Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

ceesmedema
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur
Kennisniveau: (1) Beginner
AV: Bit Defender Multi Devices
AM: Malwarebytes
FW: Bitdefender

Systeemimage

ma 04 aug, 2014 11:06:32

Misschien een beetje flauw, maar wat is het verschil tussen een systeemimage en een back up, anders dan dat je vanaf een back up losse onderdelen terug kan zetten? Ik heb nl de neiging om eerder 1 x per week een nieuwe systeemimage te maken dan een backup. Kan / wil iemand mij hierover adviseren? ::) :dank:

Maxstar
Administrator
Administrator
Kennisniveau: (3) Expert
AV: Emsisoft Internet Security
Contacteer:

Re: Systeemimage

do 07 aug, 2014 11:28:00

Hallo,

Eigenlijk is een systeemimage ook gewoon een back-up, het is als het ware een momentopname van een bepaalde staat van bijvoorbeeld de systeemschijf met de Windows installatie. Ik maak zelf gebruik van BlackArmor Back-up, dit is een aangepaste (Seagate) versie van Acronis True Image.

Eén keer in de week wordt er automatisch een volledige back-up gemaakt (een systeemimage) van de gehele systeemschijf waar Windows op staat geïnstalleerd.
Dagelijks wordt er een incrementele back-up gemaakt, en deze bevat enkel nieuwe en of aangepaste bestanden en is daarmee een aanvulling op de wekelijkse volledige back-up.

Meer informatie over de verschillende back-up mogelijkheden kan je nalezen in dit artikel op het forum. Mocht je nog vragen hebben stel deze gerust.. :good:
Met vriendelijke groet,

Maxstar

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

ceesmedema
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 07 aug, 2014 11:53:13

Heel bedankt voor je reactie. Heb ook even de verwijzing gescand en wat me daarbij opvalt is dat jij gebruik maakt van een ander programma dan genoemd wordt in het, overigens heel overzichtelijke, artikel. Dat heeft vast een reden ;=). Ik heb daarom de neiging om gebruik te maken van het door jou gebruikte programma. Is dat terecht of is het meer een programma waarbij je extra kennis geacht wordt te hebben. Kan je via een systeem image ook op map en-of bestandsniveau herstellen? Bij mij geldt: hoe eenvoudiger hoe meer geschikt voor mij. Maar het moet wel betrouwbaar zijn..., want daar maak ik de backup voor. Kortom nog best wat overwegingen te doen voordat ik een keuze ga maken.

Op dit moment gebruik Paragon backup & recovery free. Prima programma. Reden voor een eventuele verandering: wekelijks maak ik een totaal backup (systeem -ca 50 Gb- en bestanden ca 350 GB-, dus totaal ca 400 GB) wat veel tijd kost. Ik wil -na jouw uitleg- overstappen naar een systeemimage (50GB) en een aparte incrementele backup van de bestanden. Daar kom ik met Paragon BU & R free niet helemaal uit. Met name de systeemimage kan ik niet vinden...

Als je nog zin en tijd hebt om te reageren ben ik daar heel gelukkig mee!

vrgr

Cees

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

do 07 aug, 2014 12:11:41

Hallo,

Paragon backup & recovery free heb ik jaren terug eens getest, en heeft minder mogelijkheden dan Acronis True Image. Black Armor back-up wat ik gebruik is identiek aan Acronis True Image, dit is enkel een aangepaste versie met een andere naam die bij mijn NAS van Seagate werd geleverd. Qua back-up mogelijkheden is dit een heel uitgebreid pakket, waarbij je tevens een flinke compressie kan toepassen op de back-ups die worden gemaakt. Hierdoor duurt de back-up wel langer maar neemt het uiteindelijk minder ruimte in beslag.

Ik zelf laat alle back-ups wegschrijven over een "Gigabit" netwerk, dit gaat uiteraard langzamer dan naar bijvoorbeeld een externe schijf die met bijvoorbeeld USB 3.0 is aangesloten. Maar doordat er dagelijks alleen een incrementele back-up wordt uitgevoerd die c.a. 5GB groot is neem dit weinig tijd in beslag, zojuist om 12:00 is er een volledige back-up gestart en duurt c.a. 1 uur en een 15 minuten voor 35GB.

Afbeelding

ceesmedema schreef:
Kan je via een systeem image ook op map en-of bestandsniveau herstellen? Bij mij geldt: hoe eenvoudiger hoe meer geschikt voor mij. Maar het moet wel betrouwbaar zijn..., want daar maak ik de backup voor.

Ja dit kan zeker, en dan neem ik Acronis True Image even als voorbeeld waarin jezelf handmatig allerlei verschillende back-up-taken kunt aanmaken. Dit kan heel eenvoudig op map en-of bestandsniveau, waarbij je vanuit iedere gemaakte back-up ook zelf weer kunt bepalen wat je wel en niet wilt herstellen. Zeker bij een volledige back-up + incrementele back-ups, is dat erg handig. Stel je hebt een Excel document waarbij je per ongeluk een verkeerde berekening hebt gemaakt met een foutieve formule waardoor het geheel niet meer klopt. Je kan dan eenvoudig de laatste back-upsessie openen en het betreffende bestand hieruit kopiëren en het corrupte exemplaar vervangen.

