

"Betreft de HD: de Red serie van Western Digital is eigenlijk speciaal voor Nas systemen, voor een desktop systeem kan je de blue, green of Black serie kiezen

Betreft het geheugen, Crucial staat niet op de QVL lijst van Dit Asrock moederbord, dit wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar dat er een kleine kans bestaat dat eer een compatibiliteitsprobleem kan optreden.

Betreft koeling: De standardkoeler van Intel is niet altijd evenstil, maar dit is relatief, er kan alter altijd voor een stillere cooler gekozen worden mocht dit hinderlijk zijn."
7
noenkelMi schreef:"Betreft de HD: de Red serie van Western Digital is eigenlijk speciaal voor Nas systemen, voor een desktop systeem kan je de blue, green of Black serie kiezen
Speciaal voor NAS klopt maar je kan ze ook gewoon in een PC gebruiken, en juist omdat ze speciaal voor een NAS zijn gemaakt is het ideaal als opslag voor in de PC.
De snelheid wordt toch bepaald door de SSD en niet door de HDD en dan kan je net zo goed een betrouwbaardere WD-Red schijf nemen dan een tragere WD-green die op 5400 rpm draait.
noenkelMi schreef:Betreft het geheugen, Crucial staat niet op de QVL lijst van Dit Asrock moederbord, dit wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar dat er een kleine kans bestaat dat eer een compatibiliteitsprobleem kan optreden.
Dit is meer een theorieregel dan iets wat op echte waarheid berust, er bestaat altijd een kans op een compatibiliteitsprobleem maar heb zelf met Crucial en Asrock nog nooit problemen gehad en van gehoord. :eek:
noenkelMi schreef:Betreft koeling: De standardkoeler van Intel is niet altijd evenstil, maar dit is relatief, er kan alter altijd voor een stillere cooler gekozen worden mocht dit hinderlijk zijn."
De stock-cooler van Intel is basic maar voldoet eigenlijk prima, maar je kan altijd voor een stiller model kiezen.
Alleen wel opletten dat je niet een te groot model kiest die niet in de behuizing past of met de geheugenbankjes in de knoei komt.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
8
OK,

nogmaals bedankt
welke stillere cooler zou dan eventueel in aanmerking kunnen komen?

en voor verdere afhandeling:
ik zou dat dus bij jullie bestellen.
Hoe lang op voorhand?
tussen 27 dec en 5 januari ben in in Doesburg, das niet zo ver van Raalte.
Die zou ik dus kunnen komen ophalen.
en willen jullie dan mijn oude HDD en SSD terwijl overplaatsen?
(sparen jullie zelf dan ook nog eens de verzendingskosten uit.)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”