Plaats reactie
1
Beste Mensen,

Ik zit met een klein vraagje over een upgrade of een nieuwe PC, ik weet namelijk niet zo goed waar ik verstandig aan doe.
Met een upgrade ben ik vast en zeker goedkoper uit maar dan heb ik niks meer aan de rest van de onderdelen.
Waar ik verder mee zit is een beperkt budget want met de economische crisis kan ik niet zo diep meer in de buidel tasten. :)

Voor € 600 zou ik dan ook voor alleen een computer klaar willen zijn of een goedkopere upgrade.

Wat ik nu heb is een PC van vier jaar oud en heb toch wat probleempjes met traagheid als ik bezig ben met videoconversie en bewerking.
Gigabyte GA-MA78GM-S2H socket AM2+
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 5000+
4Gb DDR2 PC6400
1 x Samsung F1 250Gb 7200rpm
2 x Samsung F1 500Gb 7200rpm
Samsung S223 22x DVD-writer
Nvidia 6600GT

Is deze PC het nog waard om te upgraden of kan ik beter gelijk voor een nieuwe PC gaan?

Ik speel geen games en gebruik hem vooral voor downloaden, internetten en voornamelijk voor videoconversie en bewerking.

Vriendelijk dank alvast.
2
Hey Wagenaar,

Upgraden is in uw geval niet te opteren.
Want een betere processor is niet meer te verkrijgen tenzij tweedehands.
Kan je zelf onderdelen monteren?
Moet er ook Windows erbij?

Groetjes

Gycomp
3
Heb even een wenslijstje gemaakt. Ik ben gegaan voor een krachtige i5 waar je nog jaren mee vooruit kan en een GTX 760 die hele aardige prestaties neerzet voor zijn prijs. Bovendien is deze van MSI uitgerust met een topkoeler (review). Verder een leuk uATX moederbord waar alles op zit wat je maar nodig hebt, 3x4GB RAM die er nu erg voordelig op staan en een modulaire 500W voeding met nette sleeving, zodat je je kabels netjes kan wegwerken. Je zou door kunnen met je oude behuizing, maar bij een nieuwe computer is een nieuwe behuizing natuurlijk wel leuk. Dat hoeft gelukkig niet duur te zijn, want de Cooler Master N200 is een erg leuk kastje voor een lage prijs.

De oude HDD's kunnen natuurlijk gewoon mee. Als je kwa snelheid een upgrade wilt hebben zou je moeten kijken naar een leuke SSD, zoals de Samsung 840 EVO (review). Die kan je in principe ook gewoon later toevoegen, waardoor je nu een krachtiger systeem als basis kan kiezen met een i5 en GTX 760.
4
@ Gycomp
Het in elkaar zetten van een computer doe ik zelf dat heb ik al vaker gedaan.
Een Windows versie heb ik niet nodig want die heb ik al en ga ik gewoon hergebruiken ook al mag dat niet.

