Plaats reactie
1
Hallo,

Ik vraag me af of ik het Wi-Fi netwerk op de 5 GHz-band kan gebruiken.
Momenteel wordt alleen de normale 2,4 GHz-band (kanaal 11) gebruikt, maar als er meerdere apparaten op hetzelfde netwerk actief worden gebruikt, wordt de verbinding erg traag.

Daarbij kwamen er een aantal vragen in me op:

- Is dit op te lossen door de 5 GHz band te gebruiken?
- Zo ja, ondersteunt de router (ZTE ExperiaBox van KPN) deze band en de AirPort Express (2007/2008) ook?
Oftewel, ondersteunen ze 'dual-band' ?
- Kan ik allebei de banden tegelijkertijd gebruiken i.v.m.apparaten die alleen de 2,4 GHz-band ondersteunen.

En dan nog één vraag: zou een Wi-Fi versterker net zo helpen als de 5 GHz band of is het verschil wat je met de versterker bereikt erg klein als ik op de 2,4 GHz-band blijf?

Misschien gebruik ik voor bepaalde dingen niet de juiste woorden, maar ik heb echt géén verstand van netwerken etc.

Alvast bedankt voor alle hulp.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
2
Het wel of niet dichtslibben van je wifi verbinding heeft te maken met wat je router aan kan qua wifi en de downstreamsnelheid.
De snelheid wordt namelijk verdeeld door het aantal tegelijk in gebruik zijnde apparaten.
Dit is wat eenvoudig uitgelegd maar daar komt het wel op neer.

5 Ghz is wel wat snellere wifi, maar heeft daarentegen een kleiner bereik dan 2.4 Ghz maar het zal normaliter niet gaan helpen om dichtslibben te voorkomen.
Misschien is het activeren van een combinatie van 2.4 Ghz en 5 Ghz wifi wel iets wat net genoeg kan zijn om je probleem op te lossen, ligt er aan hoe ernstig die vertraging op het moment is.

Om dus op je vragen een antwoord te geven.
1.) Feitelijk niet, maar als je beide netwerken gebruikt kan het misschien net genoeg ruimte bieden om je probleem op te lossen.
2.) Een Experiabox V9 niet een V10 wel voor zover ik kon ontdekken.
De Airport 2008 moet dat ook kunnen, althans volgens deze (klik) site met handleiding hoe je dat kunt doen.
3.) Op de Airport weet ik dat niet met zekerheid, ben niet bekend met de Airport. Volgens de berichten zou de Experiabox V10 een dualband router zijn en zou het daar wel mogelijk mee moeten zijn om beide banden tegelijk te gebruiken.

Ik durf geen uitspraken te doen over verbetering van het bereik met een wifi versterker op 5 of 2,4 Ghz. Maar ik denk dat dit niet veel zal uit maken. Een en ander is overigens ook weer afhankelijk van de nodige externe factoren. Met wifi is daar weinig over te zeggen, juist vanwege die externe invloeden op wifi signalen.

Je termen zijn overigens prima hoor, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!
Greetings, Black Tiger.
3
Een voorbeeld van een situatie als het netwerk traag is:

Ik zelf speel radio continu af via een stream met iTunes. Daarbij heb ik vaak Firefox actief, maar websites waarbij Adobe Flash of video's aan te pas komt bezoek ik niet vaak. Ik weet niet of dit veel bandbreedte kost, maar soms werkt er ook nog iemand via een server op afstand via de draadloze verbinding en die server daar is volgens mij absoluut niet de snelste, en er zit ook nog wel eens iemand op zolder te internet bankieren, emailen, enz.

Zo'n soort situatie komt weleens voor, en dan wordt er weleens geklaagd dat het netwerk heel traag is, al is dat natuurlijk ook niet heel gek als iedereen flink wat data verzend en ontvangt.

Antwoord op 2) > het gaat om een ZTE h220n Experia Box. Ik weet niet of dat V8, V9 of V10 is. Misschien wel een ouder model al. Ik heb een AirPort Express 1e generatie, die blijkt uit 2008 ongeveer te komen. Die is tevens tegelijkertijd aangeschaft met een MacBook uit eind 2007(?) (model ID Macbook2,1). Die draait nog altijd Snow Leopard en ik vraag me af of dat apparaat de 5 GHZ band ondersteunt... De rest van de computers in huis zijn vrij recent, uitgebracht in midden en eind 2014. Die zouden het sowieso moeten ondersteunen.

Antwoord op 3) > ik heb even gecheckt, de AirPort ondersteunt dual-band volgens Apple.

Wat ik begrijp over de Wi-Fi versterker is dus eigenlijk dat ik daarmee vrij weinig uit haal, en dat een stap naar de 5 GHz band dan slimmer is?

