Plaats reactie
1
Beste,

Ik beschik over 3 routers , waarvan ik 2 v/d 3 routers eigenlijk als switch gebruik. (Er zit geen router geïntegreerd in de modem)
Nu, om de totale snelheid van het netwerk te behouden, heb ik besloten om het netwerk in 3 lokale netwerken op te delen.
Moeten de 3 LANS dan een appart netwerkdeel hebben? bv. 192.168.1.1, 192.168.2.1, 192.168.3.1 ?

Alvast bedankt.
2
Als je gescheiden netwerken wilt wel ja.
Als je perse wilt dat de netwerken elkaar ook niet kunnen zien of contacteren kun je evt. ook nog 3 verschillende klasse c netwerken gebruiken met verschillende subnetmaskers.
1.) De al bekende 192.168.x.x met subnetmasker 255.255.255.0
2.) Het 172.16.0.0 tot 172.31.x.x netwerk met subnetmasker 255.255.0.0 en
3.) Het 10.x.x.x netwerk met subnetmasker 255.0.0.0

Normaliter mogen de computers elkaar ook niet zien en niet met elkaar communiceren in de 3 door jou genoemde netwerk ranges. Sommige routers doen echter hun werk niet goed en daardoor is dan vanwege hetzelfde subnetmasker toch communicatie mogelijk.
Daarbij is het natuurlijk altijd zaak om altijd vanaf de modem rechtstreeks naar de WAN poort van een van de routers te verbinden omdat je geen modem/router hebt, maar dat is je zo te zien al bekend.

Even uit oogpunt van nieuwsgierigheid. Waarom wil je een geheel netwerk zoals het nu is gaan onderverdelen in 3 gescheiden netwerken?
Greetings, Black Tiger.
3
Nu is het netwerk heel erg groot, als een pc boven bijv. een frame stuurt naar een andere pc die zich ook boven bevindt (zelfde netwerkdeel), zou ik willen dat het lokaal dataverkeer ook lokaal blijft en niet het hele netwerk rond tourt. Als het frame dan bestemt is die zich niet in datzelfde netwerk bevindt, kan dit doorgegeven worden aan een hogere laag.

Maar dus als de 3 Netwerken een ander netwerkdeel hebben, kunnen ze dan niet met elkaar communiceren? Ik zou graag 3 apparte netwerkjes hebben, die toch kunnen communiceren als het frame bv. bestemt is voor een computer met een ander netwerkdeel dan de source (die zich dus in een ander netwerk bevindt)
4
Even een vraag: ondervind je nu vertraging?

Hetgeen wat je omschrijft kan namelijk wel maar ik vermoed dat dit lastig te configureren wordt met de aanwezige apparatuur. Vandaar eerst mijn vraag.
Als alles nu lekker draait zonder dat je last van elkaar of snelheidsverlies hebt dan zou ik het lekker laten draaien.

M.v.g. Niels
Als ie 't niet doet.................REBOOT
6
Ik ben het met Niels eens. ;)

Maar ik wil dat ook wel iets uitgebreider uitleggen.
In principe, als je goede switches hebt, worden er arp tabellen aangemaakt en dan "onthoudt" een switch op welke switchpoort de bestemmings pc van een frame zit.
Zo hoeft een pakket dus niet per defintie het hele netwerk door, zeker niet als e.e.a. op dezelfde switch of router zit. Bij hubs is dat wel het geval, maar die gebruikt als het goed is bijna geen hond meer.:)

Er is inderdaad een mogelijkheid om netwerken te maken zoals jij het zegt en dan te zorgen dat men welk elkaar kan zien, maar daar hou ik me normaliter niet mee bezig. Officieel zou dat via subnetting moeten, een cursus daarover is op mijn site te vinden.
Maar vaak kan het ook door gewoon hetzelfde netwerken in een andere range te gebruiken (zoals jij voorstelde).

Hoe dan ook vliegeten tcp pakketten vaak toch over het hele netwerk. Als je echt vertraging ondervindt van pakketten is het misschien verstandiger je netwerk te voorzien van enkele gigabit switches (voor zover dat niet het geval is) en zo goed mogelijke kabel te gebruiken (cat 5e of beter).
En uiteraard ook gigabit netwerkkaarten op de apparatuur.

Normaliter zou je in een thuisnetwerk niet in een situatie terecht moeten kunnen komen waarbij je netwerk vertraging geeft vanwege frames die verzonden worden.
Ik denk dan ook niet dat een gescheiden netwerk je meer snelheid zal opleveren.
Greetings, Black Tiger.
7
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal het netwerk eens grondig inspecteren naar (netwerk)apparaten/kabels die het netwerk kunnen vertragen.
Nog enkele vraagjes:
Zijn Arp-tabellen hetzelfde als mac-adrestabbelen?
Dus een switch bouwt zijn mac-adrestabel op met nieuwe informatie als: een nieuwe host een frame verstuurt of op een flooded bericht reageert? klopt dit?
Graag wil ik de cursus op je website volgen. Welke website is het?
8
Een Arp table is een tabel die mac adressen onthoudt die hij aan de hand van ip adressen krijgt.
Je kunt er hier meer over lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Address_Re ... n_Protocol" onclick="window.open(this.href);return false;
Je zou kunnen stellen dat het een soort van mac-adrestabellen zijn die gebruikt worden door het arp protocol.

Er zijn twee cursussen op m'n forum. Eigenlijk passen die niet in het soort forum wat ik draai maar we hebben daar wel meer info.
De eerste is een cursus netwerken. Men werkt nu niet zozeer met klasse A, B en C netwerken, maar de informatie is wel nog accuraat en kan nog prima gebruikt worden.
Dat is de door mij geschreven cursus basiskennis netwerken (klik), die wel wat leeswerk vergt. Ik heb deze wat vereenvoudigt en na een aantal keren lezen weet men geheid hoe het in elkaar steekt.

De tweede cursus is niet door mij geschreven maar staat er wel bij, is een stuk lastiger.
Dat is de cursus subnetting (klik) waarmee men kan leren hoe subnetting werkt.

Voor geinteresseerden staat er dan nog een verhaal over Netwerkcomponenten en hun omschrijving (klik) waarin ik samen met iemand anders een beschrijving heb gegeven van enkele devices. Waaronder ook bijv. hubs, die worden niet meer gebruikt.

In alle gevallen wordt er met name uitgegaan van een bekabelde situatie. Ten tijde dat dit gemaakt is (2005) was wifi eigenlijk pas net in opkomst. Nu heb je dus ook Accespoints, wifi modem/routers, wifi repeaters, homeplugs en wat dies meer zijn.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Netwerken, Draadloos Netwerk, Routers & Modems”