Pagina 1 van 1

Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: vr 02 nov, 2018 22:34:40
door Suus#36
Ons gezin van 4 pers werkt thuis met 1 PC, 1 tablet en 2 laptops. Daarnaast zijn onze vier Samsung-mobieltjes thuis dagelijks via WiFi online.
We hebben geen infectie-problemen met genoemde apparaten!
Toch kregen wij op 2 nov 05:02 uur een mail van Tele2 / [color=#222222][font=Arial, Helvetica, sans-serif]Subject: Notification of (possible) abuse ticket(s).[/font][/color]
Uiteraad heb ik (Hans) via PCWebPlus het <Infectie stappenplan> uitgevoerd:

Gescand:
- laptop van Hans; geen bedreigingen gevonden (bestanden in de bijlage).
- tablet van Suzanne (Samsung Galaxy S2) met Kaspersky Lab: geen bedreigingen gevonden.
- PC van zoon Jonathan; hij meldt dat hij op 2 nov geen bedreigingen gevonden (bestanden heeft hij me niet gestuurd).
- mobieltjes Hans en Suzanne met Kaspersky Lab: geen bedreigingen gevonden.

Nog niet gescand:
- laptop van zoon Jesse; scans nog niet uitgevoerd (laptop was volop in gebruik).
- mobieltjes van beide zoons nog niet gescand.  

We hebben het bovenstaande op 2 nov rond 22:30 uur aan Tele2 terug gemeld.

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: za 03 nov, 2018 00:28:03
door PeterJ
Welkom,

Subject: Notification of (possible) abuse ticket(s).

Tele2 heeft een verdenking, geen hard bewijs.
We gaan wat opruimen.

Download de bijlage fixlist.txt naar de map, waar ook FRST64.exe aanwezig is.
Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met FRST.
Rechtsklik op Afbeelding FRST64.exe en klik op "Als administrator uitvoeren".
Druk op de knop Fixen.
Na de fix wordt een logbestand gemaakt (Fixlog.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
Voeg dit logbestand als bijlage toe aan je volgend bericht.

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: ma 05 nov, 2018 12:19:36
door Suus#36
Beste Peter,

Dank voor je bericht; ik lees je reactie nu pas en heb direct je opruimactie uitgevoerd zoals hierboven vermeld.
In de bijlage stuur ik Fixlog.txt mee.
Hoor graag je reactie als we hier weer zorgeloos online verder kunnen!

Groeten, Hans

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: ma 05 nov, 2018 18:54:21
door PeterJ
Prima gedaan. Er is ook een flinke berg aan tijdelijke bestanden opgeruimd.

Download Afbeelding esetsmartinstaller_enu.exe.
Dubbelklik erop om het te starten.
Vink aan YES, I accept the Terms of Use.
Klik op Start
Selecteer "Enable detection of potentially unwanted applications".
Klik op "Advanced settings".
Zet een vinkje bij:
- Remove found threats
- Scan archives
- Scan for potentially unsafe applications
- Enable Anti-Stealth technology

Let op: Schakel nu eerst je eigen virusscanner uit, het scannen met ESET gaat dan sneller.
Klik op Start
De computer wordt nu gescand. Dit kan een hele poos duren...
Na het scannen:
Als er niets wordt gevonden klik op "Finish" en sluit het scherm "Thank you for trying Eset Online Scanner".
Zijn er bedreigingen gevonden klik dan op "Show list of results", klik op "Save to text file..", geef als bestandsnaam "Eset.txt" en bewaar het op je bureaublad.
Klik vervolgens rechtsboven op "X" (de bedreigingen zijn dan verwijderd), het scherm "Thank you for trying Eset Online Scanner" mag je sluiten.
Let op: Schakel nu eerst je eigen virusscanner weer in.
Voeg het logbestand met de naam "Eset.txt" als bijlage toe aan je volgend bericht.

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: vr 09 nov, 2018 13:24:59
door Suus#36
Beste Peter,
Gisteren en vandaag heeft de ESET scanner (na 16 uur ...) mijn HP Probook gescand en GEEN bedreigingen gevonden!