Ik ben zelf heel erg tevreden over Acronis True Image (BlackArmor Back-up), via deze link is de 30 dagen proef versie van Acronis te downloaden. Het volledige pakket kost echter €49,95 maar is zeker zijn geld waard, upgrades naar nieuwe versie zijn een stuk goedkoper en bedragen €29,95.
Met vriendelijke groet,

Maxstar

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

ceesmedema
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 07 aug, 2014 21:07:27

Sorry dat ik zo traag reageerde, maar ik mocht naar Malaga (ca 2 uur rijden) om iemand van het vliegveld te halen (graag gedaan trouwens als vriendendienst ;=) Net zoals jullie dat doen trouwens, waarvoor mijn oprechte waardering. Ik ben geen prof en maak deze backups vanuit een prive situatie, dus probeer ik dat zo goedkoop mogelijk maar toch goed te doen. Alles onder heet mom van een Rolls Royce is geweldig maar ik rijd al jaren een onvergelijkbaar merk en die voldoet ook prima ;=). Kortom is er een redelijk gratis alternatief? Ik dacht dat Paragon dat was, maar als die niet kan wat ik wil, dan houdt het op. Ben je bereid hier ook nog op te reageren?

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

vr 08 aug, 2014 08:25:20

Hallo,

Mocht er een Seagate of Maxtor harde schijf in deze computer zitten dan kan je ook gratis het programma Seagate DiscWizzard gebruiken. Is er een Wester Digital schijf aanwezig dan kan je gratis ook de Acronis True Image WD Edition downloaden. Beide pakketten zijn gebaseerd op het betaalde Acronis True Image en geheel gratis te gebruiken.
Met vriendelijke groet,

Maxstar

ceesmedema
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

vr 08 aug, 2014 09:04:31

Goede morgen en bedankt weer voor je snelle reactie,

Vraag me niet waarom maar ik heb een Conceptronic. Ben naar de website gegaan, maar vind er niets over B&R software. Heb ze dus maar een emailtje gestuurd en gevraagd of ze iets beschikbaar hebben...

Ik laat het je nog weten.

vrgr Cees

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

vr 08 aug, 2014 09:10:55

Hallo,

Conceptronic is eigenlijk alleen het merk van het product zelf, het type harddisk kan dan vaak gewoon een Western Digital zijn. Voer anders Speccy eens uit als de Conceptronic schijf is aangesloten, dan kunnen we zo zien welk type harde schijf het is.

Download Afbeelding Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!!Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware
Met vriendelijke groet,

Maxstar

ceesmedema
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

vr 08 aug, 2014 09:26:35

Handig programma!

Het lijkt inderdaad een Seagate te zijn. Hierbij de weergave. Kan nl.noch een Speccy, noch een JPG file meesturen.......... Dus heb ik maar een kopie van de tekst gemaakt en ingeplakt.

Besturingssysteem
Windows 7 Home Premium 32-bit SP1
Processor
Intel Core 2 Quad Q9400 @ 2.66GHz 57 °C
Yorkfield 45nm Technologie
RAM
4,00GB Dual-Kanaal DDR2 @ 401MHz (6-6-6-18)
Moederbord
ASUSTeK Computer INC. P5KPL-AM SE (Socket 775) 41 °C
Grafisch
BenQ G2010W (1680x1050@59Hz)
Intel G33/G31 Express Chipset Family (ASUStek Computer Inc)
Opslag
931GB Seagate ST31000528AS ATA Device (SATA) 38 °C
931GB Seagate ST310005 20AS USB Device (USB (SATA)) 39 °C
Optische schijven
HL-DT-ST DVD-RAM GH22NP20 ATA Device
HL-DT-ST DVD-ROM DH16NS10 ATA Device
Geluid
Realtek High Definition Audio

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

vr 08 aug, 2014 09:29:36

Zowel de internet harde schijf als de externe schijf is van Seagate en dat is heel gunstig, met Seagate DiscWizzard heb je dan een gratis versie van Acronis true Image die alle essentiële onderdelen bevat om back-ups te maken zoals eerder beschreven.
Met vriendelijke groet,

Maxstar

ceesmedema
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

vr 08 aug, 2014 09:37:25

Dit is dus een geweldige actie voor mij door jou! Dankjewel tot nu toe voor je duidelijke en intensieve ondersteuning. Ga het vanmiddag op mijn gemak uitproberen en je het resultaat doorgeven. Nu is het verder aan mij, vrees ik :lol: :bow: :goed: U hoort nog...

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

vr 08 aug, 2014 13:22:04

Graag gedaan en mocht je nog vragen hebben stel deze gerust... :good:
Met vriendelijke groet,

Maxstar

ceesmedema
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

vr 08 aug, 2014 13:27:30

Ik ben op dit moment met Seagate discwizard the complete systeembackup te draaien. Plan daarna een incrementele backup op alleen de bestanden. Hoop dat dat gaat lukken met die gratis versie ;=). Het eerste dat me opvalt is dat het, voor zover ik merk, nauwelijks beslag lijkt te leggen op de performance van het systeem....

Ik koppel nog terug.

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

vr 08 aug, 2014 13:45:54

Ik heb de laatste versie van Seagate DiscWizard geïnstalleerd en zie nu dat de huidige versie geen mogelijkheid heeft tot het maken van incrementele back-ups. Alleen de volledige back-ups, of handmatig ingestelde back-ups voor bepaalde schijven, mappen en bestanden zijn mogelijk. Dus hierin had ik me even vergist, dacht namelijk dat in het verleden deze optie wel aanwezig was. ;(
Met vriendelijke groet,

Maxstar

ceesmedema
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

vr 08 aug, 2014 13:52:10

Ik kijk wel, anders draai ik een system image met Seagate (maar dan alleen van het systeemgedeelte) en de bestandsbackup met Paragon die wel de incrementele optie biedt. Moet toch kunnen tesamen? :whistle: Of ben ik dan erg omslachtig bezig... :oops: