Plaats reactie
1
Hallo lezers,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen;
Sinds ik Windows 10 gebruik lukt het mij met geen mogelijkheid meer om 'netwerkdetectie' in te schakelen. Ik wil graag weer een thuisnetwerk opzetten maar dat is hierdoor onmogelijk.
Ik schakel het in, klik op 'wijzigingen opslaan' (als Administrator) en wanneer ik direct daarna weer kijk staat het weer uit.
Uiteraard het internet afgezocht naar oplossingen en al veel geprobeerd. De mogelijke oplossing die veelvuldig te vinden is op het net (zowel nl als engels) is
de draaiende services te checken en een aantal daarvan, mochten ze uit staan, te starten en op automatisch te zetten.
Alles wat ik tegen kwam geprobeerd (zie lijstje), nog steeds geen resultaat. De services waar een x voor staat stonden uit en heb ik aangezet, de rest stond aan:

x Computer Browser 
DHCP Client
DNS Client
Network Connections
Network Location Awareness
Remote Procedure Call (RPC)
Server
TCP/IP Netbios helper
Workstation
x Function Discovery Resource Publication 
Function Discovery Provider Host


In de verkenner zie ik het 'netwerk' wel staan maar als ik daar op klik krijg ik de melding: "Netwerkdetectie is uitgeschakeld. Netwerkcomputers en apparaten kunnen niet worden gedetecteerd. Schakel netwerkdetectie in het netwerkcentrum in."
Daarna bovenin de balk: "Netwerkdetectie en het delen van bestanden zijn uitgeschakeld. Netwerkcomputers en apparaten kunnen niet worden gedetecteerd. klik hier om te wijzigen..."
Wanneer ik vervolgens (als admin) klik op "netwerkdetectie en bestanden delen inschakelen" klik blijft deze melding zich herhalen maar er veranderd niets.

Ik heb overigens wel een thuisgroep maar zie alleen mezelf dus en bestanden delen staat aan. Ik zie ook gewoon mijn draadloze printer maar geen idee of dat er iets mee te maken heeft.

De tool 'Probleem oplosser thuisgroep' in Windows geeft de melding: "Communiceren met Thuisgroep wordt verhinderd door Windows Firewall. U kunt het probleem mogelijk oplossen door communicatie in Windows automatisch in te schakelen via de Firewall." 
Ik klik op "Deze oplossing toepassen". waarna ik de melding krijg "Windows Firewall is niet correct geconfigureerd" 
in de firewall gekeken maar ik heb geen flauw idee wat ik daar zou moeten aanpassen.

Wie weet wat hier de oorzaak van is en hoe los ik dit op? 
Ik zou bij voorkeur niet Windows opnieuw installeren.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
3
 een w10 pc die onwillig is: altijd eerst via start - afsluiten de optie 'opnieuw opstarten' (NB da's niet hetzelfde als uitzetten en weer aanzetten onder w10!!!!) benutten. 
ik lees nergens in je verhaal dat je in configuratiescherm / netwerkcentrum bent geweest.
volg daar in het linkerpaneel de link 'geavanceerde instellingen voor delen wijzigen' .
 
4
Hallo,
Het probleem is inmiddels opgelost. Het zat in de windows firewall. Deze weer naar de standaardwaarden terug gezet. Netwerkdetectie staat nu weer aan en ik zie de andere apparaten in mijn thuisnetwerk.
In ieder geval bedankt voor je antwoord!
(nb het probleem zat juist in het netwerkcentrum, netwerkdetectie aanzetten lukte niet maar nu dus wel)
5
Ik had schijnbaar om een of andere reden je bericht niet gezien, sorry.
In elk geval fijn te horen dat het opgelost is en bedankt voor de terugkoppeling van de oplossing!
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”