De tablet van mijn vrouw en PC van mijn zoon moeten nog gedaan worden, maar dat moeten we over het weekend heen tillen ivm allerlei andere verplichtingen.

Hoor graag nog je aanvullende tips!

Groeten,
Hans

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: vr 09 nov, 2018 19:26:32
door PeterJ
De ESET Onlinescanner kan inderdaad soms uren bezig zijn. Soms zelfs meer dan een dag. Geen paniek en rustig afwachten.

Doe de ESET onlinescanner ook op alle andere computers, Zet de realtime-beveiliging van de geïnstalleerde antivirus wel eerst uit, dan gaat het scannen met ESET wat sneller.
Post het resultaat van de andere scans.

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: di 13 nov, 2018 10:19:13
door Suus#36
Beste Peter,

Afgelopen weekend heeft mijn zoon zijn PC gescand; er is geen virus gevonden.
Vandaag (12 nov) scan ik de tablet van mijn vrouw op de voorgeschreven manier - het resultaat post ik wanneer de scan klaar is.

Onze andere zoon is dagelijks online met zijn xBox: kan via dit traject ook een botnet-infectie plaats vinden?
Zo ja, hoe moet zijn xBox dan gescand worden?

Groeten, Hans

PS: dit bericht kon 2x niet verstuurd worden - er kwam een melding "Het verstuurde formulier is ongeldig. Probeer het nogmaals te versturen."

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: di 13 nov, 2018 18:34:33
door PeterJ
Ok, we wachten het resultaat van de andere scan af.
Geen idee of een botnet infectie via een xBox kan plaats vinden. Ik heb geen ervaring met een xBox.

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: do 15 nov, 2018 10:07:06
door Suus#36
Beste Peter,

De tablet van mijn vrouw is ook gescand en bleek gelukkig geen malware te bevatten.
Alleen de Chromebook van Jesse moet nog gedaan worden, maar die heeft hij elke dag nodig voor school.
Ik zoek een moment dat ik het apparaat voor een dagje kan gebruiken (waarschijnlijk pas 19 nov ivm een vol gepland weekend).
Ik post het resultaat weer in dit forum.

Groeten, Hans

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: do 15 nov, 2018 19:43:22
door PeterJ
Dat klinkt alvast goed. We wachten je andere logje af.

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: wo 21 nov, 2018 13:31:39
door Suus#36
Beste Peter,
De laptop van Jesse is een ACER Chromebook. Nader onderzoek leerde mijn dat Chrome OS (veel) minder gevoelig is voor malware.
Ik heb een paar stappen doorlopen via https://chromebook.guide/chromebook-virus-removal/  
Vrijdag 23/11 zal ik op onze TELE2 router een nieuw password instellen. Hoop dat alle genomen stappen dan voloende zijn.
Laat je me weten als het ticket gesloten kan worden?

Groeten, Hans

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: wo 21 nov, 2018 18:26:56
door PeterJ
Laat je me weten als het ticket gesloten kan worden?

Als er verder geen problemen meer zijn kunnen we dit topic sluiten.
Laten we wachten tot 23/11 en meld hoe het er dan voorstaat.

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: za 24 nov, 2018 21:44:02
door Suus#36
Beste Peter,

Door omstandigheden was ik vrijdag niet in de gelegenheid op de TELE2 router een nieuw password in te stellen.
Dat wordt naar alle waarschijnlijkheid maandag 26 nov.
Tot dusver heeft geen van onze gezinsleden problemen gemeld. Niet op hun mobiels (via wifi) en niet via PC, tablet of laptop.
Als er bij TELE2 sinds de eerste melding ook geen verdachte registraties meer zijn geweest stel ik voor het ticket te sluiten.
Dank voor jullie oplettendheid!

Met vriendelijke groet,
Hans B.

Re: Geen problemen, toch een Tele2 'Reporting Abuse (Botnet infection)'

Geplaatst: za 24 nov, 2018 21:49:27
door PeterJ
Graag gedaan, dan sluit ik dit topic.