Plaats reactie
1
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een Game PC te laten samenstellen. Waarmee is Battlefield 4 op Ultra kan spelen.
Mijn ervaring met computers is gemiddeld maar ook niet super.
Bij mij in de buurt zit een computer winkel gevestigd. Ik ben daar laatst langs geweest voor een offerte op te vragen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden. Misschien iets dat beter kan of juist niet moet doen/kiezen.
Ik zie graag jullie advies/reacties tegemoet . Al het advies is welkom.
Hierbij de omschrijving van de offerte.

De gekozen onderdelen voor de PC:

1x CPU: s1155 Core i7-3770 3.40Ghz BOX 8MB*
1x Moederbord: s1155 Asus P8Z77-V LX /ATX/VGA/4DDR3/USB3
2x Geheugen: DDR3-1600 Kingston Hyperblu 4Gb
1x Harddisk: SATA-3 WD 1Tb 7200rpm 64Mb Caviar Blue
1x HDD 2,5": SSD Kingston V+200 serie 120Gb
1x DVD: LiteOn IHAS124-04 DVD Brander OEM zwart 24x
1x Videokaart/PCI-Expres: Gainwart GTX770 Phantom DDR5 4GB
1x Windows: Windows 7 Home Premium 64bit OEm +SP1
1x Installatie Software: 2- Windows Install.+ TQC-pakket

Alvast bedankt ;)
2
Een i7 heeft weinig tot geen meerwaarde voor gaming boven een i5, dus je moet gewoon voor een i5 gaan. Bovendien is er alweer een nieuwe generatie uit, Haswell, dus ik was daar gewoon voor gegaan. Het moederbord wat erbij zit is een duurder bord met een duurdere chipset, met als grote meerwaarde dat je kan overklokken, dat terwijl je daar een -K processor bij moet hebben. Dat is in combinatie met een niet -k processor dus vrij zinloos en dan kan je beter voor een goedkoper bord gaan. Het geheugen maakt niet uit voor je prestaties, dus gewoon gaan voor goedkoopste 2x4GB RAM op 1333 MHz of op 1600 MHz (CL9). Voor de HDD was ik eerder gegaan voor een Seagate Barracuda, dit is een van de snelste schijven voor een hele aantrekkelijke prijs (review), belangrijk voor als je er games op gaat installeren. Voor de SSD was ik gegaan voor een Samsung 840 EVO (review). Eentje van 120 GB is genoeg voor je besturingssysteem, programma's en nog 1 of 2 games. Als je wat meer games erop wilt installeren kan je voor een 240GB versie gaan. Zorgt niet voor een prestatieverbetering, maar opstarttijden en laadtijden worden vele malen korter. Als je Battlefield 4 wilt gaan spelen dan wil je meer dan ooit liever een AMD kaart hebben (Mantle). Bovendien kan je voor heel erg weinig een HD 7970 krijgen op dit moment in verband met de nieuwe kaarten die uitkomen. Die nieuwe kaarten zijn niet echt interessant, aangezien ze vrijwel allemaal rebrands zijn, dus dezelfde grafische chip met een nieuw naamkaartje. Tot slot zou ik gewoon in een keer gaan voor Windows 8, als je de nieuwe interface niks vind kan je dit heel erg makkelijk terugveranderen naar de Windows 7 interface, en dan hou je wel alle verbeteringen die Windows 8 onder de motorkap heeft gedaan. Kost ook niet meer dan Windows 7, dus dat scheelt je gewoon weer een upgrade in de toekomst.

Ik denk dat je beter gewoon hier je systeem kan laten samenstellen en het bestellen bij webshops. Ook het monteren kan gebeuren bij webshops, maar het is natuurlijk leuker om zelf te doen en dat scheelt weer geld. Als je dat niet wilt kost het je bij Azerty bijvoorbeeld 59 euro.
3
Meerdere mensen hebben mij inderdaad verteld dat een i7 weinig tot geen meerwaarde geeft voor gaming boven een i5. Dus ik neem denk ik zeker de overweging om voor een i5 te gaan.
Zoals u verteld in uw reactie dat er een nieuwe generatie uit is, Haswell. Misschien een domme vraag maar, wat houd dit in (Haswell)? ::)
Uw verteld dat het moederbord wat erbij zit is een duurder bord met een duurdere chipset is, met als grote meerwaarde dat je kan overklokken. Met overklokken bedoeld u toch dat ik verder kan uitbouwen in de toekomst? En hiervoor heb ik een -K processor nodig? Want ik ben best in de gelegenheid om dan ook een -K processor aan te schaffen zodat ik het in de toekomst kan uitbouwen. Of hoe u het zegt/noemt overklokken.
Het geheugen maakt inderdaad niks uit voor de prestaties, maar genoeg geheugen vind ik altijd wel fijn voor opslag data.

