Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

 
Gebruikersavatar
Forza
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur
Berichten: 1625
Lid geworden op: ma 06 sep, 2010 13:40:59
Kennisniveau: (2) Ervaren
OS: Windows 8.1
AV: KIS
FW: KIS / Router

Feiten en fabels over garantie & garantiezegels.

do 30 aug, 2012 10:59:30

Door een topic op dit forum kwam ik op het idee om wat info samen te vatten over de garantie van computers en onderdelen.
Veel verkopers van computers maken gebruik van garantiezegels op de kast (behuizing), waarbij bij het verbreken van de zegel de volledige garantie vervalt en vaak omgezet zal worden in de losse onderdelen garantie.
Zo'n garantiezegel is vaak niet eens rechtsgeldig en een intermitterende manier van klantenbinding dat je verplicht om upgrades altijd door de verkoper te laten uitvoeren, om over het zelf schoonmaken van de computer te zwijgen.

Wet op de garantie!
Sinds 1 januari 2005 geldt een waarborg van twee jaar op alle consumptiegoederen. Is er binnen deze periode een gebrek aan het product dan moet de verkoper het vervangen of herstellen. Is dit niet mogelijk, dan heeft de consument recht op een financiële tegemoetkoming of de teruggave van de volledige aankoopsom.
De meeste verkopers spreken nog steeds over 'fabrieksgarantie' en beperken de eigen garantieperiode tot een jaar op computersystemen en losse onderdelen vaak nog korter.

Wettelijke bescherming (BW7)
De wettelijke bescherming houdt in, dat je gedurende de economische levensduur van het produkt recht hebt op een gedeeltelijke vergoeding van de reparatiekosten.
http://www.ictwaarborg.nl/levensduur/
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

Garantievormen!
Er zijn in feite twee soorten garantievormen: de wettelijke garantie en de extra garantie (verkopers- of fabrieksgarantie genoemd).
http://www.judex.nl/rechtsgebied/consum ... koop_-.htm
http://blog.iusmentis.com/2011/06/22/he ... formiteit/

Carry-in garantie!
Dit houdt in dat de verzendkosten, verpakking en het risico van verzending vanaf uw adres naar de leverancier / verkoper voor uw eigen rekening zijn.

On-site garantie!
Tegenwoordig hanteren veel leveranciers, verkopers en fabrikanten on site garantie. Dit houdt in dat de leveranciers, verkopers en fabrikanten ervoor zorgen dat een product bij u aan huis wordt gerepareerd of vervangen.

DOA garantie!
DOA staat voor (Dead On Arrival): hier kan je aanspraak op maken als het product na aankoop al defect is of binnen 14 dagen defect raakt.
In geval van DOA wordt het defecte product doorgaans altijd omgeruild voor een nieuw product.
DOA’s worden vaak alleen uitsluitend geaccepteerd als de producten compleet, inclusief alle toebehoren en in de originele verpakking worden geretourneerd.

Afwijkende leveringsvoorwaarden!
Vaak zijn er afwijkende leveringsvoorwaarden die gedeponeerd zijn bij de KVK maar niet elke voorwaarde is rechtsgeldig en kan een rechter ongegrond verklaren als deze niet redelijk en billik is.

Bestutringssystemen en softwaregarantie!
Als de verkoper de computer inclusief besturingssysteem en software heeft verkocht, valt de software onder de koopovereenkomst en dus vanzelf onder de garantie.

Rechten na de garantieperiode!
Ook al is de wettelijke garantie en/of de fabrieksgarantie-termijn verstreken, dan nóg heb je als koper recht op een deugdelijk product. Ook dan kan je dus terug naar de winkel voor reparatie (of evt vervanging). Heb je problemen met een product buiten de garantietermijn, dan zijn er wel een paar zaken waar je op moet letten:
  • De bewijslast is dan omgekeerd. Als koper moet jij dan kunnen aantonen dat het product ondeugdelijk is en dat het kapot gaan niet aan jou of jouw gebruik te wijten is. Dat kan lastig zijn, maar sommige winkeliers doen er niet al te moeilijk over en soms kan je ook een deskundige inschakelen. Geeft die je gelijk, dan moet het bedrijf je uiteindelijk ook de kosten van de deskundige vergoeden.
  • Wat is de gemiddelde economische levensduur van en apparaat. Voor de meeste huishoudelijke apparaten is dat 6-8 jaar. Gaat een apparaat in die periode stuk, dan heb je een punt. Daarna niet meer.
  • Wat kostte het apparaat, wat vertelde de verkoper erover en hoe is er destijds mee geadverteerd. Van een apparaat waarover in de folder werd geschreven ‘gaat een leven lang mee’ (of 10 jaar) mag je immers meer verwachten. Hetzelfde geldt voor een wasmachine van € 1500 afgezet tegen een machine van €400.
  • Valt een reparatie buiten de garantietermijn (zeker als die al wat langer verstreken is), dan kan het redelijk zijn dat een winkelier/fabrikant voorstelt dat je als kopen voor een deel bijdraagt in de kosten (vooral als dat de levensduur van het product verlengt). Let op: daarover kan je onderhandelen. En bedenk wel dat het wellicht niet heel zinvol is om zelf nog € 200 te investeren in een reparatie van een wasmachine van 6 jaar oud.

10 misverstanden over garantie op online koopjes
http://www.computeridee.nl/artikel/10-m ... ne-koopjes
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast