Plaats reactie
1
Ik ben op zoek naar een nieuwe multi media PC. Misschien zijn er ervaren en deskundige forumgebruikers die met mij mee kunnen denken. Ik gebruik mijn systeem vooral om (zeer veel!) te internetten, voor office-taken zoals tekstverwerken en voor multimedia-taken. In mijn geval foto- en geluidsbewerking. Gamen en films bekijken zijn géén must. Omdat ik dagelijks veel tijd achter een beeldscherm doorbreng, vind ik snelheid wel erg belangrijk en een beetje opslagcapaciteit is ook wel erg fijn.

Wie heeft er betaalbaar idee voor een passend systeem? Ik wil het liefst onder de 600 euro blijven, want moet ook weer een besturingssysteem, office en antivirus komen. Alvast dank, Jero
2
Hallo Jero :welkom:

Is het de bedoeling dat het besturingssysteem en Office mee in het budget verrekend worden?
Hoe zit het met assemblage/installatie, ga je het systeem zelf bouwen of is het de bedoeling dat de webshop dit voor je doet?

Heb je zelf alle randapparatuur, wat wil je kunnen hergebruiken?

Groetjes,

Dave
3
Hallo Dave,
Ik had de hoop hard- en software binnen de 600 euro te kunnen houden, maar dat is misschien erg naief. Aan de andere gebruik ik geen zware applicaties, zoals gaming, live streaming of videomontage.

Daar staat wel weer tegenover dat ik regelmatig geluid edit en vaak lang en intensief zit te internetten. Maar ik weet niet of ik daar per se een hele snelle processor met veel cores voor nodig heb. Zoals je waarschijnlijk wel vermoed ben ik op dat gebied een leek… :-\

Het systeem moet door de webwinkel worden geassembleerd. Randapparatuur zoals monitor, toetsenbord/muis en externe harde schijf heb ik wel staan. Ik maak ook gebruik van een mengpanel, dus een goede audio in/uit is wel belangrijk.

Groet, Jeroen
4
Hallo Jeroen :)

Sorry voor de late reactie. Twee dagen in allerlei onverwacht leuke activiteiten terecht gekomen. Maar zoals beloofd hier mijn advies!

Ik heb aan de hand van je wensen zo goed mogelijk proberen samenstellen bij Azerty.nl:
Winkelmandje

Behuizing: Cooler Master N200
Dit is een Micro ATX kast met twee 120mm koelers. De kast heeft aan de voorkant 1x USB 3.0 en 1x USB 2.0. De kast is zo opgebouwd dat grote videokaarten ook passen en er ook mogelijkheid is om alle kabels netjes weg te werken in de hiervoor voorziene openingen voor degelijk kabelmanagment.

Voeding: Corsair System Builder CX430M
Deze voeding heeft ruim voldoende vermogen voor deze opstelling te kunnen voeden (incl. voorgestelde upgrades). Hij is aanvaardbaar stil en komt kwa geluid niet boven alles uit. Deze voeding is modulair, dat betekend dat overbodige kabels kunnen worden afgekoppeld, wat algemene orde in de kast en luchtdoorstroming ten goede komt.

Moederbord: Asus B85M-G
Dit moederbord heeft een goede onboard geluidskaart dewelke tot 8-kanaals aan audio ondersteund. Er kan tot 32Gb aan geheugen worden geïnstalleerd. Er is ondersteuning voor o.a. Sata600, USB 3.0 en PCI Express 3.0, Gigabit netwerkaansluiting. Aan de achterkant vind je 4x USB 2.0 en 2x USB 3.0. Daarbij ook een DVI, VGA en HDMI aansluiting en drie audio aansluitingen dewelke via de Realtek software te configureren zijn.

Processor: Intel Core i3 4130
Dit is een dual core processor van 3,3Ghz. Wel ondersteund deze hypertreading. Dat betekend dat deze cores zich virtueel verdubbelen waardoor het systeem meerdere zaken tegelijkertijd kan verwerken en Windows deze als quad core zal beschouwen. In de processor zit de videokaart geïntegreerd (Intel HD Graphics 4400). Geschikt voor casual games, grafisch zware games enkel op lage instellingen. Voor algemene beeldweergave van foto's, films en algemeen pc gebruik is deze prima.
Deze processor wordt geïnstalleerd met de standaard bijgeleverde Intel koeling.

Geheugen: Crucial Ballistix PC12800 1600Mhz 4Gb
Dit geheugen werkt op standaard snelheid. Sneller geheugen is enkel zinvol als je gaat overklokken. Er zijn nog twee vrije sloten die je in de toekomst evtl. nog kan vullen met geheugen (max. 2x16Gb extra). Voorlopig is 8Gb meer dan voldoende.

SSHD: Seagate Hybride 1Tb
Deze 2 in 1 harde schijf heeft een SSD geïntegreerd die als cache geheugen wordt gebruikt. HIermee wordt de snelheid behoorlijk opgetrokken. Vooral bij het inladen van kleine bestanden ga je dit goed voelen alsook bij het inladen van WIndows of grote mappen die dagelijks benaderd worden. De SSD wordt niet als fysiek station gezien. Deze schijf is ongeveer 10x sneller dan een gewone harde schijf, maar half zo snel als een gewone SSD. Een ideale middenweg voor zij die een lager budget hebben, maar hoge eisen hebben aan opslag en snelheid.
Check ook deze review voor meer info: http://nl.hardware.info/reviews/4349/se ... -ssd-cache" onclick="window.open(this.href);return false;

Dvd brander: Samsung S-224BB
Deze drive leest en schrijft cd/dvd media.

Besturingssysteem: Microsoft Windows 8 64bit Nederlands

Azerty assembleert het systeem, test alle onderdelen af, stelt het BIOS correct in. Zelf moet je daarna nog het bijgeleverde besturingssysteem installeren en alle bijgeleverde drivers. Dit is hoop en al 40 minuten werk.

Op de assemblage heb je één jaar garantie.
Op alle producten heb je minimaal twee jaar garantie.
Alle prijzen zijn incl. BTW.
Evtl. benodigde kabels worden met de onderdelen meegeleverd.
Graag geef ik je nog deze tip mee!!

Mocht je hierover verder nog vragen of opmerkingen hebben, laat gerust van je horen!!

----------------Tot zover de samenstelling---------------

Ik wil nog even terugkomen op de randsoftware. Algemeen redelijk goed geweten en ook veel over te vinden op dit forum is dat er voldoende freeware (gratis software versies) van Anti virus en andere beveiliging legaal te downloaden zijn. Denk maar aan Avast! Free, AVG 2014 Free en Microsoft Security Essentials. Minder bekend is dat ook voor Office pakket zo'n softwarepakketten beschikbaar zijn. Dan wel niet van Microsoft, maar met dezelfde mogelijkheden en extensies (je kan ze ook in .doc (MS Word), .xml (MS Excel) of .ppt (MS Powerpoint) opslaan. Hierbij denk ik aan LIbre Office of Open Office. Beide pakketten zijn volledig Nederlandstalig en prima als alternatief. Ik adviseer je om hier eens een tijdje mee te werken. Mocht je dat bevallen, dan kan je ze blijven gebruiken. Zoniet, dan kan je nog steeds 109 euro neertellen. Vandaar dus ook dat Microsoft Office niet in het winkelmandje zit.

Groetjes,

Dave
5
Hallo Dave,

Bedankt voor je uitvoerige en goed onderbouwde advies. :good: :bow: Het ziet er goed uit! Ik heb nog wat zitten rekenen en ik denk er toch over om mijn budget wat op te rekken, naar 750 euro (inclusief besturingssysteem), zodat mijn systeem wat toekomstbestendiger is. :?: Mijn idee is dat ik dan iets meer geheugen heb, en misschien nog een krachtiger processor kan kopen. De vraag is natuurlijk: heeft dat in mijn geval meerwaarde?

Groet, Jeroen
6
Hallo Jeroen :)

Met 150 euro extra kan je erg veel en wordt de algemene performance van het systeem verdubbeld. Vooral in de taak fotobewerken zal je dat voelen. Ik kijk straks wel even wat dat precies teweeg zou kunnen brengen.