De HDD Seagate Barracuda is beter dan de HDD 2,5": SSD Kingston die de winkel mij geadviseerd heeft??
De SSD Samsung 840 EVO ziet er zeer interessant uit. Dit zal dus ook een betere keus zijn dan dat de winkel mij geadviseerd heeft?
Games die ik eventueel zou instaleren zijn; Battlefield 4, Simcity 2013 &Tomb Raider. Als het zover is ook GTA V voor de PC als tie uitgegeven wordt.

AMD kaart voor Battlefield 4? Geen flauw idee wat dat is ::)

Het systeem laat ik wel samenstellen bij de winkel waar ik het wil aanschaffen. Met had advies wat ik hier gekregen heb. Samen met die man zet ik dan de PC in elkaar. Ondertussen geeft hij mij informatie over het een en ander, voor als ik in de toekomst mijn PC thuis moet demonteren voor eventuele nieuwe onderdelen.

Sorry voor als ik soms dingen vraag waar ik echt niks van af weet.
Alvast bedankt voor uw tijd en advies dat u gegeven heeft.
4
Oké, nou uit je reactie kan ik wel opmaken dat je van de hardware kant van computers niet echt veel af weet. Daar zal ik rekening mee houden.

Een i7 heeft als grootste verschil hyperthreading, dit betekent dat de 4 cores zich als het ware op kunnen splitsen in 8 threads die afzonderlijk taken afwerken. Deze 8 threads kunnen in bepaalde programma's dingen sneller uitrekenen dan als de 4 cores dat hadden gedaan. Hyperthreading is voor gaming volkomen nutteloos, dus je betaald 100 euro (ongeveer 66%) meer voor een functie waar je niks aan hebt.

Haswell is de naam voor de nieuwe generatie processors van Intel. Bij BMW heb je bijvoorbeeld ook om de zoveel tijd een nieuwe 5-serie. Ongeveer dezelfde auto, maar dan met wat verbeteringen. Bij processors gaat dat ongeveer hetzelfde. De nieuwe generatie i5's zijn net iets sneller, iets zuiniger en met enkele nieuwe functies. Bij de processors horen ook nieuwe chipsets van de moederborden. Ook deze zijn over het algemeen weer net iets beter dan de vorige generatie.

Er is denk ik wat verwarring over overklokken. Overklokken betekent het sneller laten lopen van onderdelen, zoals het opvoeren van auto's. In dit geval gaat het om het overklokken van de processor. Om bij Intel een processor over te laten klokken heb je 2 dingen nodig. Een processor met een unlocked multiplier, die zich laat kenmerken door een -K aan het einde van de naam (i5 4670K). Deze zijn duurder dan andere i5's die niet kunnen overklokken (i5 4430). Ook heb je een moederbord nodig waarmee je kan overklokken met de juist chipset (in dit geval de Z87 chipset), ook die zijn duurder als andere moederborden met goedkopere chipsets. De mogelijkheid om over te kunnen klokken is dus vrij prijzig bij Intel en tenzij je een liefhebber bent kan je beter het geld besparen en voor een normale i5 gaan. Verder wordt je processor van overklokken een stuk warmer en gaat hij meer stroom verbruiken, dit gaat uiteraard ten koste van de levensduur.

Verder neem ik aan dat je met uitbouwen gewoon je systeem upgraden bedoeld. Dat heeft verder niet echt veel met overklokken te maken. Enige andere functie die ik kan bedenken is een 2e videokaart in je systeem zetten, maar ook dit is niet echt weggelegd voor een "beginner". Je kan het best gewoon voor een wat meer standaard systeem kiezen. Een normale niet overklokbare processor met een enkele videokaart. Upgraden later kan gewoon door er een nieuwe videokaart in te zetten als je bijvoorbeeld over 3 jaar Battlefield 5 op hoge instellingen wilt kunnen spelen. Een i5 is wat dat betreft als een futureproof keuze die een flinke upgrade van de videokaart kan bijbenen.

Met geheugen bedoel ik het werkgeheugen. Daar kan je niks op opslaan. Opslaan gaat op de HDD en/of SSD. Het werkgeheugen is een soort van tijdelijke opslag die de processor gebruikt. Je hebt het nodig om programma's open te houden. Heel veel hoef je hier niet over te weten, behalve dat je zo goedkoop mogelijk 2x4GB DDR3 op 1333MHz of hoger met CAS-latency 9 wilt hebben

De Seagate Barracuda is een wat snellere HDD dan die WD Caviar Blue, en de Samsung 840 EVO (2.5" SSD, geen HDD) is ook sneller dan die Kingston V+200 serie. Een HDD is gewoon een harde schijf voor opslag. Een SSD is een nieuwe soort harde schijf die digitaal is (harde schijf heeft bewegende onderdelen), die vele malen sneller is. Alles wat op een SSD geïnstalleerd staat zal dus sneller opstarten en minder lange laadtijden hebben. Windows zal bijvoorbeeld binnen enkele seconden opstarten, en als je Word opent hoef je niet meer te wachten tot hij geladen is. Nadeel is dat SSD's een stuk duurder zijn dan HDD's, waardoor je dus een kleine 120 GB of 240 GB SSD neemt waar je je besturingssysteem en Windows op zet en eventueel enkele games, en dan de HDD van 1 TB (1000 GB) gebruikt als opslag ruimte voor je data (muziek, videobestanden etc.).

