Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Angel@
Security colleague
Security colleague
Onderwerp Auteur
Kennisniveau: (3) Expert
AV: avast! Free & IS

Cybercrisis en Privacy volgens Angel@ deel I

zo 10 jul, 2011 22:33:17

Ook al zitten we pas halverwege 2011! maar voor mij is het nu al het jaar van Internet restricties, Cybercrime, Cookie Wet, College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), Elektronisch Patiëntendossier (EPD), Deep Packet Inspection (DPI) bij ISP's, GPS tracking, Privacy, Anonymous en Lulzsec en wat zit er nog in het verschiet om de voorgaande opsomming aan te vullen voor 2011?

De media commotie die eromheen aanwezig is met sappige nieuwsberichten weten het over het algemeen gezien leuk te brengen, maar is deze ophef wel allemaal nodig en is dit wel informatief? en creëert dit misschien geen onrust? Naar mijn mening wel want menig internetgebruiker is momenteel bang voor HACKERS want die plunderen toch bankrekeningen en breken in op je computer met hun skillz!

NEE, een kort antwoord maar wel doeltreffend, want menigeen is niet op de hoogte van de kleur hoedjes die van toepassing zijn, en of dat hoedje wel past! want wie de schoen past trekke hem aan zoals het spreekwoord luid, en dat is bij de hoedjes ook van toepassing, uitgezonderd van ALU hoedjes want die doen even niet ter zake momenteel.

In onze maatschappij zoals deze nu bestaat is het internet niet meer weg te denken, dit is gewoon een volwaardige inkomstenader in het bedrijfsleven, en de nadelen hiervan komen in een rap tempo via de media boven drijven waarover sappige berichten worden geschreven waarbij de impact van de titel meer onrust dekt dan de lading van het artikel zelf!?

Steeds vaker zie ik onrust, ignorantie, achteloze en soms apathische berichten als we spreken over privacy bij het gebruiken van het internet? Het gebruik van het internet is een keuze en geen verplichting naar mijn bescheiden mening.

Maar hoe zal 2012 over vijf maanden starten of is er dan al sprake over een verplichte DPI bij ISP's en is er een EU goedgekeurde Cookie Wet waarbij we alleen de nadelen kunnen opsommen ten opzichte van de voordelen?
Zal het EPD toch komen en krijgen we toch GPS tracking, en komen er nog er nog nieuwe groeperingen die de media gaan toespelen met acties die uit een onverwachte hoek komen en waar niemand iets mee weet te doen?
Krijgen we nieuwe WiKi's & Leak's waar we dood mee gegooid gaan worden, en commentaar van kunnen verwachten van een stel n00bs die het nieuws publiekelijk mogen brengen? of komt er een tijd dat academisch ingestelde Security Officers ons gaan informeren?

Ik weet het niet, nou voorlopig niet maar als de tijd.....................................

Angel@
If it ain't broken, don't fix it