Plaats reactie
1
Hallo,

Ik kamp al enige tijd met het in het onderwerp genoemde probleem. Samen met hulpvaardige collega's van HijackThis.nl heb ik al heel wat geprobeerd, maar uiteindelijk kreeg ik het advies mijn probleem hier bij PC Web Plus aan te kaarten.

De hele voorgeschiedenis kunt u vinden op http://www.hijackthis.nl/forum/viewtopi ... 90&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanzelfsprekend heb ik ook alvast een logje bijgevoegd van MiniToolbox.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
2
Aardig van de collega's om naar ons te verwijzen. Maar ze hebben al erg veel gedaan en hopelijk kunnen we nog iets aan de verwachtingen voldoen om een oplossing te vinden.
Maar ik moet eerlijk zijn dat ik niet al te gek veel hoop heb. Ook heb ik nog geen tijd gehad om alle bijlages op het collega forum te bekijken, wel de meeste.

Hoe dan ook is het wel duidelijk dat een deel van Zonealarm toch wat fouten veroorzaakt, of dat ook het probleem veroorzaakt is me onbekend.
Er zouden enkele dingen zijn die ik eigenlijk zou willen voorstellen om te proberen in volgorde van belangrijkheid.

1.) Zet de pc weer terug op alles automatisch, dus ook DNS. De andere computers werken daar ook goed mee, deze zou dat feitelijk ook moeten kunnen.
2.) Zonealarm volledig verwijderen, dus echt alles, firewall, parental security, echt de hele mik deinstalleren en dan de pc herstarten.
Dit is slechts tijdelijk om te testen. Voor veiligheid kun je eventueel tijdelijk Avira of AVG er op zetten of zoiets, zet dan ook de Windows firewall weer aan.
Volgens de log genereert in elk geval de TrueVector van de internet security een issue. En om een goede test te kunnen doen kan men het best even alles er uit halen wat tot problemen kan leiden. Ik zag ook wat DCOM dingetjes en dat is ook niet altijd even bevorderlijk voor het netwerk, maar zegt ook weer niet altijd alles dus het is gewoon een test. Deze Zonealarm even er af laten tot de testen gedaan zijn.
3.) Kun je ipv6 eens uitschakelen en kijken of het dan beter gaat?
4.) Probeer eens andere UTP kabels voor zover je dat nog niet gedaan hebt. Evt. de kabel van de laptop die wel goed werkt.
5.) Als 4.) wel goed werkt, eens een andere poort op de router proberen.
6.) Als bovenstaande zaken niet werken, schakel dan alles wat resident aan het draaien is uit. Zoals bijv. Teamviewer, Skype en dat soort dingen.
7.) Zorg dat alle browsers gesloten zijn. Wacht een minuutje, druk dan ctrl-shift-esc tegelijk, is er nog een (Googl)Chrome proces wat dan nog actief is?
8.) Kan zomaar ook een oplossing zijn. Schakel in apparatenbeheer voor je netwerkkaart eens alle energiebeheer uit.

Het is me bekend dat gezien de tests het meest voor de hand ligt dat het een softwarematig probleem is, maar er zijn wel gekkere dingen voor gekomen, vandaar dus gelijk een aantal zaken die je kunt proberen, zowel hard- als softwarematig. Want dit is wel een apart probleem en soms leidt het een weer tot het ander.
Greetings, Black Tiger.
3
Okee, goed gespot: ZoneAlarm blijkt inderdaad de boosdoener. Nadat ik deze grondig had verwijderd, bleef mijn snelheid ruim een uur stabiel boven de 150 Mbps.

Nu wil het toeval dat ZoneAlarm net 2 dagen geleden een nieuwe versie online heeft gezet, helaas zonder gedetailleerd changelog.

Deze nieuwste versie (141.057.000) heb ik dus toch maar even uitgeprobeerd, en meteen was exact hetzelfde probleem weer terug. Het kan bijna niet duidelijker...