Er zijn 2 merken videokaarten, AMD en Nvidia. AMD heeft in samenwerking met de makers van Battlefield 4 een nieuwe techniek ontwikkeld waarmee je het spel beter kan laten draaien. Bovendien ligt AMD met die HD 7970 voor 250 euro voor een veel scherpere prijs in de markt dan Nvidia met vergelijkbare kaarten.

Het probleem met die winkel is dat ik niet weet waar hij wat besteld tegen welke prijzen. Ik heb al vaker meegemaakt dat mensen uiteindelijk met slechtere onderdelen komen te zitten tegen een te hoge prijs doordat zij bepaalde onderdelen niet kunnen leveren. Dan moet je uitkijken dat je nog wel terug kan, aangezien je 0 rechten hebt om iets terug te brengen. Online is dit beter geregeld. Als je online iets koopt kan je het zonder reden terug sturen binnen 7 dagen en dan krijg je het volledige bedrag terug.

Bovendien moet je goed begrijpen dat die man in de computerwinkel geld aan jou moet verdienen om die winkel open te houden en zijn salaris te betalen. Zijn belang ligt niet bij een zo goed mogelijk systeem voor jou, maar bij zo veel mogelijk geld verdienen aan jou. Ik zeg niet dat je altijd genaaid zal worden, maar de kans zit er zeker in.
5
Hartelijk dank voor deze duidelijke omschrijving. Nu begrijp ik ook wat meer van de onderdelen die u omschreven heeft in de reactie.
Het word geen i7 maar een i5 dat is nu duidelijk voor mij. Want als het volkomen nutteloos is ga ik daar ook geen geld aan besteden.
Dit betekent dan ook dat ik voor een Haswell processor van Intel moet kiezen toch? Aangezien die iets sneller, iets zuiniger en enkele nieuwe functies heeft.

Wat u bedoeld met overklokken begrijp ik nu ook groten deels. Maar wat raad u mij aan? Wel of niet overklokken? Aangezien dit ook ten kosten gaat van het stroom verbruik en de levensduur van mijn computer.
Of is dit gewoon een ''Must Have'' voor in de toekomst en het gamen?

Ja, verder met uitbouwen bedoel ik inderdaad het upgraden van mijn computer. Dus wat u dus ook aangeeft in de toekomst eventueel een nieuwe video schijf aanschaffen om die te vervangen met de oude. Waardoor je nieuwe games weer op Ultra kan runnen.

Het onderwerp SSD en HDD begrijp ik nog niet volledig. De functies van de onderdelen snap volkomen. Maar ik zou wel graag een SSD willen hebben in mijn nieuwe pc. Wat raad u hiervoor aan? Dit geld hetzelfde voor de HDD. (1TB is wel voldoende denk ik). Tenslotte heb ik ook een externe harde schijf van 2TB aangesloten op me pc via een USB ingang. Waar al mijn opslag data op staat. Zodat de opslag ruimte op de pc zo goed als leeg blijft.
SSD's zijn inderdaad duurder maar dat heb ik ervoor over. Ti's tenslotte een nieuwe ''Gadget'' voor de markt op computer gebied.

Toevallig wist ik dat er 2 merken videokaarten waren. Zoals u ook omschrijft AMD en Nvidia. Wat ik niet wist is dat AMD in samenwerking met de makers van Battlefield 4 een nieuwe techniek ontwikkeld hadden.
Zelf wilde ik een Nvidia video kaart. Aangezien ik altijd Nvidia kaarten gehad heb. Maar u raad dan toch AMD aan aangezien de prijs lager is maar de effecten overeen komen met dezelfde kaarten van Nvidia? Misschien dan toch slimmer om voor een AMD video kaart te kiezen...

Het stukje wat u omschrijft over de winkel begrijp ik helemaal. Maar stel ik bestel het online, ik zie mezelf die computer niet in elkaar knutselen terwijl ik dat wel graag zou willen...
Misschien het beste om de onderdelen online te bestellen en vervolgens ermee naar de winkel te gaan? Zodat ik alsnog met die man de pc kan samen stellen. En qua prijs goedkoper uit ben.
Of u moet willen langs komen om te helpen 8) ...

Misschien zou u een samenstelling kunnen maken voor mijn pc. Aangezien u nu gedeeltelijk weet wat ik ermee wil en wat voor soort onderdelen ik wil hebben. Op het gebied van het gebruik van de onderdelen weet u meer als ik.

Nogmaals heel er bedankt voor de duidelijke uitleg die u mij gegeven heeft!
Ik waardeer het zeer dat u hier tijd insteekt ;).
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”