BSOD - systeemcrash - IRQL NOT LESS OR EQUAL

Problemen en vragen met betrekking tot een Blauw Scherm (Blue screen of death), systeemcrashes en opstartproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janick
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2020 18:07
OS: windows 10
AV: AVG

#1

beste

sinds geruime tijd heb ik last van een BSOD met de melding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
PC start dan meestal opnieuw op maar soms start hij op met de melding
automatisch herstel voorbereiden - problemen vaststellen op de computer - herstellen uitvoeren.

vandaag was het wel een extreme crash
terug de IRQL , daarna PFN LIST CORRUPT en daarna IO1 INITIALIZATION FAILED

opstarten lukte niet meer en nu met heel veel moeite terug windows kunnen installeren

ben hier al enige tijd de topics aan het lezen en zie dat er soms gevraagd wordt om een dmp file

whocrashed en bluescreenviewer had ik reeds geinstalleerd maar aangezien ik windows opnieuw moest installeren heb ik daar geen info van

hoop dat jullie hieraan iets kunnen doen

OS = windows 10

nu ook nog windows update uitgevoerd en alles geinstalleerd


mvg
janick
Gebruikersavatar
Maxstar
Administrator
Administrator
Berichten: 42140
Lid geworden op: 27 sep 2008 10:18
Kennisniveau: (3) Expert
OS: Windows 10
AV: Emsisoft Anti-Malware
Contacteer:

#2

Hallo en welkom op het forum,

Gezien de herinstallatie van Windows is het momenteel lastig het één en ander te achterhalen. In principe is het afwachten of de BSOD terugkeren om dan info te verzamelen.
Wat je alvast wel kunt doen is de HDD controleren, deze foutmelding komt vaak samen met een HDD die misschien niet meer correct werkt.

Download Afbeelding Crystal DiskInfo naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Het programma wordt nu uitgepakt in een nieuwe map op het bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie Crystal DiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies uitvoeren als administrator.
    • Is de kleur Blauw - dan is deze schijf in orde.
    • Is de kleur Geel - dan zijn er problemen met de betreffende schijf.
    • Is de kleur Rood - dan is de harde schijf zeker aan vervanging toe.
  • Als het programma geopend is, worden de gegevens van de harde schijf getoond
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Maak een screenshot van het programma, hoe je dat doet lees je HIER.
  • Upload dit bestand naar https://www.imgdumper.nl.
  • Je krijgt dan een unieke link. Post die link in je volgend bericht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Janick
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2020 18:07
OS: windows 10
AV: AVG

#3

hallo

alvast al bedankt voor de reactie
zoals gevraagd de link met de screenshot

https://www.imgdumper.nl/uploads9/5f1ae ... enshot.jpg

inderdaad lastig om nu nog iets te achterhalen , heb ondertussen ook al de drivers geüpdatet.
ook al een paar uur zitten gamen nu , pc maakt gelijk al wat minder lawaai ook
crashen kwamen vaak voor na paar uur gamen of filmpjes bekijken.

groeten
Gebruikersavatar
Maxstar
Administrator
Administrator
Berichten: 42140
Lid geworden op: 27 sep 2008 10:18
Kennisniveau: (3) Expert
OS: Windows 10
AV: Emsisoft Anti-Malware
Contacteer:

#4

Dit ziet er in ieder geval goed uit, voer voor meer informatie ook eens Speccy uit.

Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!! Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.
Gebruikersavatar
pearl
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Berichten: 825
Lid geworden op: 15 okt 2013 10:25
Kennisniveau: (3) Expert

#5

Was schijnbaar niet interessant voor de TS.
Laatst gewijzigd door pearl op 24 jul 2020 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dit is mijn handtekening of sig."
Sometimes, a vendor may misleadingly advertise the I/O clock rate by labeling the MT/s as MHz
https://www.piriform.com/speccy/download
http://www.piriform.com/docs/speccy/usi ... to-the-web
Gebruikersavatar
Janick
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2020 18:07
OS: windows 10
AV: AVG

#6

Gebruikersavatar
Janick
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2020 18:07
OS: windows 10
AV: AVG

#7

@pearl

toch wel , maar gisteravond niet thuis geweest

mvg
Gebruikersavatar
Maxstar
Administrator
Administrator
Berichten: 42140
Lid geworden op: 27 sep 2008 10:18
Kennisniveau: (3) Expert
OS: Windows 10
AV: Emsisoft Anti-Malware
Contacteer:

#8

Hallo,

Zoals Pearl in het verwijderde bericht al voorstelde is het testen van het geheugen met Memtest inderdaad een optie. Controleer vooraf wel even de opstart- en herstelinstellingen zodat er een automatische (kernel) geheugendump wordt aangemaakt.

https://www.tenforums.com/tutorials/556 ... -bsod.html
Gebruikersavatar
Janick
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2020 18:07
OS: windows 10
AV: AVG

#9

hallo

opstart- en herstelinstellingen staan nu op kernel geheugendump en de memtest laat ik deze nacht draaien

wordt daar een resultaat van opgeslagen dat ik moet uploaden of gewoon zien of er geen foutmeldingen in staan ?

mvg
Gebruikersavatar
Maxstar
Administrator
Administrator
Berichten: 42140
Lid geworden op: 27 sep 2008 10:18
Kennisniveau: (3) Expert
OS: Windows 10
AV: Emsisoft Anti-Malware
Contacteer:

#10

Mocht het geheugen om welke reden dan ook errors veroorzaken dat word dit aangegeven tijdens de test.
Hierbonder zie je een voorbeeld van een pc waar het geheugen errors veroorzaakt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Janick
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2020 18:07
OS: windows 10
AV: AVG

#11

goeie morgen

deze nacht de memtest laten lopen , dit is het resultaat


Afbeelding
Gebruikersavatar
Maxstar
Administrator
Administrator
Berichten: 42140
Lid geworden op: 27 sep 2008 10:18
Kennisniveau: (3) Expert
OS: Windows 10
AV: Emsisoft Anti-Malware
Contacteer:

#12

Dit ziet er goed uit, als je in de tussentijd geen last meer hebt gehad van de BSOD's, zal de oorzaak hoogstwaarschijnlijk softwarematig zijn geweest.
Gebruikersavatar
Janick
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jul 2020 18:07
OS: windows 10
AV: AVG

#13

hallo ,

daar lijkt het inderdaad wel op ; voorlopig sinds laatste herstel geen problemen meer gehad .
wanneer ik terug out of the blue terug een BSOD heb laat ik het wel weten

mvg
Plaats reactie

Terug naar “Blauw Scherm (BSOD), Systeemcrashes & Opstartproblemen”