Plaats reactie
1
Beste,

ik heb HD intern en SSD intern.
Ik wou een kijkje nemen in Bios (te nieuwsgierig) en blijkbaar de volgorde van opstart:
VOLGORDE MOET ZIJN: SSD, dan HD
VOLGORDE IS: HD, dan SSD  -  moet volgorde wisselen.

NA de opstart stopt het scherm bij: "druk F2 of DEL om BIOS te openen" - geraak dus niet in Bios.
vraag 1: Kan ik op een andere manier toch binnen geraken in Bios om SSD van 2e positie te verslepen naar 1e positie?
vraag 2: Hoe bevestig ik dan de nieuwe, juiste instelling (EN): 'SAVE.........'

met dank voor het lezen en in afwachting van een reply,
joodemyr
2
beste, misschien komt onderstaande raar over maar toch!
Ik kom - een tijd na plaatsen bovenstaand bericht - tot het besef dat het vooral een stuk onwaarschijnlijk overkomt.
Ik vermelde niet dat dat bericht werd geplaatst middels de laptop van mijn vrouw. Mijn computer is een desktop en daar situeert zich het probleem.
Concreet geef ik graag mee dat ik de 2 aankoopfacturen eventueel vanaf mijn vrouw's scanner kan inscannen en voorleggen.

Dikke sorry dus, maar toch in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
met dank voor het lezen.
Joodemyr


 
3
NA de opstart stopt het scherm bij: "druk F2 of DEL om BIOS te openen"
Staat er soms F12 in plaats van F2 ?
Je vertelt niet hoe oud je computer is. Soms is het nodig om een toetsenbord met een ronde stekker aan te sluiten (PS/2) in plaats van een USB aansluiting.
Lukt het niet met bovenstaande, doe dan het volgende:

Download Afbeelding Speccy van Piriform.
Hiermee wordt een uitgebreide analyse van je computer gemaakt.
Let op: Indien tijdens de installatie gevraagd wordt om extra software, bijv. "Google Chrome" te installeren, vink dit dan uit.

Windows XP: Dubbelklik op "Speccy" om de tool te starten.
Windows Vista,7,8,8.1 en 10: Rechtsklik op "Speccy" en klik op Als administrator uitvoeren.

Kies voor Nederlands (of Engels) en klik op Volgende(Next).
Na de analyse plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
Klik nu in de menubalk op Bestand(File) en kies voor Publiceer snapshot(Publish Snapshot)
Bevestig het publiceren door JA(Yes) te klikken.
Een nieuw venster "Publiceer snapshot"("Publish Snapshot") verschijnt met daarin een link naar het analyse-rapport.
Kopieer en plak die link in je volgende bericht.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
4
Je wacht te lang

Zet de computer aan en druk onmiddelijk op de "DEL" toets en zul je in het BIOS komen .
In het BIOS stel je de zoekvolgorde van de sata controllers in
Als de SSD op SATA 2 is aangesloten , dan gebruik je de pijltjestoetsen om SATA2 als eerste bovenaan te zetten in de zoekvolgorde .
Druk daarna op F10 om te bevestigen en mogelijk krijg je nog eens te zien of je zeker bent (normaal in het engels) met (Yes/Now)
Druk de y toets in en de computer zal heropstarten .
5
Beste Swake,

Ik ken de procedure maar wachtte blijkbaar toch iets te lang. Nu wel 'BIOS'-scherm. Om zeker verder niets fout te doen, vraag ik om volgende a.u.b. door te nemen.
1. jpg - bovendeel scherm Afbeelding 2. jpg - onderdeel scherm Afbeelding      van links naar rechts: 'BOOT priority'-volgorde geplaatst:
     - E1 SSD Samsung
     - P1 ATAPI iHAS 124
     - WD My Passports (2 stuks)
     - UEFI Generic SD/MMC
is deze volgorde oké? Zo neen, kan je aangeven welke volgorde dan?

3. info bootmenu Afbeelding 4. info SATA Afbeelding Is al de rest wat op het scherm te zien is oké? onder andere bijvoorbeeld System Performance?

Mag ik vragen om, mogelijks op basis van boven- of onderscherm, de te volgen procedure uit te leggen om te 'Saven'?
[color=#00000]bedankt! Joodemyr.[/color]
6
En de bootbestanden staan op de SSD?
En waar wordt er nu van opgestart dan?
Was die HDD gekloond naar die SSD?
En waarom wil je dat omdraaien?
Oftewel, je geeft geen info.

En als je de SSD als eerste wilt hebben, koppel de HDD af, zet op de eerste SATA poort de SSD en boot, gaat dat goed, zet de boel uit en koppel de HDD weer aan maar dan op de 2e SATA poort.
Hoef je helemaal niet voor in de bios te zijn.

De harde schijf/SSD wordt opgestart door de Windows Boot Manager bij een UEFI systeem en niet via de schijfvolgorde, of die nu op de eerste schijf staat of niet.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
7
Dag Pearl,
bedankt voor reactie.

Liet al weten dat ik "uit nieuwsgierigheid" de Bios ben binnengegaan en waarschijnlijk onderzoekenderwijs iets gewijzigd heb, waardoor de desktop slechts opstartte tot en met het Asus-logo met mogelijkheid "DEL" of "F2".
Het is de eerste keer dat ik die stommiteit bega en ik blijf daar in het vervolg van af,... zeker zonder goede raad te vragen; Sorry dus!
Op uw 2e vraag: er werd volgens mij dus "NIET" opgestart/doorgestart naar Windows!.

