Plaats reactie
1
Gisteren heb ik mijn laptop teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dit deed ik op een locatie waar ik een WIFI-verbinding had. Toen ik echter thuis kwam (met een draad-verbinding), bleek dat ik niet op internet kon. Bij problemen oplossen kwam als foutmelding: LAN-verbinding heeft geen geldige IP-configuratie.

Bij de commands heb ik de opdracht ipconfig/release en ipconfig/renew uitgevoerd. Beide opdrachten melden een fout. Wat betekent deze fout en heeft iemand een idee hoe ik dit kan herstellen?

Alvast bedankt.

Hieronder het resultaat van de opdrachten

Windows IP-configuratie

Er heeft zich een fout voorgedaan bij het vrijgeven van deze interface: Loopback
Pseudo-Interface 1 (Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
)

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::1569:3bb5:1fd1:918e%12
Standaardgateway. . . . . . . . . :

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Automatisch geconf.IPv4-adres . . : 169.254.179.16
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

Tunnel-adapter voor isatap.{D00E9C6D-00D6-45C0-83AD-855730E5D225}:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:

Tunnel-adapter voor isatap.{0E4F863B-4878-4515-87D1-9B02BEA5C6AF}:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:

C:\Users\Martijn>ipconfig/renew

Windows IP-configuratie

Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: LAN-verbinding.
Kan geen
contact met de DHCP-server maken. Aanvraag is verlopen.
Er heeft zich een fout voorgedaan bij het vrijgeven van deze interface: Loopback
Pseudo-Interface 1 (Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
)

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::1569:3bb5:1fd1:918e%12
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.150
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Automatisch geconf.IPv4-adres . . : 169.254.179.16
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :

Tunnel-adapter voor isatap.{D00E9C6D-00D6-45C0-83AD-855730E5D225}:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:

Tunnel-adapter voor isatap.{0E4F863B-4878-4515-87D1-9B02BEA5C6AF}:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
2
Draadloos krijgt zo te zien wel een goed ip adres.
Het lijkt er een beetje op alsof niet alle drivers (correct) geinstalleerd zijn.

Wat je zou kunnen proberen is de netwerkkaart verwijderen, dan de pc/laptop herstarten. De kaart installeert zich dan weer opnieuw.
Check voor de zekerheid van tevoren even bij apparatenbeheer of er nergens vraagtekens of uitroeptekens staan. Mocht dat bij de LAN adapter (die het nu niet doet) van toepassing zijn, is het handig om eerst bij de fabrikant van de laptop de juiste drivers te downloaden voor jouw merk/type laptop.
Greetings, Black Tiger.
4
ga start-configuratiescherm-apparaatbeheer
kies onder netwerkadapters de lan-adapter, rechtsklik erop en kies 'installatie ongedaan maken' (heet soms ook 'verwijderen')
sluit schermen netjes af en herstart de pc.
bij de herstart zal de adapter nagelnieuw door windows worden geïnstalleerd.
5
Misschien ver gezocht, maar is het kabeltje wel goed en ingeplugd? Test eens met een ander apparaat indien mogelijk.

M.v.g. Niels
Als ie 't niet doet.................REBOOT
6
Ondertussen heb ik een aantal dingen geprobeerd.

Ik heb de netwerkkaart gedeïnstalleerd en bij het opstarten weer automatisch laten installeren. Zonder resultaat.
Daarnaast het sturingsprogramma voor de LAN-verbinding van de laptop verwijderd en via support.hp.nl weer opnieuw gedownload. Helaas ook zonder resultaat.
Verder ben ik naar een andere locatie met ander netwerk gegaan, waarbij ik het kabeltje daarvan ook in de laptop ingeplugd heb. Helaas ook zonder resultaat. Ik blijf de melding krijgen van een onbekend netwerk zonder internettoegang.
De laptop kan op een of andere manier dus niet communiceren met een netwerk via een LAN-verbinding. Zijn er nog andere opties om achter het probleem te komen en daarna hopelijk ook andere oplossingen.
Via windows netwerkcontrole (problemen oplossen in netwerkcentrum) krijg ik de melding: De standaardgateway is niet beschikbaar.

