Gesloten
16
Ok, dus toch een infectie? Mijn laptop werkte ook, zoals jij zei, verschrikkelijk traag.
Ik heb nu weer een logbestand bijgevoegd, maar alles draaide tijdens die sessie gewoon naar behoren en de pc is niet 1 keer opnieuw opgestart.
Ik hoop dan maar dat dat in orde was.
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
17
Combofix heeft nog een paar kleine restjes verwijderd, maar dat was niet noemenswaardig, een herstart was daarvoor kennelijk niet nodig :)

Doe het volgende om de gebruikte tools te verwijderen:

Download Afbeelding Delfix by Xplode naar het bureaublad, deze zal de gebruikte tools en logbestanden weer verwijderen.

Dubbelklik op Delfix.exe om de tool te starten.
Zet nu vinkjes voor de volgende items:
  • Remove disinfection tools
  • Purge System Restore
Klik nu op "Run" en wacht geduldig tot de tool gereed is.
Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand aangemaakt, plaats deze even ter controle :) Afbeelding
18
Hierbij het logbestand.......
Dat ging vrij snel dus hopelijk was er weinig rommel te ruimen ::)
Als gast kunt u geen bijlagen bekijken. Registreer via deze link een (gratis) account om bijlagen te kunnen bekijken.
19
In principe zouden we nu klaar moeten zijn :)

Bekijk zelf even of je computer en de programma's die je regelmatig gebruikt weer foutloos werken.
Je zou ook nog even het volgende kunnen doen: https://browsercheck.qualys.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zijn er verouderde plugins dan kan je die eenvoudig laten updaten via de resultatenpagina.
20
Wat zijn jullie toch een kunstenaars, zeg! Ik had niet meer verwacht dat dit goed zou komen en twijfelde aan onze nieuwe provider én aan de laptop.
Máár tot nu toe merk ik dat alles echt véél sneller en beter werkt. :good: Had ik echt niet meer verwacht. Mijn grote dank daarvoor !! :dank: :dank: :dank:
Ik heb nog een paar brandende vragen áls ik die jou kan/mag stellen?

1. Door jouw laatste opdracht (browsercheck) kom ik o.a. een verouderde Java Oracle tegen, maar ik heb juist op meerdere forums gelezen dat die niet veilig is en dat er wordt geadviseerd om het te verwijderen. Is dat programma wel te missen of niet? Heb 'm nu nog niet geupdate.
2. Nu heb ik gratis Anti Malwarebytes en Windows Defender, maar is dat voldoende of adviseer jij andere betere beveiliging ?
3. Ik krijg zeker meer dan 10-15 spams per dag in mijn mailbox. Ik zet ze telkens bij de Ongewenste mail zodat de afzender of het domein automatisch bij de geblokkeerde terecht komen. Maar dan zit die box weer telkens overvol. Wat is daar nog meer aan te doen? Kan ik dat voorblijven of zien ze toch ergens een opening die ik moet 'dichten' ?
4. Heb jij verder nog tips voor mij?
Ik zou nl graag al die files en programma's willen opschonen, maar ik ben te bang om schade aan te richten.

Kan ik deze programma's nu voortaan ook op eigen houtje gaan toepassen of is dat niet verstandig? --> AdwCleaner + ComboFix + DelFix

Groet, Marjo
21
Sinds vandaag zoekt Google niets meer. Google opent wel, maar als ik iets invul dan reageert 'ie daar niet op. Is er door alle genomen acties mogelijk een instelling gewijzigd waardoor dit kan zijn ontstaan? Ik heb er nooit opgelet, maar deze Url geeft ie automatisch aan en daar is niets mis mee, dacht ik: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat kan ik eraan doen?
22
Probeer dit voor Google:
Google Chrome Browserinstellingen terugzetten:
  • Open Google Chrome en klik rechtsboven op het icoon met de drie streepjes.
  • Selecteer Instellingen.
  • Klik onderaan op Geavanceerde instellingen weergeven.
  • Klik onder het gedeelte 'Instellingen opnieuw instellen' op Instellingen opnieuw instellen. Afbeelding
  • Klik op Terugzetten in het dialoogvenster dat wordt weergegeven.
  • Sluit Google Chrome af om de wijzigingen door te voeren.
Hieronder wat antwoorden op eerdere vragen:

Java heeft niet iedereen nodig, je zou het kunnen deinstalleren en dan kijken of alles nog prima werkt zonder Java.
Merk je dat je Java toch nodig hebt voor bepaalde websites installeer het dan opnieuw en zorg dan dat je altijd de meest recente versie gebruikt.

Ik weet niet of je bij de instellingen van "Ongewenste mail" aan kan geven dat deze na bijvoorbeeld 30 dagen automatisch verwijderd worden?
Volgens mij kan dit bij Gmail wel, maar ik heb geen idee of dit bij andere mailprogramma's ook zo is in te stellen.

Het gebruik van Combofix op eigen houtje wordt over het algemeen afgeraden, maar dat betreft volgens mij vooral het gebruik van zelfgemaakte scripts.
Hetzelde geldt eigenlijk ook voor zoek.exe.
Adwcleaner kan je vaker gebruiken, tesamen met Malwarebytes bijvoorbeeld.
Ze zullen heus niet altijd alle problemen oplossen, maar vinden/verwijderen doorgaan wel veel.

Heb je AVG verwijderd?
Een actieve antivirus mag eigenlijk niet ontbreken :)
23
Ok. Ik ga Google aanpassen en AdwCleaner en Malwarebytes aanzetten.
AVG hebben we eerder gehad, maar daardoor werd de pc trager en ik dacht dat er zelfs conflict ontstond. Maar dat weet ik niet meer zeker dus ik wil het wel weer proberen.
Ik ben nog huiveriger geworden voor nieuwe infecties dus als laatste wil ik weten of Microsoft Essentials en Avast vergelijkbaar is met AVG?

Wat ik niet ga vergeten is mijn vrijwillige bijdrage aan jullie te regelen, want jij hebt mij zo snel, makkelijk voor mij te volgen en correct geholpen !! :good:
24
Zover ik weet is Security Essential qua detectie wat minder dan AVG of Avast.
Je systeem wordt door MS Security Essentials wellicht minder zwaar belast.
Dat is een afweging die je zelf moet maken, Vista loopt volgens mij sowieso minder soepel dan Windows 7 of Windows 8.

Verder bedankt voor een eventuele donatie, daar zijn ze hier heel erg blij mee :good:
25
Avast zit er inmiddels op wat direct duidelijk te merken is. De snelheid is minder geworden.
V.w.b. Google. Die zoekt echt niet meer. Die 3 bekende streepjes zijn weg en ik kan nu onderaan de pagina voor Instellingen kiezen, maar dan is er vervolgens nergens de mogelijkheid om de standaardwaarden te kiezen. Ik heb van alles geprobeerd waardoor er ineens een witte waas over het scherm kwam, het voor mij bekende vastlopen.
Ik zie aan de eigenschappen van Google dat die staat op 28-10-2015, de datum waarop de problemen begonnen. Google Chrome werkt wel, maar die vind ik minder prettig.
Heb jij hier een oplossing voor? Het lijkt wel of er weer iets is binnengeslopen.....
26
tema10 schreef:V.w.b. Google. Die zoekt echt niet meer. Die 3 bekende streepjes zijn weg en ik kan nu onderaan de pagina voor Instellingen kiezen, maar dan is er vervolgens nergens de mogelijkheid om de standaardwaarden te kiezen.
tema10 schreef:Google Chrome werkt wel, maar die vind ik minder prettig.
Heb jij hier een oplossing voor? Het lijkt wel of er weer iets is binnengeslopen.....
Ik heb de indruk dat je problemen met Google de zoekmachine "Google" betreffen en niet de browser "Google Chrome", klopt dat?

Dan is het voor mij gissen in welke browser de problemen zich voor doen ;)

Daarom post ik maar even instructies voor 2 veelgebruikte browsers :)

Firefox terugzetten naar de standaardtoestand:
  • Klik op de menuknop Afbeelding en klik daarna op Help Afbeelding .
  • Kies Probleemoplossingsinformatie vanuit het menu Help.
    • Als u het menu Help niet kunt benaderen, typ dan about:support in uw locatiebalk om de pagina Probleemoplossingsinformatie zichtbaar te maken.
  • Klik in de rechterbovenhoek van de pagina Probleemoplossingsinformatie op de knop Firefox vernieuwen... Afbeelding
  • Klik in het bevestigingsvenster dat verschijnt op Firefox vernieuwen om verder te gaan.
  • Firefox zal worden gesloten en opnieuw worden ingesteld. Zodra dit is gebeurd, zal een venster de geïmporteerde gegevens weergeven. Klik op Voltooien en Firefox zal worden geopend.

Internet Explorer opnieuw instellen:
  • Start Internet Explorer.
    • Opmerking: Als u Windows 8 gebruikt, start u Internet Explorer voor het bureaublad. Het wijzigen van de instellingen heeft dan invloed op zowel Internet Explorer als Internet Explorer voor het bureaublad.
  • Open het menu Extra en tik of klik op Internetopties. Druk op Alt als het menu Extra niet wordt weergegeven.
    • Opmerking: Als u Internet Explorer niet kunt starten, kunt u het instellingenvenster ook openen door tegelijkertijd op de Windows-toets en R te drukken, in het vak Uitvoeren de tekst inetcpl.cpl te typen en vervolgens op Enter te drukken.
  • Tik of klik in het venster Internetopties op het tabblad Geavanceerd.
  • Tik of klik op Opnieuw instellen.
  • Klik in het dialoogvenster Instellingen voor Internet Explorer opnieuw instellen op Opnieuw instellen.
  • Schakel het selectievakje Persoonlijke instellingen verwijderen in als u ook uw browsegeschiedenis, zoekproviders, webversnellers, startpagina's, traceerbeveiliging en gegevens voor ActiveX-filtering wilt verwijderen.
  • Wanneer de standaardinstellingen van Internet Explorer zijn hersteld, tikt of klikt u op Sluiten en vervolgens op OK.
  • Sluit Internet Explorer af en start het programma opnieuw op.
27
Ik ben er weer effe zoet mee geweest. :lol:
Avast was geinstalleerd en erna weer geprobeerd te verwijderen (door de ontstane traagheid) met uninstall. dat op enkele hardnekkige achterblijvende files na wel lukte.
Tussendoor gaf de pc nog ineens een vreemd soort alarmgeluid. Niets werkte meer en nooit eerder gehoord dus stroom uitgezet van de herrie. Daarna niet meer voorgekomen.
Gisterennacht de pc af willen sluiten na de Google problemen, maar die wilde plots met geen mogelijkheid uit!?! Na alles geprobeerd te hebben, heb ik de knop maar gewoonweg ingedrukt.
Vandaag de pc weer aangezet én.... alle Avast was weg :eek: ....Google werkte weer.... :eek: en ik voelde me zo dom dat ik daar niet aan had gedacht: het opnieuw opstarten helpt!
Nu staat er Windows Defender op omdat dan niets trager gaat (hoop dat dat ook een goeie is?) en Firefox probeer ik morgen ook uit.
En ja sorry, ik bedoelde Google de zoekmachine. Jouw internet-uitleg ga ik morgen toch ook nog checken.
Hopelijk heb ik dan uiteindelijk goed bericht zodat je een keer van mijn 'gevraag' afbent.... :smileybye:
29
Alles werkt echt goed, maar internet is opnieuw traag.
Kan ik mogelijk nog iets aan de instellingen veranderen van Avast? Ja, die heb ik er toch maar weer opgezet omdat ze allemaal voor een bepaalde traagheid zorgden. ;(
Misschien moet ik me dan daar maar bij neerlegen? Want ik moet hoe dan ook beveiligen.
30
Hoi

Ik ken helaas de instellingen van Avast niet, wellicht is het mogelijk om bepaalde onderdelen van de beveiliging uit te zetten, maar dat zal zeker ten koste van de bescherming gaan.
Ik ben bang dat Avast een beetje zwaar is op oudere computers, virusscanners worden steeds belastender voor de systemen omdat men er van uit gaat dat de computers waarop ze draaien ook sneller zijn dan een jaar of 5 a 6 geleden.
Gebruik je echter een oudere computer dan moet je wellicht een zo licht mogelijk draaiende AV hebben om nog enigzins normaal met je computer te kunnen werken.
Misschien is Microsoft Security Essentials in dat opzicht een betere keus, al is de beveiliging dan wat minder.

Groeten Smeenk :)
Gesloten

Terug naar “Hulp bij malware problemen, adware, ongewenste software en een trage computer”