Ik heb slechts 2 schijven: SSD en HDD 1 tb. Op die laatste "ENKEL MIJN EIGEN DATA". Ik ga er dan ook van uit dat de bootbestanden op de SSD staan.
Op uw 1e vraag: ik ben vrijwel zeker dat de "boot en doorstart naar Windows" vanop SSD gebeurt en dus (heb ik het correct?) eerste moet staan.

Op uw 3e vraag: weet langs geen kanten wat je hiermee bedoeld.

Op uw 4e vraag: omdat nu de ATAPI P1 iHAS124 als eerste staat (is dat dan niet de HDD?).
_________________________________________________________________________________________

En als je de SSD als eerste wilt hebben, koppel de HDD af, zet op de eerste SATA poort de SSD en boot, "? gaat dat goed ?", zet de boel uit en koppel de HDD weer aan maar dan op de 2e SATA poort.
          Beste Pearl,
          "koppel de HDD af" = bedoelt u dat ik die bij SATA information van de eerste poort moet afkoppelen???   zo ja, hoe doe ik dat?   en...
          hoe zet ik de SSD op de eerste poort

          "koppel dan de HDD weer aan maar op de 2e SATA poort" = kan je mij die procedures uitleggen, a.u.b.? is dat met de muis (L of R), of hoe moet dit?
Ik weet hier niets over!

bedankt al.
Joodemyr
8
Afbeelding 4 Info Sata
Zie ik maar 1 apparaat actief : SATA6G_1 wat volgens mij een DVD apparaat is .
SSD en HDD zie ik niet actief en het eerste waar ik dan zelf aan denk is dat de SATA controllers waarop de SSD en HDD zijn aangesloten in het UEFI BIOS niet geactiveerd zijn .(EMPTY)  Dan is het maar helemaal normaal dat de computer niet wil booten . Heb je een handleiding van het moederbord ? Daarin valt te lezen hoe je de SATA controllers moet activeren .
9
Dat afkoppelen en weer aankoppelen bedoelde ik fysiek, dan kun je ook zien of überhaupt van de SSD geboot wil worden.

Volgorde in de bios van schijven/schrijvers maakt niet uit want er wordt altijd van de Windows Boot Manager geboot in een UEFI systeem maar dan moet die wel aangesproken kunnen worden op de in dit geval de SSD.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
https://www.piriform.com/docs/speccy/us ... to-the-web
10
Op uw 4e vraag: omdat nu de ATAPI P1 iHAS124 als eerste staat (is dat dan niet de HDD?).
Nee dat is een blue-ray DVD apparaat ? Als daar een bootable schijfje inligt kun je hiermee ook booten, als in het UEFI bios Secure boot als Disabled staat ingesteld .
Er ligt toch toch toevallig geen schijfje in het apparaat want het staat als eerste in de bootvolgorde , wat nog altijd niet de zoekvolgorde is .
11
Aan SWAKE, PeterJ en pearl,

Swake, ATAPI P1 iHAS124 is het DVD apparaat is. Had het misschien zelf kunnen ontdekken mits zoeken op internet "wat is ...." - Toch bedankt!


iedereen bedankt, maar lees hier hoe deze toestand zich voor zoveel als zelf heeft opgelost!

De Bios bleef steeds kuren hebben. Z'n voorlaatste was dat de Pc, bij iedere opstart, na 5 seconden auto opnieuw her-opstartte;
Eergisteren kwam de laatste verrassing. Opstart eindigde bij eerste scherm "ASUS" met onderaan "DEL" of "F2".
De tip: ""Zet de computer aan en druk onmiddelijk op de "DEL" toets en zul je in het BIOS komen"" werkte ook niet meer. Tot kort na middernacht blijven proberen.
's anderendaags heel vroeg uit bed... waarom? Ik herinnerde me ineens dat ik na aankoop Pc (begin 2014) een 'Recovery' op USB had gezet.
          PC uit.
          Recovery in de USB poort
          PC opgestart... en meteen door naar Windows!
RAAR maar alles is blijkbaar opgelost.

Bedankt heren voor lees- en helpwerk.
Nog een mooi lang en verlengd weekend
 
 
12
Dag,
Blijkbaar te vroeg victorie gekraaid!!! Daar Bios "NIET" mijn ding is, heb ik uiteindelijk beroep gedaan op iemand aan huis komt.
Ik wil het toch maar even meegeven, ter info.

Pc stond met zijn randapparatuur klaar.
PC had weer meer dan 3 min 50 nodig voor de doorstart naar Windows (10).
Op mijn pc zijn twee WD My Passport HD aangesloten. Ik hoor blijkbaar niet zo goed meer, want na ± 4 minuten controle kwam hij tot de bevinding dat beide externe HD een zoomend geluid maakten.
De hub waarop die waren aangesloten werd van de pc losgekoppeld en... de hub bleek het probleem. Had nog éne in reserve, dus terug gekoppeld.
Alles draait perfect nu,... al 2 en een halva dag.

Tot daar het misterie, maar dan toch goed geëindigd.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “BSOD, Systeemcrashes & Opstartproblemen”