Gesloten
1
Hallo,
Ik ben opzoek naar een nieuwe DAW pc. Prestatie en stabiliteit belangrijk, graphics minder belangrijk. Liefst ook stil en zuinig. Ik hoor graag jullie advies, alvast dank!

Info:
Wat is het totale budget: max €800
Desktop of laptop: desktop
Assemblage: Zelf in elkaar zetten of laten doen (afh prijs)
Alleen systeem of incl. monitor en randapparatuur Alleen systeem
Besturingssysteem Geen, windows 7 64 bit nog liggen. Ook geen andere software nodig.

Voorkeuren en overige vragen.
SSD voor programma's en 2e schijf voor data.
Zowel USB 2 als 3.
Geen hergebruik onderdelen, geen voorkeur voor merk of onderdelen.
2
DAW PC als in een Digitaal audiomontagesysteem? Ik kan best een leuk systeempje samenstellen, maar ik ben geen expert in audio en kan me ook niet zomaar gaan inlezen als ik niet precies weet wat de bedoeling is. Weet je zelf wat je er precies op aan wilt gaan sluiten en wat voor geluidskaart je eventueel nodig zou hebben?

Ik heb wel alvast een wenslijstje gemaakt.

- Intel Core i5 4570S: Een i5 is een krachtige allrounder. De 4570S is standaard wat lager geklokt en dus ook wat zuiniger, maar kan op momenten dat je het systeem strest tot wel 3,6GHz overklokken, net zoals de normale i5 4570.
- Intel Desktop Board DB85FL: Het is jammer dat Intel in de toekomst gaat stoppen met moederborden maken, want ze hebben altijd de meest betrouwbare borden gemaakt (artikel). Geen gekke overklok mogelijkheden of ruimte voor meerdere videokaarten, maar gewoon een degelijk bord met goed geteste onderdelen die niet kapot gaan. Bovendien zijn de netwerkchips van Intel zelf (Intel® I217V) heel erg stabiel en zie je ze verder eigenlijk alleen maar terug in serverborden en de meest high-end borden bij andere fabrikanten.
Western Digital Red 3TB: Een 3TB schijf die heel erg betrouwbaar is aangezien hij gemaakt is voor de NAS omgeving. Snelheid is minder belangrijk aangezien die wordt bepaald door de SSD. Als je minder ruimte nodig hebt kan er hier wat geld bespaard worden en kan je ook voor een 1TB WD Green gaan bijvoorbeeld.
- Cooler Master Silencio 352: Stil, compact en met een strak uiterlijk. Uitgerust met stoffilters, USB2.0, 2x USB3.0 en een cardreader.
- Gelid Solutions Tranquillo Rev.2: Een flinke koeler die je processor lekker stil houdt zonder zich daarbij hoorbaar te hoeven maken (review).
- Corsair CMV8GX3M2A1333C9: Twee latjes van 4GB DDR3 RAM in dual-channel (1333MHz, CL-9).
- LG GH24NS95: Simpel, maar goede DVD-brander (review)
- be quiet! Pure Power L8 300W: Een goede, maar vooral erg stille 300W voeding (review).
Crucial 2.5" M500 240GB: Een 240GB SSD waar je je besturingssysteem, programma's en huidige projecten op kan zetten die dan supersnel geladen kunnen worden. Een mooie prijs en Crucial heeft al bewezen erg betrouwbare SSD's te kunnen maken. Wederom, als je minder ruimte denkt nodig te hebben kan je downgraden naar een Samsung 840 EVO 120GB om geld te besparen.

Ik denk dat je zo een mooi en stil systeem hebt waar je prima mee aan de slag zou kunnen. Je houdt nog zo'n 100 euro over voor een leuke geluidskaart of iets dergelijks, maar ik heb dus verder geen idee wat je precies nodig denkt te hebben.
3
@Zenjol. Dank voor je advies!
Het is inderdaad voor audiobewerking en opname in de (thuis)studio. Ik ben nog niet uit de nieuwe audio interface. Wel wil ik graag naar een USB-interface. Verder zijn goede preamps belangrijk en minimaal 4 audio in. Wellicht 1 van RME of Focusrite. Nu gebruik ik nog een Emu 1616m.
Het is vooral belangrijk dat de audio interface, Cubase, Ableton live en de plugins goed en stabiel draaien.
Dat kan neem ik aan met het wensenlijstje wat je nu hebt gemaakt?
4
Oké, ik heb een beetje rond zitten kijken naar USB audio interfaces, leuk spul maar wel erg prijzig. Aangezien de audio interface die je nu hebt al meer dan 400 euro kost ga ik ervan uit dat dit niet bij het budget zat :P. Je huidige Emu 1616m kan in ieder geval ook gewoon in dit systeem worden gezet (PCI-e). Ik ben verder niet goed genoeg op het audiotechnische gebied om je hier verder mee te helpen.

Zowel Cubase als Abbleton Live hebben vrij lage system requirements, dus dat zou als een zonnetje hierop moeten draaien. De audio interface zijn stabiliteit in combinatie met deze programma's kan ik moeilijk beoordelen, maar ik ga ervan uit dat het gewoon stabiel werkt met de juiste drivers. Bij de E-MU 1616M PCIe las ik toevallig dat mensen last hadden van vastlopers en bsod's bij quadcores in Windows Vista en Windows 7. Met de beta drivers (heel erg beta is het niet uit augustus 2012) is dat dan bijvoorbeeld gefixt.

Stabiliteitsproblemen zullen in ieder geval niet aan dit systeem liggen. De keuze voor een andere audio interface kan ik je verder niet echt veel mee helpen, maar daarbij zou ik in ieder geval goed op internet kijken of mensen tegen problemen aanlopen.
5
Dank weer voor je reactie. De audio interface zit inderdaad niet in het budget. Gaat alleen om PC. Bedankt voor het opzoeken van alle info!
6
Ik ben ook lang aan het zoeken geweest, maar heb er een op maat gekocht, wellicht niet de alle goedkoopste maar ik ben prima geholpen en ze hebben een leuke deal met de audio interface gemaakt en mijn cubase direct mee geïnstalleerd zodat ik thuis direct aan de gang kon. Hij is stil en snel, ik heb gisteren mijn 2e daw computer daar besteld  (*** URL ***) een tip zorg altijd voor een zware voeding
Laatst gewijzigd door abbs op 06 nov 2016 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Reclame links weggehaald.
Gesloten

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”