Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

 
Gebruikersavatar
Maxstar
Administrator
Administrator
Onderwerp Auteur
Berichten: 41388
Lid geworden op: za 27 sep, 2008 10:18:07
Kennisniveau: (3) Expert
OS: Windows 10
AV: Emsisoft Internet Security
Contacteer:

Problemen met de internetverbinding.

do 28 okt, 2010 12:35:44

Heeft u problemen met uw internetverbinding, gezien de snelheid of helemaal geen verbinding doorloop dan de onderstaande stappen.
Allereerst is het verbindings type het belangrijkste, maakt u gebruik van een bekabelde of draadloze verbinding?

Stap1 (Trage draadloze WiFi verbinding)
Heeft u problemen met betrekking tot de internet snelheid op uw computer en u maakt gebruik van een 'draadloze' verbinding, sluit de computer dan als eerste eens bekabeld aan om te kijken of u nu dezelfde problemen ondervind.
Indien er nu geen problemen merkbaar zijn kan het onderstaande eventueel de oorzaak zijn.
  • Te zwak signaal (afstand PC => router / access point)
  • Omliggende signalen op dezelfde frequentie.
Met een "WiFi analyzer" kan je kijken of er eventuele stoorzenders in de buurt zijn, in de router kan je dan een ander 'kanaal' instellen, raadpleeg hiervoor de handleiding van de router.


Afbeelding
Het meest gebruikte standaard kanaal is '11' indien u een ander kanaal instelt is er minder kans op storing.
Plaats een 'WiFi router' ook altijd op een centrale plaats dus niet ergens in een hoekje in de meterkast of een andere onlogische plaats, een router werkt namelijk met radiale signalen.
Als de router ergens in een hoek staat kan er b.v. al een signaal verlies zijn van c.a. 10 tot 30%.


Stap2 (Geen WiFi verbinding mogelijk / Onstabiele WiFi verbinding)
Indien er geen draadloze verbinding mogelijk is controleer dan als eerste het onderstaande.
  • Is de draadloze netwerkkaart actief / geïnstalleerd.
  • Staan de opgegeven 'beveiligings' instellingen correct.
  • Staat de MAC filter ingesteld in de router.
Problemen met het maken van een verbinding of het vasthouden van de draadloze verbinding kan diverse oorzaken hebben, het belangrijkste is daarom om ook gebruik te maken van de laatste 'juiste' drivers van de fabrikant en het liefst niet de standaard drivers van Windows.

Het verliezen van het signaal kan ook komen door het energiebeheer in Windows, bij notebooks staat vaak de onderstaande optie ingeschakeld om de batterijduur te besparen.

Ga naar start>uitvoeren of type het volgende commando in het zoekvenster van het startmenu devmgmt.msc
  • Open in apparaatbeheer "netwerkadapters"
  • Klik met de rechtermuisknop op de gebruikte WiFi adapter en kies "eigenschappen"
  • Open het tabblad "energiebeheer"
  • Haal nu het vinkje weg bij "De computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen"
  • Klik op "Ok" en sluit het apparaatbeheer.

In sommige gevallen is 'TCP/IP versie 6' ook een boosdoener bij het verliezen van de internet verbinding.
  • Open Netwerkverbindingen.
  • Klik met de rechtermuisknop op een lokale netwerkverbinding en klik vervolgens op Eigenschappen.
  • Haal nu het vinkje weg bij TCP/IP versie 6
  • Klik op "Ok" en herstart de computer
Afbeelding


Stap3 (Controleren of de netwerkadapter een IP adres krijgt toegewezen.)
Als u geen verbinding kunt maken met het internet zowel bedraad als draadloos, controleer dan of de gebruikte netwerkadapter wel een IP-adres e.d. heeft toegewezen gekregen van de router en of de bekabeling goed is aangesloten.

Ga naar start>uitvoeren of type het volgende commando in het zoekvenster van het startmenu CMD
  • Type achter de commandprompt ipconfig /all (Let op!!! de gebruikte spaties)
Indien er geen gegevens of incorrecte worden getoond voert u de onderstaande twee commando's uit.

Ga naar start>uitvoeren of type het volgende commando in het zoekvenster van het startmenu CMD
  • Type of kopieer en plak één voor één de onderstaande regels gevolgd door enter.
  • ipconfig /release
  • ipconfig /renew


Stap4 (Wel internet verbinding maar kan geen websites openen)
In het geval dat u wel een internet verbinding hebt maar geen websites kunt openen kunt u het onderstaande proberen, met "Flush DNS" worden namelijk de opgeslagen DNS gegevens uit de cache verwijdert.

Ga naar start>uitvoeren of type het volgende commando in het zoekvenster van het startmenu CMD
  • Typ in het zwarte scherm het volgende: ipconfig /flushdns
  • Klik op enter.
Afbeelding


Note:
Malware / spyware en andere narigheid kan natuurlijk ook de boosdoener zijn van de problemen betreffende het internet hiervoor kunt u dit  stappenplan gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Maxstar


Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten