DAW PC als in een Digitaal audiomontagesysteem? Ik kan best een leuk systeempje samenstellen, maar ik ben geen expert in audio en kan me ook niet zomaar gaan inlezen als ik niet precies weet wat de bedoeling is. Weet je zelf wat je er precies op aan wilt gaan sluiten en wat voor geluidskaart je eventueel nodig zou hebben?
Ik heb wel alvast een
wenslijstje gemaakt.
- Intel Core i5 4570S: Een i5 is een krachtige allrounder. De 4570S is standaard wat lager geklokt en dus ook wat zuiniger, maar kan op momenten dat je het systeem strest tot wel 3,6GHz overklokken, net zoals de normale i5 4570.
- Intel Desktop Board DB85FL: Het is jammer dat Intel in de toekomst gaat stoppen met moederborden maken, want ze hebben altijd de meest betrouwbare borden gemaakt (
artikel). Geen gekke overklok mogelijkheden of ruimte voor meerdere videokaarten, maar gewoon een degelijk bord met goed geteste onderdelen die niet kapot gaan. Bovendien zijn de netwerkchips van Intel zelf (Intel® I217V) heel erg stabiel en zie je ze verder eigenlijk alleen maar terug in serverborden en de meest high-end borden bij andere fabrikanten.
Western Digital Red 3TB: Een 3TB schijf die heel erg betrouwbaar is aangezien hij gemaakt is voor de NAS omgeving. Snelheid is minder belangrijk aangezien die wordt bepaald door de SSD. Als je minder ruimte nodig hebt kan er hier wat geld bespaard worden en kan je ook voor een
1TB WD Green gaan bijvoorbeeld.
- Cooler Master Silencio 352: Stil, compact en met een strak uiterlijk. Uitgerust met stoffilters, USB2.0, 2x USB3.0 en een cardreader.
- Gelid Solutions Tranquillo Rev.2: Een flinke koeler die je processor lekker stil houdt zonder zich daarbij hoorbaar te hoeven maken (
review).
- Corsair CMV8GX3M2A1333C9: Twee latjes van 4GB DDR3 RAM in dual-channel (1333MHz, CL-9).
- LG GH24NS95: Simpel, maar goede DVD-brander (
review)
- be quiet! Pure Power L8 300W: Een goede, maar vooral erg stille 300W voeding (
review).
Crucial 2.5" M500 240GB: Een 240GB SSD waar je je besturingssysteem, programma's en huidige projecten op kan zetten die dan supersnel geladen kunnen worden. Een mooie prijs en Crucial heeft al bewezen erg betrouwbare SSD's te kunnen maken. Wederom, als je minder ruimte denkt nodig te hebben kan je downgraden naar een
Samsung 840 EVO 120GB om geld te besparen.
Ik denk dat je zo een mooi en stil systeem hebt waar je prima mee aan de slag zou kunnen. Je houdt nog zo'n 100 euro over voor een leuke
geluidskaart of iets dergelijks, maar ik heb dus verder geen idee wat je precies nodig denkt te hebben.