Wat ik ook heb gelezen is dat bij een dual-band, dat ik dan eigenlijk de oorspronkelijke SSID behoud en een extra aanmaak met "5G", van die 5GHz dus, erachter.
Dus bijvoorbeeld ik heb een netwerk met SSID "SnoerLoos-Net" en dan een met "SnoerLoos_Net5G"
Klopt dat een beetje?

Ik vond dit op OneMoreThing, ik ben alleen het topic waarin dat werd vermeld kwijt..

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
4
V.w.b. het verbruik betreft durf ik het niet met zekerheid te zeggen of dat veel is of niet. Kan ik van hieruit niet echt beoordelen. Streamen geeft natuurlijk wel een continue datastroom maar radio neemt niet zoveel in beslag als bijv. video's kijken.

Ad 2.)
het gaat om een ZTE h220n Experia Box. Ik weet niet of dat V8, V9 of V10 is. Misschien wel een ouder model al.
Dat is al wat meer informatie, ik ben even gaan rond kijken en dit wordt gezien als eigenlijk een V7 model, dus nog ouder, geen dual band dus.
Maar van wat ik zo gelezen heb is men bij KPN wel bereid om die oudere modems om te ruilen voor een V10. Je kunt dus eens gaan vragen bij een KPN winkel bij je in de buurt of anders even de klantenservice bellen.
Als ik me niet vergis heeft de huidige ook nog 10/100 lan poorten, pas vanaf de v8 zijn er gigabit LAN poorten. Het lijkt me dus dat je sowieso wel recht hebt om je modem om te ruilen voor een moderner modem. KPN doet daar bij mijn weten niet lastig over bij deze oudere apparaten.

Ad 3.) In dat geval kun je ook de Airport gebruiken voor 5 ghz als het inderdaad klopt. Als deze ook hogere snelheden aan kan zou dat leuk zijn maar ik zou toch beginnen met het omruilen van de modem.

Een wifi versterker, de naam zegt het al, versterkt het signaal. Dat kan dus helpen bij verbindingen die langzaam zijn doordat het signaal slecht is.
Met 5 Ghz gebruik wordt je signaal wat sneller en minder storingsgevoeliger, maar het bereik weer kleiner dan met 2.4 Ghz. Dus misschien zou een combinatie van 5 Ghz en versterkers kunnen helpen. Dat zal een kwestie van proberen worden.

Je kunt inderdaad een SSID maken met 5G er achter. Het is feitelijk een tweede wifi netwerk, net zoals sommige routers een gasten netwerk hebben. Normaliter kun je die 5G dus ook een eigen SSID naam geven, net zoals je zegt met bijv. _Net5G er achter. Dat kun je zelf instellen als het goed is. Tenminste..... normaliter, maar dat zal bij die V10's ook wel het geval zijn.
Greetings, Black Tiger.
5
Oke, dank je wel.

Dus ik kan bij de KPN winkel vragen of ik de h220n voor een nieuwere Experabox mag omruilen, en dan verder met de AirPort.

De 802.11n ondersteunt toch zowel 2,4 als 5 GHz? Als dat zo is dan kan de AirPort Express ook de 5 GHz band aan.

Mvg,
Xp2
Systeeminfo Mac mini :Typer:
Mac mini (late 2014) | 1,4 GHz Intel Core i5 dual-core | 4GB RAM | 500GB HDD | OS X 10.11.6 El Capitan

Systeeminfo MacBook Pro :Typer:
MacBook Pro 15 inch (Retina, mid 2015) | 2,2 GHz Intel Core i7 Quad-core | 16GB RAM | 256GB SSD | OS X 10.11.6 El Capitan
6
De 802.11n ondersteunt toch zowel 2,4 als 5 GHz?
Normaliter wel. Het protocol in elk geval wel. De apparatuur normaliter ook, maar dat is eenvoudig te zien want dan moet die optie ook in de menustructuur te vinden zijn.

Ja je kunt bij de KPN winkel vrageno m de h220n om te ruilen voor een nieuwere (v10) Experiabox. Zeg er dan gelijk bij dat je hogere wifi snelheid wilt hebben ook op 5Ghz en dat je dat nodig hebt dan komt het wel goed.
Mochten ze gaan mauwen dan gewoon via de klantenservice even regelen maar normaliter maken ze er geen probleem van.
Greetings, Black Tiger.
7
5 GHz heeft wel weer last van dikke muren/plafonds...
Je zou ook een Access Point kunnen overwegen.
Makkelijskte is een router die er nog ligt... DHCP ervan uit zetten, vast ip adres geven in de range van de main router... (op een vrij stuk ip adres! bijv onderaan of bovenaan in de range afh hoe de DHCP ingesteld staat).
Dan de LAN poort van de main router aansluiten op de LAN poort van de 2e router, nu access point. De WAN poort daarvan NIET gebruiken.....

Kun je geen kabel trekken ... dan kun je zo'n "stop contact toestel" overwegen... die worden ook steeds beter.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”