Kun je mij vertellen waar je gezien hebt dat TrueVector problemen veroorzaakt? Dan kan ik mijn probleem goed onderbouwd bij ZoneAlarm-support neerleggen, want ik heb al bijna 10 jaar een abonnement voor 2 pc's.
4
Ja hoor, dat kan ik je wel vertellen, dat heb ik uit de Minitoolbox log gehaald onder de "System errors".
Dat kan wel eens voor komen, maar daar kwam het herhaaldelijk voor en verstoorde zo te zien ook nog het DCOM LRPC proces en die herhaalde combinatie wees op mogelijke problemen:
Error: (04/05/2016 04:04:34 PM) (Source: Service Control Manager) (User: )
Description: De TrueVector Internet Monitor-service is onverwacht beëindigd. Dit is nu 1 keer gebeurd.

Error: (04/05/2016 01:19:33 PM) (Source: Service Control Manager) (User: )
Description: De service TrueVector Internet Monitor is niet juist afgesloten na de ontvangst van een besturingselement voor afsluiten.

Error: (04/05/2016 01:18:31 PM) (Source: Service Control Manager) (User: )
Description: De Host synchroniseren_4bf3b-service is onverwacht gestopt. Dit is 1 keer gebeurd. De volgende herstelbewerking zal over 10000 milliseconden worden uitgevoerd: Service opnieuw starten.

Error: (04/05/2016 01:18:31 PM) (Source: DCOM) (User: NT AUTHORITY)
Description: toepassingsspecifiekLokaalActiveren{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}NT AUTHORITYSYSTEMS-1-5-18LocalHost (via LRPC)Niet beschikbaarNiet beschikbaar

Error: (04/05/2016 02:35:45 AM) (Source: Service Control Manager) (User: )
Description: De service TrueVector Internet Monitor is niet juist afgesloten na de ontvangst van een besturingselement voor afsluiten.

Error: (04/05/2016 02:34:38 AM) (Source: Service Control Manager) (User: )
Description: De Host synchroniseren_4a96f-service is onverwacht gestopt. Dit is 1 keer gebeurd. De volgende herstelbewerking zal over 10000 milliseconden worden uitgevoerd: Service opnieuw starten.
Die TrueVector is onderdeel van Zone Alarm.

In elk geval fijn om te horen dat mijn vermoeden inderdaad correct was, maar jammer om te lezen dat de update dit nog niet heeft gefixed.
Hopelijk zal je contact met ZoneAlarm voor een oplossing gaan zorgen.
Greetings, Black Tiger.
5
Bedankt voor de info.

Ik heb contact gehad met ZoneAlarm, en zij stelden voor om ZoneAlarm volledig te verwijderen, en opnieuw te installeren. Nu had ik de vorige versie (de nieuwe was immers net 2 dagen oud, dus draaide ik nog op de oude) net verwijderd, mét behulp van Revo Uninstaller, maar zij hebben kennelijk hun eigen clean removal tooltje. Nu heb ik doorgaans goede ervaringen met Revo, en heb dat tooltje met gepaste scepsis uitgevoerd, maar wonder boven wonder, ik ben nu alweer 2 uur online, en haal nog steeds 150+ Mbps... :good: 8:)

Ik weet niet wát dit tooltje nog heeft weggehaald, dat Revo gemist heeft, maar het heeft iets goed gedaan.

Ik heb de procedure op de andere getroffen pc uitgevoerd, met hetzelfde resultaat.

Er is dus iets fout gegaan met ZoneAlarm, en zelfs een normale, volledige herinstallatie kon dat niet oplossen. Pas het speciale cleanup tooltje bracht de oplossing. Ik heb nota bene nog maar kort geleden op mijn 1e pc W10 helemaal opnieuw geïnstalleerd, vanzelfsprekend met de toen meest recente versie van ZoneAlarm, en nog had ik direct problemen. Omdat de problemen zich pas manifesteerden na een uur of langer online, dacht ik in eerste instantie niet aan ZoneAlarm...
6
Ik weet niet wát dit tooltje nog heeft weggehaald, dat Revo gemist heeft, maar het heeft iets goed gedaan.
Tja goede vraag, ik heb ook goede ervaringen met Revo, misschien toch ergens nog een registersetting of zoiets, die anders niet overschreven wordt door een nieuwe versie? Het zou zomaar kunnen, wie weet.