@ Zenjol
Dat is een mooi systeem en dan kan ik de optische drive en HDD's nog overzetten.
Misschien is een SSD wel zo slim om er direct bij te nemen en ook een wat grotere schijf want 500GB voor videobewerking wordt toch wat krap.
Als ik zo naar de videokaart kijk is dit niet een echte gaming kaart want games speel ik namelijk niet.
Als ik dan kan besparen op de videokaart kan ik misschien wel een krachtigere CPU nemen.
5
Als je geen games speelt dan zou ik zeker geld besparen op de videokaart. Je kan in dit artikel wat meer lezen over hoe bepaalde programma's gebruik kunnen maken van een GPU, zo ook bij videobewerking. Vooral dit stukje uit de conclusie is voor jou dan relevant denk ik:
Gaat het je puur om encoding of transcoding, dan wint Intel QuickSync het eenvoudig van zelfs de snelste GPU’s. Maar bij videobewerking worden ook effecten versneld. Bij PowerDirector zorgt een willekeurige losse GPU al voor een flink boost. Een betaalbare Radeon HD 7770 of GeForce GTX 650 is al voldoende, investeren in een snellere videokaart biedt geen significante meerwaarde. Bij Adobe PremiereCS6 is een Nvidia-kaart een vereiste. Wij durven de stelling wel aan dat werken zonder een Nvidia-kaart bijna een no go is in Premiere CS6, maar ook hier is een GeForce GTX 650 feitelijk afdoende: met een GTX 660 zit je al op topniveau. Ben je al overgestapt naar Premiere Pro CC dan werkt een AMD kaart net zo goed als een Nvidia kaart, maar moeten we opnieuw concluderen dat het hebben van een mid-range GPU echt een must is om snel te kunnen werken. Vanaf een Radeon HD 7870 of GeForce GTX 660 zit je op topsnelheid.
Als je niet denkt gebruik te maken van deze GPU-versnellingen kan je ook de GPU in zijn geheel gewoon weglaten. In de processor zit namelijk gewoon een Intel HD Graphics 4600 iGPU die voor simpele grafische taken prima geschikt is. Verder kan je bij een lichtere videokaart ook een lichtere voeding nemen, ligt eraan wat je neemt. Eventueel is een leuk alternatief voor de behuizing deze nieuwe Silencio 352, die een stuk stiller is en verder ook prima features heeft.
6
Hallo,

Vriendelijk dank voor de zeer uitgebreide toelichting en service tot nu toe. :)
Thuis met mijn echtgenote heb ik dit allemaal eens besproken en die heeft vandaag een offerte opgevraagd bij Informatique voor de inHome media van €599 die afgesprijsd is van €699.
http://www.informatique.nl/201220/infor ... -win8.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu weet ik dat die prijzen en zogenaamde oude prijzen allemaal nattevingerwerk zijn en het aantrekkelijk moeten maken om dat te kopen.

Maar in het systeem wat jij voor mij hebt samengesteld zit een sterke videokaart en in de inHome media niet alleen zit daar weer Windows 8 bij maar dan is het nog wel vreemd dat hun die prijs gebruiken terwijl jij zonder Windows een beter systeem neerzet? Ik kan het niet verklaren wat zoveel verschil zie ik niet. :(
7
Hey Wagenaar,

De pc van Informatique is voor algemeen gewone gebruik van de pc.
Er zit onboard een videokaart en daarmee kan je film enz,. bekijken.
Is dat de bedoeling?

Groetjes

Gycomp
8
Dit is ongeveer wat je krijgt in die PC. Goedkope behuizing met een goedkope voeding erin (als PC's kapot gaan ligt het meestal aan de goedkope voeding die je bij kant en klaar systemen krijgt). Moederbord weet je nooit wat erin zit, maar hopelijk gewoon een redelijk normaal bord. Verder kan er bij het geheugen weinig fout gaan en de processor is prima.

Als je zelf een beetje handig bent kan je voor dit wenslijstje gaan. Dan heb je een stille behuizing, stille voeding, stille SSD en stille processorkoeler waardoor je systeem onhoorbaar zal zijn. Bovendien is je kast een stuk luxer, de voeding een stuk betrouwbaarder en heb je er een super snelle SSD van 250 GB in zitten. De oude HDD's neem je dan gewoon mee samen met de brander. Moet je hem wel zelf in elkaar zetten, maar dan heb je ook wat.
9
Hallo,

Vriendelijk dank voor de uitgebreide adviezen en nu mijn echtgenote nog even overtuigen van zelf samenstellen.
Ik heb jouw wensenlijstje even gekopieerd naar Word want ik weet niet hoe lang die online blijft staan.

Vanavond of morgenavond wil ik gaan bestellen en met een beetje geluk en als het voorradig is kan ik dan zaterdag aan de bak. :smiley_swinging:
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Aankoopadvies voor nieuwe computers, laptops en overige hardware”