Plaats reactie
1
Hallo,

Introductie
Ik was vandaag o.a. telecom pakketten aan het bekijken. En vooral waarbij er kabeltelevisie kan worden geleverd.

Van Caiway heb ik een PDF met zenderoverzicht en prijslijst bekeken en daarop heb ik met de reader twee abonnementen gemarkeerd:

Caiway Alles-In-1 Glas G250 (€ 54 p/m)
- Internet: Up- en download 250 Mbit/s
- Televisie: Basic TV 70+ zenders, 31 in HD (coax-kabel)
Interactieve TV is optioneel voor € 5 p/m, maar aan kabel heb ik al meer dan genoeg
- Telefonie: VoiP-First

Caiway Alles-In-1 HD Easy (€ 48 p/m)
- Internet: Download tot 20 Mbit/s, upload tot 2 Mbit/s
- Televisie: Basic TV 70+ zenders, 31 in HD (coax-kabel)
Interactieve TV niet beschikbaar
-Telefonie: VoiP-First

Mijn vragen
- Wat houdt Mbit/s eigenlijk in? Dat dat de internetsnelheid is weet ik ook wel. Maar meer hoe ik bijv. 20 Mbit/s omreken in MB/s.

- Welk van de twee abonnementen zouden jullie aanraden voor 'gewoon' televisie kijken, internetten en telefoneren?

Activiteiten wat betreft TV kijken, internetten en telefoneren
TV - Ik heb het zenderoverzicht bekeken met de standaard zenders en deze voldoen zéker aan mijn verwachtingen.
Radiozenders ontvang ik via de FM en in extra zenderpakketten (zoals Eredivisie Live, HBO, noem het allemaal maar op) heb ik geen interesse.

Internet - Qua internetactiviteiten ben ik niet een zeer intensieve gebruiker. Ik download niet veel grote bestanden. Meestal zijn het kleine PDF'jes en soms een programma van internet, muziek beluisteren via YouTube of een stel afbeeldingen van Google Afbeeldingen. Meer eigenlijk niet.

Telefonie - Telefoneren doe ik vrij weinig. Af en toe 's avonds, maar ook niet veel. Daarbij heb ik een mobiele telefoon abonnement, die ook niet heel uitgebreid is.
Dus voor telefonie hoef ik geen 'onbeperkt bellen-abonnement' op. Het standaard meegeleverde voldoet waarschijnlijk al prima.

Sorry dat het zo'n enorm verhaal is, maar ik wil het tóch graag weten.

Alvast hartelijk bedankt.

Mvg,
Xp2

(Indien de titel van dit topic de inhoud ervan niet volledig dekt, wil één van de moderators de titel dan aanpassen? Alvast bedankt!)
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
2
Er is een mooi klein stukje te vinden op Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Megabit" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kan je de historie achterwege laten, met harddisks was dat ooit ook megabit maar dat heet tegenwoordig mebibit. Er is enorm veel verandert.
Er wordt nu ook decimaal gerekend (10tallen dus) terwijl het hexadecimaal was etc.

Om een lang verhaal kort te maken ligt het er aan of je op kabel of ADSL zit want terugrekenen van Megabit naar Megabyte heeft ook te maken met nog wat zaken zoals verlies door interferentie.
Maar je kunt stellen dat 1 Megabyte = 8 Megabit. Dus om je snelheid om te rekenen van Megabit naar Megabyte (Mb naar MB) deel je de Mbit snelheid door 8.
Dus 250 Mbit is grofweg iets meer dan 31 Megabyte.

Let wel heel erg goed op met dit soort advertenties die je normaliter bij ADSL ziet:
- Internet: Download tot 20 Mbit/s, upload tot 2 Mbit/s
20 Mbit is slechts /8 = 2,5 Megabyte. Met name moet je op letten met het woordje "tot". Bij kabel worden normaal de genoemde snelheden ook geleverd.
Maar als je ziet "tot" een bepaalde snelheid, dan wil dat zeggen dat het ook langzamer kan zijn en dat dit dan gewoon je abonnement is en je geen reden tot klagen hebt.
Met name bij ADSL providers zag je dat veel, maar ook daar begint verandering in te komen. Ik vraag me af waarom dat nu bij kabel erbij staat. Zou je even na kunnen vragen eventueel.

Dan vraag je een advies welk pakket je zou moeten nemen en geeft 2 voorbeelden.
Het ligt er maar aan wat je wilt.

V.w.b. wat jij aan gebruik aangeeft, heb je voldoende aan het tweede pakket, dus dat HD Easy pakket.
Dus dat zou in eerste instantie zijn wat ik dan persoonlijk in jouw geval zou nemen.

Echter.... het verschil met het eerste pakket qua snelheid is dermate groot, terwijl het verschil in geld slechts 6 euro per maand is.
Ik kan niet in jouw beurs kijken, maar het kan soms best prettig zijn een lekkere snelheid te hebben. Dus als die 6 euro niet veel uitmaken, zou ik voor dat eerste pakket gaan.
Maar zoals gezegd heb je in jouw geval ook ruim voldoende aan het tweede pakket.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”