In elk geval fijn om te horen dat het nu wel gelukt is, middels hun eigen tooltje en dat je dan wel ZA kunt gebruiken.
Dat is in elk geval goed om te weten als we een soortgelijk probleem tegen gaan komen.

Dus bij deze dank voor de terugkoppeling! :good:
Greetings, Black Tiger.
7
Helaas...

Ik heb toch weer te kampen met een haperende verbinding. Het volledig schoon installeren van ZoneAlarm leek gewerkt te hebben, maar gisteravond zakte mijn snelheid toch weer ruim onder de 100 Mbps.

Ik de Toolbox meteen maar eens opnieuw gedraaid, misschien levert het nieuwe aanwijzingen op.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
8
Hmmz... ik weet niet of het wel of niet ZA weer is.
Er zijn weer een paar foutmeldingen van ZA maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of deze ook weer het euvel veroorzaken.
Error: (04/06/2016 08:50:09 PM) (Source: Microsoft-Windows-RestartManager) (User: PAPASPC)
Description: Kan toepassing of service 'ZoneAlarm Privacy Service' niet afsluiten.

Error: (04/06/2016 08:50:09 PM) (Source: Microsoft-Windows-RestartManager) (User: PAPASPC)
Description: Kan toepassing of service 'ZoneAlarm Privacy Service' niet afsluiten.

Error: (04/06/2016 08:50:01 PM) (Source: Microsoft-Windows-RestartManager) (User: PAPASPC)
Description: Kan toepassing of service 'ZoneAlarm' niet afsluiten.
Deze melding zie je ook vaker:
LocalHost (via LRPC)Niet beschikbaar
Normaliter zouden de patches KB3118754 en KB3120677 een groot deel van die meldingen moeten fixen.
Ook hier ben ik er niet zeker van of dat een oorzaak kan zijn want zovaak komt hij ook weer niet voor.

Dit is geen oorzaak, maar Windows schijnt niet blij te zijn met Silverlight:
Date: 2016-04-06 17:37:29.400
Description: Code Integrity determined that a process (\Device\HarddiskVolume2\Program Files\Windows Defender\MsMpEng.exe) attempted to load \Device\HarddiskVolume2\Program Files\Microsoft Silverlight\xapauthenticodesip.dll that did not meet the Custom 3 / Antimalware signing level requirements.
Voor de rest zie ik geen vreemde dingen dus ik heb maar 3 tips wat ik me zo nog kan bedenken:
1.) ZA maar weer eens helemaal deinstalleren en zien of het dan beter gaat, just to be sure.
2.) PC controle uitvoeren, kijken of ie fouten aangeeft:
Ga naar start>uitvoeren en geef daar het volgende commando op CMD
Klik met de rechtermuisknop op het icoon van de opdrachtprompt CMD en kies voor uitvoeren als administrator om de opdrachtprompt te openen.
Type nu achter C:\Windows\System32 het commando sfc /scannow gevolgd door enter. (Let op! de spatie na sfc)
Afbeelding 3.) Indien dat niet helpt, dan de complete pc voor de zekerheid eens door de anti-malware collega's laten nakijken.
Greetings, Black Tiger.
9
Ik heb SFC uitgevoerd, met de volgende terugmelding:

Beginning system scan. This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired
them. Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For
example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Note that logging is currently not
supported in offline servicing scenarios.


Er is dus kennelijk wel iets mis geweest, en hersteld. Wel vreemd, want Windows is nog geen maand geleden schoon geïnstalleerd. Vervolgens ook ZA nog eens helemaal opnieuw geïnstalleerd.

De snelheid is wel verbeterd, maar nog steeds niet 100%. Na een paar uur online ben ik toch weer 10 à 20 Mbps kwijt, en schommelt de snelheid ook weer behoorlijk, al zakt deze niet meer onder de 100 Mbps. Ik weet, ik weet, op zich heel netjes, maar ik blijf het vreemd vinden. Vooral omdat het pas na ruim 1 à 2 uur begint mis te gaan.

Voor het gemak wilde ik het CBS.logje meteen uploaden, maar dit blijkt bijna 9 MB groot te zijn...