Wellicht nog relevant dat ik op een andere laptop wel verbinding met internet krijg via de LAN-verbinding.
7
Wellicht nog relevant dat ik op een andere laptop wel verbinding met internet krijg via de LAN-verbinding.
Dat is zeker relevant, ook de andere dingen die je geprobeerd hebt. Er gaat duidelijk iets mis.
De vraag is nu of het om een defecte netwerkkaart gaat of dat het toch een softwarematig probleem is (firewall, malware).

Het beste is om hier eens verder naar te kijken. Kijk even bij het pijltje, vink die a.u.b. ook even aan.
Dat staat niet in de tekening erbij maar kan wel helpen om het probleem op te lossen.

Download de MiniToolBox bij voorkeur naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op "MiniToolBox.exe" om te tool te starten.
  • Let op!!! Windows Vista & 7 gebruikers dienen MiniToolBox.exe als administrator uit te voeren "Rechtermuisknop uitvoeren als",
  • Vink vervolgens de onderstaande opties aan.
    • List content of hosts
    • List IP Configuration
    • List Winsock Entries
    • List last 10 Event Viewer Errors
    • List Installed programs <----------
    • List Devices
    Afbeelding
  • Klik vervolgens op de knop Go.
  • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand geopend, plaats deze als bijlage in uw bericht inclusief de probleemomschrijving.
  • Dit logbestand wordt tevens op de locatie als results.txt opgeslagen waar de MiniToolbox is uitgevoerd.
Graag dus als bijlage toevoegen, niet kopiëren en plakken in de post. ;)
Greetings, Black Tiger.
8
Ondertussen heb ik een aantal dingen geprobeerd.

Ik heb de netwerkkaart gedeïnstalleerd en bij het opstarten weer automatisch laten installeren. Zonder resultaat.
Daarnaast het sturingsprogramma voor de LAN-verbinding van de laptop verwijderd en via support.hp.nl weer opnieuw gedownload. Helaas ook zonder resultaat.
Verder ben ik naar een andere locatie met ander netwerk gegaan, waarbij ik het kabeltje daarvan ook in de laptop ingeplugd heb. Helaas ook zonder resultaat. Ik blijf de melding krijgen van een onbekend netwerk zonder internettoegang.
De laptop kan op een of andere manier dus niet communiceren met een netwerk via een LAN-verbinding. Zijn er nog andere opties om achter het probleem te komen en daarna hopelijk ook andere oplossingen.
Via windows netwerkcontrole (problemen oplossen in netwerkcentrum) krijg ik de melding: De standaardgateway is niet beschikbaar.

Wellicht nog relevant dat ik op een andere laptop wel verbinding met internet krijg via de LAN-verbinding.

@ BlackTiger: wat bedoelde je met de probleemomschrijving?
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
9
@ BlackTiger: wat bedoelde je met de probleemomschrijving?
Oh niks van aan trekken, dat is een stuk tekst wat bij de handleiding voor gebruik van die Minitoolbox zit, de probleemomschrijving (omschrijving van je probleem) had je al gegeven.

Ik zie een tweetal dingen die meteen opvallen.
Error: (05/09/2015 02:24:34 PM) (Source: RasClient) (User: )
Description: CoID={22BC7F83-15FF-447B-9021-B03E174D9358}: de gebruiker Martijn-PC\Martijn heeft de verbinding Breedbandverbinding gekozen, maar deze verbinding is niet tot stand gebracht. Hierbij is de volgende foutcode geretourneerd: 651.
Vraag me af waar deze melding vandaan komt. Normaliter hoeft er geen verbinding gekozen te worden. Werk je misschien met Internet explorer?
Zoja, sluit eens alle IE vensters, ga dan naar start -> configuratiescherm -> internet opties.
Klik dan op het tabblad "verbindingen". Is dat vak daar leeg? Zonee, zou ik dat wel leegmaken, daar hoort normaliter niets te staan.
Is vermoedelijk niet de oorzaak, want je netwerkkaart krijgt een goed ip, maar het kan wel meehelpen met de problemen.

