Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

roha
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur
Kennisniveau: (1) Beginner
AV: AVG 2012 free

Mappen en bestanden met onleesbare tekens

wo 15 jan, 2014 16:30:34

Na een eerdere goede ervaring wend ik me ten einde raad weer tot dit forum.

Mijn externe HD (Medion HDDrive2GO, is een Samsung) heeft bestanden en mappen met onleesbare tekens. Zij zijn niet meer benaderbaar. Sommige mappen en bestanden zijn wel gewoon te zien. De HD heb ik niet zo vaak aangesloten, alleen maar om bestanden van de Desktop op te slaan.
Voorafgaand (denk ik) was door een stroomstoring het installeren van updates afgebroken. Daardoor ging bij het opstarten de computer niet verder dan het inlogscherm en begon opnieuw op te starten. Een oneindige lus. Na veel gezoek en vruchteloze pogingen dit met de Hirens CD en een Linux recsue CD te herstellen bleek dit eenvoudig te verhelpen door m.b.v. de rescue CD van Vista een systeemherstel te doen.
Toen de HD aangesloten was heb ik wel een keer de melding gezien dat het waarschijnlijk geen XP-schijf was, maar heb daar geen acht op geslagen.

Wat ik na eindeloos googelen geprobeerd heb is Recuva en GetDataBack en nog zo wat waarmee ik uiteindelijk niet verder ben gegaan (o.a. 7-Data Recovery Suite). GetDataBack for fat (schijf is FAT 32) geeft uiteindelijke een zo te zien slechts gedeeltelijk te herstellen bestandsstructuur. Maar wel met zo te zien de voor mij meest belangrijke map. Echter, dat strandt op een "out of memory" fout. Dus of de bestanden in de mappen daadwerkelijk hersteld worden is niet zeker. En dat moet ik wel weten alvorens geld aan het programma uit te geven.

Screenshots in de bijlage.
HDprobleem.pdf

Ideeën??

Dank,

Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Maxstar
Administrator
Administrator
Kennisniveau: (3) Expert
AV: Emsisoft Internet Security
Contacteer:

Re: Mappen en bestanden met onleesbare tekens

do 16 jan, 2014 09:13:47

Hallo,

Dit ziet eruit als een beschadigde MFT (Master File Table), heb je op deze schijf al eens schijfcontrole uitgevoerd en eventuele fouten laten repareren?
Met vriendelijke groet,

Maxstar

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

roha
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 16 jan, 2014 09:27:28

Ik heb chkdsk gedaan, maar kan dat alleen doen met parameter /F. Dan krijg ik op een gegeven moment de vraag of ik het bestand een naam wil geven. Omdat ik niet weet wat dat gaat doen heb ik dat niet gedaan.
Bijkomende info: de datum van de onbruikbare mappen en bestanden zijn allemaal gewijzigd, meest ver in de toekomst.
Overigens heb ik de nog bruikbare bestanden en mappen gekopieerd naar een andere HD. Niet geknipt om niets aan de bestandsstructuur te wijzigen.

Groet,

Rob

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

do 16 jan, 2014 09:35:59

Hallo,

Wat je op een veilige manier kan proberen is om met bijvoorbeeld het gratis TestDisk te kijken of je buiten Windows om wel de schijf kan benaderen en de gegevens kan kopiëren naar een andere schijf. In de meeste gevallen is dit een erg effectief programma, de bestanden zijn immers nog niet beschadigd maar worden alleen niet goed weergegeven vanwege een corrupte of beschadigde MFT.
Met vriendelijke groet,

Maxstar

Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

roha
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 16 jan, 2014 09:37:25

Nog dit: voor mijn duidelijkheid: MFT is toch voor NTFS schijven? Mijn schijf heeft FAT32.

roha
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 16 jan, 2014 09:40:45

Onze berichten kruisten elkaar.

Ik heb TestDisk al een keer gedaan, koste zo'n 30 uur om de schijf te scannen, maar toen wist ik niet wat verder met de resultaten te doen... :-[
Heb je een stap-voor-stap instructie? Wat is bijv. 'buiten Windows om'?

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

do 16 jan, 2014 09:49:32

Dat klopt, uit gewenning schreef ik eigenlijk automatisch MFT omdat FAT32 eigenlijk nog nauwelijks gebruikt wordt met de grotere schijven. Maar TestDisk is gewoon FAT32 compatibel.
Heb je een stap-voor-stap instructie? Wat is bijv. 'buiten Windows om'?

Van TestDisk heb ik zelf geen stap-voor-stap instructie, maar op de website van TestDisk zelf staat de complete Engelstalige handleiding.
Met buiten Windows om bedoel ik middels een bootable CD de betreffende schijf benaderen, je ziet namelijk vaak dat je met bijvoorbeeld een Linux CD de schijf wel kan uitlezen en onder Windows niet.
Wat je ook kan proberen is om eens vanaf een Linux CD op te starten, en te kijken hoe de inhoud van de schijf wordt weergegeven.
Met vriendelijke groet,

Maxstar

roha
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

vr 17 jan, 2014 19:34:15

Ùbunta heb ik gedownload. Wat Linux betreft ben ik een volslagen leek, maar de HD heb ik gevonden. Als ik de files probeer te benaderen krijg ik eerst een melding dat er fouten zijn. Daarna gaat het 'rondje' aan het draaien, maar na zo'n 10 minuten zie ik nog steeds geen bestanden. Ben er toen maar mee gestopt. Is dit normaal en moet ik meer geduld hebben?

Twee andere concrete vragen:

1.
TestDisk heb ik gedraaid (zo'n 30! uur). De logfile heb ik nog, maar weet verder niet wat ermee te doen. Adviezen?

2.
Stap 3 van GetDataBack begint, maar stuit op een 'out of memory' melding. Advies hoe daarmee om te gaan?

Dank,

Rob

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

za 18 jan, 2014 09:08:28

Goedemorgen,

Wat betreft Linux lijkt deze de schijf dus ook niet te kunnen uitlezen, dat is jammer want dit had de meest eenvoudige oplossing geweest.
Testdisk is niet het meest eenvoudige programma, GetDataBack is daarentegen een stuk makkelijker in gebruik en die foutmelding is gerelateerd aan het interne geheugen.
Het vergroten van Pagefile.sys 3x de grootte van het geheugen kan misschien het probleem oplossen.

Maar loopt de computer ook vast wanneer de melding out of memory verschijnt?
Met vriendelijke groet,

Maxstar

roha
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

za 18 jan, 2014 10:28:30

Nee, de computer loopt niet vast, kan het gewoon wegklikken.
Hoe kom ik bij pagefile.sys?

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

za 18 jan, 2014 10:37:52

Hallo,

Ga naar start > uitvoeren of type in het zoekvenster van het startmenu het commando sysdm.cpl gevolgd door enter.
Vervolgens gaat u naar het tabblad Geavanceerd, waar u onder Prestaties op de knop Instellingen klikt.
Klik op het tabblad Geavanceerd op de knop Wijzigen en haal eventueel het vinkje weg bij Wisselbestandgrootte voor alle stations automatisch beheren, en kies Aangepaste grootte, waarna u de gewenste gegevens invoert.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Maxstar

roha
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

ma 20 jan, 2014 09:59:47

Na het vergroten van het interne geheugen werd de FAT netjes opgebouwd en zijn de bestanden weer, maar dan wel via GetDataBack, benaderbaar. Dank voor je tip!
Om alles daadwerkelijk terug te krijgen zal ik het programma GDB moeten kopen...

Maar alvorens dat te doen nog slotvragen:
1.
Wat moet ik doen met de HD? Opnieuw formatteren? Zo ja, wat is dan beter, FAT of NTFS?
Als ik wil herstellen moet ik GDB voor FAT kopen, maar dan heb ik er daarna niets meer aan als ik formatteer naar NTFS.
2.
Ik neem aan dat ik het geheugengebruik weer terug moet zetten naar het automatisch beheer door Windows?
3.
Enig idee waardoor het probleem met de HD ontstaan kan zijn, oftewel wat is er preventief te doen?

Nogmaals dank,

Rob

Maxstar
Administrator
Administrator
Contacteer:

ma 20 jan, 2014 15:22:00

Hallo,

Wat betreft het formatteren na de recovery zou ik daarmee wachten tot het moment dat je zeker weet dat alle bestanden succesvol zijn hersteld, en niet op één of andere manier toch nog corrupt blijken te zijn.
Als je de FAT versie koopt heb je hier bij NTFS schijven niets aan, maar wel voor geheugenkaarten en b.v. USB-sticks die nog als FAT geformatteerd zijn.

1. Het bestandssysteem is een beetje afhankelijk van de grootte van de harde schijf, maar schijven groter dan 120GB kan je beter als NTFS formatteren.
2. De aanpassingen aan het virtueel geheugen kan je inderdaad weer ongedaan maken, al zal het ook geen problemen geven als je het zo laat.
3. De stroomstoring zoals eerder vermeld zal de oorzaak zijn geweest, een abrupte onderbreking van de stroomvoorziening kan dergelijke problemen veroorzaken.

Wat betreft de preventie, is het voorkomen van problemen door een stroomstoring niet zo eenvoudig zonder UPS.
Maar een tweede back-up elders, dus een synchronisatie tussen verschillende locaties en media is dan wel een oplossing.
Dergelijke problemen hoeven niet altijd via een stroomstoring te komen, een fysiek defect kan ook tot dataverlies leiden en dan kan een NAS systeem met een RAID-0 functie uitkomst bieden waarbij de gegevens gespiegeld op twee schijven worden opgeslagen. Gaat één van de twee schijven defect, is er geen probleem en kan je altijd nog bij de gegevens en er een nieuwe schijf bijplaatsen en de RAID-set rebuilden.
Met vriendelijke groet,

Maxstar

roha
PC Web Plus - Member
PC Web Plus - Member
Onderwerp Auteur

do 20 feb, 2014 16:10:52

Beste Maxstar,

Dank voor je hulp. Uiteindelijk is het gelukt om met behulp van GDB alles te repareren.

Een tip voor eventuele gebruikers: na een bulk-copy blijken niet alle bestanden hersteld. Bij een aantal pdf's lijkt het eerste cluster niet hersteld, zodat het bestand onleesbaar blijft. Ook andere bestanden waren niet goed hersteld. Herstellen van een kleinere hoeveelheid bestanden (d.m.v. copy in GDB) leidt dan wel tot het goede resultaat. De opgebouwde FAT in GDB is prima te vergelijken met met de bestandenlijst die op de nieuwe locatie is aangemaakt, dan is goed te zien wat wel en niet hersteld is.

Inderdaad is het zo dat, wanneer de corrupte schijf opnieuw wordt geformatteerd naar een ander bestandssysteem (in mijn geval dus van FAT naar NTFS), het geschikte GDB-programma moet worden aangeschaft.

Nogmaals dank, topic kan gesloten worden.