De malware-collega's, zijn dat niet de jongens van HijackThis? Daar kwam ik namelijk net vandaan...
10
Het kan toch gebeuren, door diverse oorzaken, dat ook een installatie die relatief kort geleden geinstalleerd is toch foutjes kan bevatten.
Zoiets kan gebeuren door pc gewoon uit te schakelen (niet netjes afsluiten dus), hickups van de harddisk, euveltje met cache etc. dus niet echt iets om zich zorgen over te maken.
CBS logfile? Nee dank, daar ben ik toch niet zo heel erg in thuis, daar ben ik eerlijk in. Zo lang er na de scan niet staat dat er nog fouten zijn die niet opgelost zijn heeft dat ook weinig zin lijkt me. En het systeem gaf aan dat de errors gefixed zijn dus dat lijkt me dan wel prima.
Vervolgens ook ZA nog eens helemaal opnieuw geïnstalleerd.
Waar ik nu juist zo nieuwsgierig naar was, is of het euvel zich ook nog voor doet als deze er helemaal weer af is.
En het is me nu niet duidelijk of je dat nu ook nog eens opnieuw getest hebt en of het dan wel beter gaat.
De snelheid is wel verbeterd, maar nog steeds niet 100%. Na een paar uur online ben ik toch weer 10 à 20 Mbps kwijt,
Maar dat is dus weer met ZA geinstalleerd begrijp ik? En zonder ZA?

Want zo kunnen we met zekerheid vaststellen of het alsnog door ZA veroorzaakt wordt.
Het is zeker vreemd te noemen dat het pas na enige tijd begint te gebeuren. Het lijkt er een beetje op alsof een of andere cache vol loopt en zo gauw dat gebeurt dan de problemen beginnen. Dat zou tenminste het tijdsverloop kunnen verklaren.
De malware-collega's, zijn dat niet de jongens van HijackThis? Daar kwam ik namelijk net vandaan...
Oeps, da's waar ook, nee ik bedoelde onze collega's hier op dit forum. Maar daar hoef je niet naar toe voordat die test zonder ZA gedaan is.
Greetings, Black Tiger.
11
Helemaal zonder ZA draai ik urenlang re-te-stabiel. Ik meende ook een tijdje dat het probleem was opgelost, en dat de nieuwste versie van ZA goed was. Toen ik toch weer problemen kreeg, ben ik eerst aan andere oorzaken gaan denken; mogelijk was ZA niet de veroorzaker, maar een "slachtoffer" van een dieper probleem. Achteraf niet de meest voor de hand liggende conclusie...

Ik heb het balletje in ieder geval weer bij ZA-support neergelegd.

Zet dit topic maar even (figuurlijk) in de wacht, ik wacht even de bevindingen van de experts van ZA af.
12
Achteraf niet de meest voor de hand liggende conclusie...
Nou dat moet je niet meteen zeggen. We weten nu in elk geval dat het stabiel is zonder ZA.
Dat hoeft nog altijd niet te betekenen dat ZA ook 100% de veroorzaker is. Het zou, net zoals je zelf aan geeft, ook kunnen zijn dat er toch ergens iets conflicteert of niet 100% overweg kan met iets wat ZA doet of gebruikt.
Helaas moet men zo'n beetje programmeur zijn of op dll niveau weten wat er allemaal gebeurt, om dat dan ook nog exact te kunnen bepalen.
Aangezien er geen gekke dingen meer waren in de logs en zonder ZA de boel wel goed werkt en er al een anti-malware analyse is gedaan, kunnen we eigenlijk malware uitsluiten en andere op zichzelf staande problemen ook.

Zelfs al zou men denken dat het op 2 pc's gebeurt en zonder ZA niet, kan het ook gewoon aan de combinatie van de OS versie met ZA liggen. Dus zo gek is die gedachtengang echt niet.;)
Maar dat terzijde.

Ben reuze benieuwd of de ZA experts er uit gaan komen. In principe sluiten we geen topics, die zakken vanzelf wel naar beneden dus als er nieuws is kun je gewoon reageren.
Als je graag een externe firewall zou willen tot die tijd is Comodo misschien iets om te testen.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”