Groetjes,

Dave
7
Bij deze dus...

Een nieuw winkelmandje met volgende verbeteringen:
  • Upgrade naar 2x4Gb geheugen (8Gb totaal). Ivm foto's bewerken zal dat wat meer speling geven.
  • Upgrade naar Intel Core i5 4430. Deze processor heeft 4 fysieke cores en ondersteund turbo modus en kick down. Een technologie waarbij de processor zichzelf automatisch kan overklokken afhankelijk van de warmte.
  • Aangepaste koeling die ervoor zorgt dat turbo modus en kick down optimaal uitgevoerd kan worden. Daarbij ook wat stiller dan de standaard Intel koeling.
  • Aparte SSD met volledige snelheid en aparte harde schijf van 1Tb. Aanbevolen om het besturingssysteem op de SSD te installeren samen met bewerkingsprogramma's en meest gebruikte softwareprogramma's. De harde schijf wordt gebruikt als opslag.
  • Upgrade van het moederbord naar H87 chipset dewelke meer upgrade-opties biedt naar de toekomst toe. Meer info daarover vind je hier.
Check aangepast winkelmandje

Groetjes,

Dave
8
Heb er ook nog een draai aan gegeven en kwam op dit winkelmandje.

De Cooler Master Silencio 352 (ook met glimmende voorkant verkrijgbaar) is een wat luxere kast met wat leuke features en is gericht op stilte. Samen met de Gelid Tranquillo Rev.2 (review) als koeler en de Be quiet! Pure Power L8 (review) als voeding zorgt dit voor een systeem dat zo goed als onhoorbaar zal zijn.

De HDD heb ik gewoon voor de snelle Seagate Barracuda (review) aangezien het prijsverschil maar klein is en de SSD heb ik vervangen voor de wat snellere Samsung 840 EVO (review). Ook de DVD-brander is net iets anders voor geloof ik een euro verschil (review). Het geheugen is vervangen voor iets goedkoper geheugen dat op 1333MHz werkt en in de praktijk even snel zal zijn. Tot slot heb ik gekozen voor een moederbord van Intel wat even duur is als het eerder genoemde bord. Het mag dan wel een lagere chipset zijn, daarvoor in de plaats krijg je wel een heel erg betrouwbaar bord van Intel zelf met betrouwbare onderdelen met een langere garantie en waarschijnlijk ook een lange levensduur (artikel).
9
Hallo Dave en Zenjol,

Hele waardevolle suggesties; ik ben helemaal tevreden zo :D , heb het winkelmandje met een paar minieme aanpassingen zo gelaten. Mijn :dank: is groot :cool:

Groet, jeroen
11
Hallo Zenjol,

Eigenlijk een mix van jullie winkelmandjes. Ik was m.n. gecharmeerd van de vrijwel geluidloze opstelling die jij me had aangeraden en de snellere SSD en Harddisk. Had alleen het idee dat ik, gezien het minieme prijsverschil, net zo goed een 1600 MHz geheugen erbij kon kiezen. Qua moederbord heb ik gekozen voor de ASRock H87M Pro, omdat die én qua audio iets meer de aansluitmogelijkheden biedt die ik nodig heb, en ook vanwege de chipset.

Groet, Jeroen
12
Dus om precies te zijn:

Moederbord ASRock H87M Pro4
Geheugen: Crucial Ballistix Sport, 8 GB 1600 MHz
CPU: Intel Core i5 4430 / 3 GHz
Vaste schijf: Seagate Barracuda ST1000DM003 1 TB
SSD: Samsung 840 EVO Basic - 120 GB
Behuizing: Cooler Master Silencio 352 - Minitowermodel
Koeler: Gelid Tranquillo Rev.2
Schrijfstation: LG GH24NS95 Super Multi
Voeding: Be quiet! Pure Power L8-300W
Besturingssysteem: Microsoft Windows 8 64-bit
+
Azerty Montage

Groet, Jeroen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”