Maar er is nog iets belangrijkers.... klopt het dat er nog een andere pc/laptop of ander apparaat met de naam Martijn-pc aanwezig is op het netwerk?
Zoja, een van beiden een andere naam geven.
Dit concludeer ik uit deze foutmelding:
Error: (05/08/2015 11:26:58 AM) (Source: NetBT) (User: )
Description: De naam MARTIJN-PC :0 kan niet op de interface met het IP-adres 192.168.0.100 worden geregistreerd.
De computer met het IP-adres 192.168.0.102 staat niet toe dat deze naam door deze computer
wordt gebruikt.

Overigens is dit wel bijzonder vreemd, aangezien je netwerk op 192.168.2.x zit, of heb je meerdere netwerken in huis?
Hoe dan ook, hij geeft de foutmelding wel aan dus op een of andere manier wordt die andere pc gezien en is er sprake van een naamsconflict op het netwerk, dat kan al voldoende zijn om dit soort problemen op te realiseren.

Dan nog even iets om malware te voorkomen, betreffende de software sectie:
Java(TM) 6 Update 14 (64-bit) (HKLM\...\{26A24AE4-039D-4CA4-87B4-2F86416014FF}) (Version: 6.0.140 - Sun Microsystems, Inc.)
Java(TM) 6 Update 14 (HKLM-x32\...\{26A24AE4-039D-4C
Ik zou deze met ingang van onmiddellijk netjes deinstalleren. Als er een java versie is die onveilig is, dan is het versie 6 wel. Die is zo lek als een mandje.
Indien je geen java nodig hebt, zou ik hem ook weg laten.
Heb je hem wel nodig (vrijwel alleen nodig bij een enkele online spelletjes site), kun je na het verwijderen de nieuwste Java versie installeren.
We zitten inmiddels aan Java 8 update 45.

Ik ben benieuwd wat of het beter gaat na het wijzigen van de computernaam.
Greetings, Black Tiger.
10
Dag,

De drie bovenstaande opdrachten heb ik opgevolgd. Echter lukt het nog niet om toegang te krijgen tot internet. Aangezien ik afgelopen weekend op een ander netwerk met een andere netwerkkabel zat, heeft dit wellicht een vertekend beeld opgeleverd in het rapport in de MiniTool. Nu ben ik weer in mijn eigen huis en daarom heb ik de MiniTool nog een keer laten draaien. In de bijlage is het resultaat te vinden. Geeft dit weer een ander beeld dan de vorige keer? En zo ja, is dit te verklaren met deze rapporten?

Via probleemoplossing komt nu weer de foutmelding: LAN-verbinding heeft geen geldige IP-configuratie
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
11
Ik heb momenteel even niet zoveel tijd om ze te vergelijken, maar wat me opvalt is dat er een svchost niet start en dat AVG problemen heeft.
Het zou zeker handig zijn die eens te deinstalleren en daarna opnieuw te installeren.

Maar volgens mij heeft dat, en wat andere fouten die in de log te vinden zijn, niets te maken met het feit dat de netwerkkaart geen ip krijgt. Behalve een melding met svchost, maar dat kan ook door een applicatie veroorzaakt worden.
De netwerkkaart geeft aan verbonden te zijn, maar krijgt alleen geen ip.

Als je bij apparatenbeheer gaat kijken, staan daar dan ergens vraagtekens of uitroeptekentjes of zoiets?
Welke internet provider heb je?
Kun je bij de eigenschappen van de netwerkkaarten ipv6 eens uitvinken, dan (toepassen en) OK klikken, herstarten en zien of dat het probleem verhelpt?
Want ik begin langzaam aan een defecte netwerkkaart te denken. Ik neem aan dat je de laatste drivers van de fabrikant (HP) ook geprobeerd hebt?
Greetings, Black Tiger.
12
Ter afsluiting van dit Topic: Degenen die mij hierbij van adviezen hebben voorzien wil ik bij deze hartelijk bedanken. Mijn eigen conclusie is dat op een of andere manier de netwerkkaart van de LAN-verbinding kapot is gegaan. Het internetprobleem is nu opgelost door een Wireless Router te installeren.
:dank:
13
Want ik begin langzaam aan een defecte netwerkkaart te denken.
Daar dacht ik ook al aan zoals je ziet. ;)

Fijn dat het probleem nu opgelost is met een draadloze router.
v.w.b. de hulp graag gedaan en jij bedankt voor de terugkoppeling! :good:
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”