Plaats reactie
1
Beste netwerkexperts,

Uit veiligheidsoverwegingen zou ik graag m'n draadloos netwerk scheiden van het bedrade netwerk. Kan dit d.m.v. subnetting bekomen worden?
Bv. eerste subnetwerk: 192.168.1.0/25
tweede subnetwerk: 192.168.1.128/25

Ik wacht jullie reactie graag af...
Mvg,
ComputerDude
2
Ja dat kan d.m.v. subnetting gescheiden worden, indien je router subnetting aan kan en dus zo die netwerken gescheiden kunnen worden.
Tenzij je alles statisch gaat instellen, dan hoef je het in de router niet in te stellen, wel opletten dan met dhcp.

Of die subnetwerken correct zijn wat je hier noemt weet ik niet zeker zo uit m'n hoofd.
Denk er aan dat je de laatste ip adressen in de subnets niet gaat uitdelen, dus 192.168.1.128 niet gaat gebruiken.
Hier kun je nog een cursus subnetting in het Nederlands bekijken.
http://www.satellitefun.org/forum/index ... pic=8378.0
Greetings, Black Tiger.
3
Heb op mijn (wireless)router OpenWRT draaien dus qua configuratie zou het moeten lukken. Maak ik dan best per subnet een interface aan?

Vraagje:  Als het subnetten goed uitgevoerd is, kunnen hosts bv. vanuit het wireless subnet dan nog communiceren met een hosts uit het lokale subnet?
4
Beide vragen kan ik helaas niet echt beantwoorden. Ik heb zelf nooit aan subnetting gedaan c.q. me nooit aangeleerd eigenlijk. Misschien iemand anders?
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”