Gesloten
1
Beste Forum leden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Afgelopen week was ik ineens wat bestanden kwijt op mijn Synology DS414. Het waren Word bestanden. Vreemd dacht ik nog. Maar ik had deze bestanden geopend en bewerkt en toen opgeslagen. Dus dacht ik... nou dan heb ik per abuis een mapje gewist. Kon ze nergens meer terugvinden.

Gisteravond keek ik naar een nieuwe DSM update van mijn NAS en zag ik dat de virus scanner op de NAS een aantal meldingen aangaf. Hij had al 49 bestanden in Quarantaine gezet. Toen ik verder keek zag ik daar ook mijn Word bestanden bij staan. Achter bij de reden stond. Mogelijk virus: Win.Exploit.CVE.

Per direct heb ik mijn NAS uitgezet en mijn computers gescand. Ik snap er niks van en hoop dat jullie kunnen helpen. Op internet kom ik bij vage sites uit die wat beschrijven over Win.Expoit.CVE maar in gebrekkig Nederlands. Dit lijkt op een slechte vertaling.

De volgende situatie is van toepassing:
1x vaste PC
1x Laptop 
1x NAS Synology DS414

Allebei de pc's gescand met McAfee Total Protection en hij vind niks. Daarnaast per direct Malwarebytes geinstalleerd op beide pc's en ook hier vind hij niks. (De NAS heb ik uit veiligheidsoverweging maar uitgezet!)

Kunnen jullie mij helpen met? 
1) Heb ik een virus?
2) Hoe krijg ik het zowel van mijn pc's al NAS af?

Heel heel erg bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Arnold
2
Hallo,

Scan deze drie eens met  Emsisoft Emergency Kit, kies als je de NAS gaat scannen voor Aangepaste Scan en vink daar je Nas aan.
1x vaste PC
1x Laptop 
1x NAS Synology DS414


Download de Afbeelding Emsisoft Emergency Kit naar het bureaublad.
Klik hier voor de complete / uitgebreide handleiding van de Emsisoft Emergency Kit.
  • Dubbelklik op "EmsisoftEmergencyKit.exe".
  • Klik vervolgens op de knop "Install" en de bestanden worden nu automatisch uitgepakt naar de systeemschijf "C:\EEK".
  • Wanneer het uitpakken gereed is opent de map "C:\EEK" dubbelklik op "Start Emergency Kit Scanner".
  • "Emsisoft Emergency Kit" opent en wanneer u de melding "Wilt u nu updaten?" krijgt klikt u op "Ja".
  • Wanneer de update gereed is klikt u in op "Malware scan" wanneer u de melding "op PUP's mee scannen" krijgt klikt u op "Ja".
  • Het scannen begint, gebruik bij voorkeur de computer niet voor andere bezigheden tijdens de scan.
  • Wanneer de scan gereed is zorg dat alle items staan aangevinkt en klik op de knop "Quarantaine".
  • Klik vervolgens op de knop "Rapport bekijken" en plaats de inhoud van dit bestand in uw volgende bericht als bijlage.
(Het logbestand is tevens terug te vinden op de systeemschijf (C:\EEK\Run\Reports) met de naam a2scan_130711-154142.txt)
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
3
Beste Abbs,

Bedankt voor je reactie. Hij is nu aan het scannen. Heb jij enig idee hoe ik de NAS kan toevoegen. Normaal is het diskstation 5000 maar die zie ik er niet bij staan?

Ook als ik kijk onder netwerk staat hij niet.

De NAS staan inmiddels wel aan :-)

Bedankt voor je reply.

Grt. Arnold
5
Ja via de pc kan ik hem benaderen. In de verkenner heb ik een snelle toegang gemaakt met als naam Diskstation
6
Gisteravond keek ik naar een nieuwe DSM update van mijn NAS en zag ik dat de virus scanner op de NAS een aantal meldingen aangaf. Hij had al 49 bestanden in Quarantaine gezet. Toen ik verder keek zag ik daar ook mijn Word bestanden bij staan. Achter bij de reden stond. Mogelijk virus: Win.Exploit.CVE.
Welke scanner is dit?
Staat deze op je NAS
Kan je een logje plaatsen van de gevonden items?
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
7
Het gaat hier om het Antivirus programma wat bij de NAS wordt geleverd. Althans dit kun je downloaden. Betreft: Antivirus Essential.
Daarop geeft hij de volgende Quarantaine melding (zie bijlage).

Ik vind dit vreemd want alles komt eerst binnen op mijn pc of laptop en wordt automatisch gescand door McAfee Total Protection en wordt daarna handmatig naar de NAS verplaatst. Ik laat niks rechtstreeks vanuit internet op de NAS plaatsen.
9
Oke ik zie al wat er mis is gegaan. Ik probeerde een jpg te uploaden. Zal even de *.log of *.txt uploaden. Moet helaas eerst weg dus ben na 17 uur terug en kan ik je dit direct laten zien. Alvast hartelijk dank voor al je hulp tot nu toe.
11
Beste Abbs, ik heb het log bekeken en het zijn voornamelijk *.doc bestanden en een aantal *.epub bestanden. Ik kan je het log wel sturen maar er staan persoonlijke benamingen in die ik liever niet openlijk publiceer. Is er een mogelijkheid om dit rechtstreeks aan je te mailen?
12
Arnold1977 schreef:Beste Abbs, ik heb het log bekeken en het zijn voornamelijk *.doc bestanden en een aantal *.epub bestanden. Ik kan je het log wel sturen maar er staan persoonlijke benamingen in die ik liever niet openlijk publiceer. Is er een mogelijkheid om dit rechtstreeks aan je te mailen?
Dit kan ik begrijpen, zijn het backups (staan ze ook nog op je gewone pc)
Staan ze allemaal in één map, als je de log wil sturen kan dat via een pb.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
14
Hallo,

Ik denk ook dat het een false-notification is: http://www.synology-forum.nl/antivirus- ... 16-3316-1/
Wat je kan doen is ze in een map plaatsen en of op je pc zetten of een USB stick en ze laten scannen.
Zijn ze schoon dan kan je ze op een Whitelist zetten: http://mysynology.nl/antivirus-essentia ... ology-nas/
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
15
Hallo Abbs,

Ik denk het ook. Ga morgen gelijk je optie proberen. Hierbij stuur ik je de resultaten van de scansoftware van Emsisoft voor de laptop en de vaste pc. Wellicht heb jij nog tips wat ik met de onderdelen moet doen die ik in quarantaine heb gezet.

Bedankt voor je reactie.

Grt, Arnold
Laatst gewijzigd door Arnold1977 op 24 aug 2016 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “Hulp bij malware problemen, adware, ongewenste software en een trage computer”