Plaats reactie
1
Beste,

Ik heb wat problemen met mijn lan-verbinding.
Even situatie schets: In het huis is 1 modem aangesloten waarop 2 routers werken. Ik heb hier al redelijk wat problemen mee gehad om de 2 de router te doen werken (IP-adress buiten bereik van elkaar moeten plaatsen). De wifi doet het nu vlot. Maar de lan verbinding lukt soms niet. Ik gebruik een netwerk adaptor van sitecom. Kabels zijn reeds vervangen en heb ook al andere adaptors geprobeerd maar zonder succes. Mijn lan verbinding komt tot stand maar hij blijft steken bij unidentifid network. Als ik mijn windows zelf laat zoeken naar het probleem komt er op dat het IP-adres ongeldig is.
Had hier al wat op het forum rond gekeken en de 5 stappen (command prompt dingen daar) gedaan. Dit was zonder succes.
Het rare is dat ik soms wel verbinding heb. Zo had ik de voorbije 2maanden wel nog lan. De paar maanden daarvoor geen. En nu dus ook weer niet.
Vrij irritant want onze wifi is niet zo sterk. Een permanente oplossing zou erg welkom zijn.

Hopelijk kan iemand met meer verstand hiervan mij helpen want zelf ken ik er niet veel van.

Minitoolbox:
Papii-Laptop Geen geldig IP-adres.txt
met vriendelijke groeten
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
2
Nu kan ik het mis hebben maar als ik het zo lees lijkt me de Sitecom het probleem te zijn. Ik heb ook vluchtig de log doorgekeken maar zie daar niet meteen gekke dingen. Overigens werkt internet in de log op dat moment wel.
Waar precies bevindt zich de netwerk adapter van Sitecom? Ik bedoel niet van "in de slaapkamer" of zo, maar zit ie tussen het modem en router 1 of zit hij aangesloten op een lan poort van router 2 of waar? Op die manier dus.

Het probleem als je twee routers aan sluit in router mode, zoals je nu gedaan hebt, kan tevens problemen opwerpen met netwerken, met name wifi in huis omdat je tussen netwerken moet wisselen.
Wat dan handiger kan zijn is om de beide routers als switch te laten werken. Dan verlies je wel op elke router een lan poort, maar je hebt dan wel door het hele huis hetzelfde netwerk. Tevens kun je overal het SSID en wachtwoord van wifi gelijk maken dan hoeven er geen wisselingen plaats te vinden tussen verschillende netwerkn.

Het is dan ook een stuk eenvoudiger naar oorzaken van problemen te zoeken.
Je woont niet toevallig in de buurt van Zuid-Limburg he? Anders zou ik misschien nog wel bereid kunnen zijn e.e.a. voor je om te zetten als je dat zelf niet kan.

Feitelijk is het heel eenvoudig.
1.) Kijk in het modem waar het dhcp ip bereik begint. Stel dat het op (ik noem maar iets) 192.168.1.10 begint, dan heb je 1.1 t/m 1.9 vrij om te gebruiken voor de routers. Begint het modem op 1.1 dan kun je dat veranderen naar 1.10 en dan modem herstarten. Of als er 100 adressen staat, dan loopt ie tot 192.168.1.110 en kun je voor de routers 192.168.1.201 en 202 gebruiken bijvoorbeeld, dat is naar eigen inzicht afhankelijk van de gegevens in het modem.
2.) Haal de kabel tussen de routers weg en verbind met een laptop of pc rechtstreeks naar elke router.
3.) Geef dan router 1 in de LAN instellingen ip adres 192.168.1.2 en router 2 192.168.1.3.
4.) Geef beide routers hetzelfde wifi SSID en zelfde wachtwoord.
5.) Zet in beide routers DHCP uit.
6.) Haal de stroom van modem en routers.
7.) Sluit een kabel aan van modem naar LAN poort (dus niet wan/internet poort) van router 1. Doe hetzelfde met router 2.
8.) Geef modem stroom en laat die rustig opstarten.
9.) Geef beide routers stroom en laat die rustig opstarten.
10.) herstart alle op router 1 en 2 aangesloten apparatuur.

En klaar is kees.
Alle forwards kunnen nu in/vanuit het modem gedaan worden.
Alle ip adressen via dhcp worden via het modem uitgedeeld, dus ook alle apparatuur kan elkaar bereiken en krijgt een ip in hetzelfde ip bereik.
Wifi werkt op modem en beide routers. Wil je iets wijzigen kun je apart met 192.168.1.2 naar router 1 en met 192.168.1.3 naar router 2.

Deze ip adressen zijn voorbeelden, dit kun je toepassen naar eigen inzicht afhankelijk van het ip bereik van het modem.

Tip: Ik kan er overheen gekeken hebben maar zag zo vlug geen virusscanner. Ik zou niet alleen op windows defender vertrouwen. ;)
Greetings, Black Tiger.
3
Alvast bedankt voor de moeite!

