Plaats reactie
1
Sinds kort heb ik een AC-router en uiteraard ook een bij behorende AC wifi-ontvanger, beiden dus dualband.
Daar gaat mijn vraag dus over. Als ik de netwerk SSID's bekijk, zie ik mijn 2.4 GHz en mijn 5 GHz netwerk.
Met één van die twee kan ik dus naar keuze verbinden.
Nou heb ik begrepen dat dualband gelijktijdig allebei de verbindingen gebruikt, maar hoe werkt dat dan als ik er maar één van kan kiezen om mee te verbinden ?

Ik heb overigens verder geen klachten over de verbinding, ik ben alleen benieuwd naar hoe het werkt.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
2
Een AC-Router kan ook bijv. een Archer router zijn dus als het kan is het handiger als je wat duidelijker bent met merknamen. ;)
Gelukkig maakt dat voor de vraag in dit geval niets uit wat het merk router is.

Dualband gebruikt niet gelijktijdig beide verbindingen. De router doet dat wel, die verzorgt zowel een 2.4 Ghz alsook 5Ghz wifi netwerk.
De apparatuur die je gebruikt om verbinding daarmee te maken, bijv. je laptop, smartphone, tablet, tv noem maar op, maken gebruik van een van beiden. Ofwel het 2.4 Ghz netwerk ofwel het 5 Ghz netwerk.

De router kan dus beide netwerken gelijktijdig leveren/gebruiken, de client (apparatuur die wil verbinden) niet. Je kunt namelijk niet op 2 frequenties tegelijk werken.
Wel is eventueel een fallback mogelijk (weet ik niet zeker). D.w.z. dat als je apparatuur zowel 2.4 alsook 5 ghz aan kan en je 2.4 alsook je 5 ghz wifi netwerk hebben dezelfde SSID en hetzelfde wachtwoord (en wachtwoord protocol) dan kan het waarschijnlijk wel dat als bijv. het 5 ghz signaal weg valt of te zwak wordt, het apparaat over schakelt op 2.4 ghz.

Kortom, als je slechts 1 van beiden zou hebben, werkt dat ook gewoon want nu gebruik je ook maar 1 van beiden. Alleen zit er een verschil tussen 2.4 en 5 ghz.
Een 2.4 ghz netwerk is wat langzamer maar heeft een groter bereik. Een 5 ghz netwerk is sneller en heeft een wat kleiner bereik.

Voor evt. technische meelezers wil ik even aangeven dat ik expres ghz gebruik voor het schrijfgemak. Het is mij ook wel bekend dat de schrijfwijze eigenlijk GHz hoort te zijn. ;)
Greetings, Black Tiger.
3
OK, een duidelijke uitleg. Voor jouw info, ik het een Netgear Nighthawk X4S R7800 router, maar dat maakt voor deze uitleg idd niets uit.
Wat dus dan door de "industrie" wordt voorgehouden als maximale overdracht snelheid klopt niet.
Je hebt een max op de 5 GHz en een max op de 2.4 GHz.
De schijn wordt in mijn beleving gewekt dat je die twee bij elkaar kunt tellen en dat dat dan je maximale overdrachtssnelheid is.
Met jouw uitleg snap ik het, de router kan dat wel maximaal verplaatsen, maar dan gewoon op twee banden en naar twee (of meer) apparaten, niet naar één.
Als je doet wat je leuk vind, hoef je nooit meer te werken !
4
Men kan de maximaal haalbare snelheid van 5 GHz en 2.4 GHz niet bij elkaar optellen en verwachten dat men die op een of meer apparaten kan bereiken. Correct.
Inderdaad is het zo dat een apparaat (of meerdere apparaten) ofwel de max. snelheid van 2.4 GHz ofwel de max snelheid van 5 GHz kunnen bereiken, afhankelijk van waar ze (welk GHz netwerk) op dat moment mee verbonden zijn.

Fabrikanten willen inderdaad nog wel eens onduidelijk zijn in hun informatie.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”