Ik woon in west-vlaanderen (belgie) dus zal wat ver zijn denk ik.
Op het moment dat ik de log nam werkte deze wel. Net zoals nu, enkel op de wifi maar geen lan connectie. (adaptor was wel aangesloten maar geen internet toegang).
We zitten thuis met een beetje een stom systeem vind ik zelf, van de modem gaan we via een adaptor op ons elektriciteit net. Dan takt router 1 af via een adaptor en router 2 ook via een adaptor dus weet niet welke eerst komt volgens die configuratie. De afstand tussen modem en de verste router is te groot om rechtstreeks een kabel te trekken. Zou wel lukken maar denk niet dat ze hier thuis tevreden gaan zijn als ik gaten begin te boren om een kabel te leggen :p.

Ik heb norton anti virus staan. en onze modem heeft maar 1 ethernet poort dus naar elke router 1 zou al niet meer lukken.
4
Oh ik dacht dat je het zo had aangesloten, maar als je maar 1 ethernet poort hebt kun je ook maar 1 router op de modem aansluiten. De tweede zou dan Lan naar LAN op router 2 kunnen.
West-Vlaanderen is inderdaad een beetje ver weg.

Er kunnen helaas x oorzaken zijn waarom die lan op die adapter niet wenst te werken.
Wel zou ik de situatie sowieso omdraaien indien mogelijk.
Van de modem naar router 1, en dan vanaf router 1 via de adapter naar het electriciteitsnet.
Dat gaat echter weer niet lukken als router 1 niet in de buurt van de modem staat.
Ik zou in elk geval zorgen dat ik geen enkele adapter in een stoppendoos (verlengsnoer met meer aansluitingen) of zo heb zitten maar rechtstreeks in 't stopcontact.
Het kan ook de afstand en stroomnetwerk zijn die bepalend zijn voor de werking (of juist niet) van de verste adapter, zeker in Belgie, daar heb ik dat al eerder gezien.
Zo kan het dan zijn dat als er meer data over het stopcontact via router 1 gaat, dat er niet meer voldoende capaciteit over is voor de aansluiting van router 2, of fluctuaties in het stroomnet kunnen ook voor problemen zorgen.

Voor zover ik kan zien aan de logs lijkt het me niet aan de computer te liggen. En gezien de situatie waarin e.e.a. is aangesloten opgebouwd, zou ik eerlijk gezegd zo vlug geen oplossing weten voor je probleem.
Geen idee of jullie en kelder hebben of zo? Misschien is het een optie om een kabel via kruipgat of kelder te laten lopen, of via CV pijpen mee omhoog naar boven te laten gaan of waar het dan naar toe moet?
Een andere oplossing is wellicht een gewoon accespoint, maar die zijn wel weer wat kostbaar om "even te proberen" of het daarmee wel werkt.
Greetings, Black Tiger.
5
Dacht ik ook aan. Ben zelf industriëel aan het studeren aan de ku leuven. Niets in de les gezien over netwerken maar wel over transmissielijn effecten op lange kabels bij hoge frequenties. Dat is een beetje mijn grootste zorg. Dat er niets kan aan gedaan worden zonder andere hardware of aansluitingen. Wilde gewoon eerst zeker zijn dat ik niets over het hoofd heb gezien. Heb nu mijn laptop rechtstreeks op de router aangesloten en dan doet hij het perfect. Geen enkel probleem meer. Maar opnieuw, router staat ver van de tafel :p kan misschien gewoon best 1 lange ethernetkabel kopen voor als ik ethernet nodig heb. :p
6
Dat is natuurlijk ook nog een optie. Ethernetkabels zijn zo duur niet meer. Soms liggen ze bij de Action echt voor een paar centen. Waar je elders 1 euro per meter betaald heb je bij de Action 10 meter voor 2,39 en dan is het goed te doen.
Greetings, Black Tiger.
7
Net om een ethernet kabel geweest en werkt zonder problemen.
Er is nog een vriend die er iets meer van kent komen kijken naar men netwerk. Hij vond het raar dat ik wel degelijk een IP-adress mee kreeg via de adaptor.
Hij heeft ook gepinged naar mijn "default gateway?"  en deze antwoord niet ofzo iets. Hij verondersteld ook dat het aan het elektrisch netwerk lag en niet aan de adaptor, laptop of router.

Nog maals bedankt voor de moeite en de hulp!
8
Kijk dat is fijn om te horen dat het zo wel werkt. Dat betekent dan ook gewoon dat het inderdaad echt niet aan de pc/laptop ligt en dat is fijn.
Het is enigszins vreemd dat ie wel via wifi ip adressen af geeft.
Ben benieuwd of je vriend nog iets kan vinden en wellicht nog kan verbeteren zodat het wel werkt met kabel via de adapter.

Als je nog nieuws hebt na zijn bezoekje zou ik het graag horen i.v.m. mijn technische nieuwsgierigheid gezien dit aparte probleem.

V.w.b. de hulp en moeite graag gedaan uiteraard, vind het alleen jammer dat ik 't niet echt voor je heb kunnen oplossen.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”