1
Vandaag ontving ik een linkje naar een topic getiteld AVG toolbar dictatuur op Security.nl waar iemand zijn frustraties uitte omtrent de AVG SafeGuard Toolbar die ongevraagd zou zijn geïnstalleerd via GOM Player, waarbij de 'topic starter' echter wel aangeeft wellicht een vinkje over het hoofd gezien te hebben. Dit wekte mijn interesse om hier eens een klein onderzoekje naar te doen, zeker nadat ik de officiële website van GOM Player had bekeken en mijn oog viel op de drie knoppen voor het downloaden van GOM Player via CNet, Brothersoft & Softonic.
Afbeelding We kunnen inmiddels wel stellen dat zowel CNet, Brothersoft & Softonic een gedeelde eerste plaats mogen genieten op de ranglijst van wrapper-aanbieders en verspreiders van dubieuze al dan niet "Potentieel Ongewenst Programma's" (PUP / PUA). Ik verwachte eigenlijk wel een mooie collectie toolbars en andere ongewenste software, maar dat viel helaas tegen want op alle drie de download locaties wordt een (clean) installer van GOM player aangeboden. Jammer dan maar focussen op die AVG SafeGuard Toolbar... Maar tijdens de installatie is daar nergens iets van de bespeuren, maar toen de installatie éénmaal gereed was kwam er direct een pop-up van Internet Explorer met de vraag om AVG Secure Search als standaard zoekmachine te installeren... Wacht hier heb ik geen toestemming voor gegeven, evenmin voor de AVG SafeGuard plug-in in Firefox en Google Chrome? Zou ik dan toch iets over het hoofd hebben gezien, vandaar dat ik nogmaals de installer van GOM player eens goed heb bekeken, en deze kent een General, Reinstall en Custom installatiemethode waarbij er zowel bij de General als Custom installatie er geen verschil is, en ieder spoor van de AVG SafeGuard Toolbar ontbreekt.
Afbeelding Klikkerdeklik Next en wat schept mijn verbazing GOM Player wil plots Tune Up Utilities 2013 installeren (die ik eerder niet te zien kreeg) dus deze installer heeft wel een random functionaliteit om third-party software te installeren, en deze Tune Up Utilities 2013 behoort wel tot AVG (http://www.tuneup-software.nl/products/ ... u17082012/" onclick="window.open(this.href);return false;). Nou toch eerst maar eens de EULA (End User License Agreement) van GOM Player bekijken, maar die blijkt dus voor het laatst bijgewerkt te zijn op "2 july, 2012" en ook hier geen spoor van de AVG SafeGuard Toolbar of Tune Up Utilities 2013 te vinden, maar mijn oog viel wel op de vermelding van OpenCandy die blijkbaar eerder in het verrassingspakket van GOM Player aanwezig was.
De complete EULA van Gom Player heb ik gekopieerd naar Pastebin -> " onclick="window.open(this.href);return false;

Afgezien van de gebundelde Tune Up Utilities 2013 is er voor de AVG SafeGuard Toolbar dus geen opt-out om deze te kunnen skippen tijdens de installatie van GOM Player, ook het netjes lezen van de EULA heeft in deze weinig nut want je verwacht Open Candy (crap) tijdens of na de installatie. In hoeverre kan je vertrouwen op de EULA, in zoverre je die al leest? Eigenlijk niet en GOM Player zal hoogstwaarschijnlijk niet de enige zijn met een verouderde EULA waarin de reeds gebundelde al dan niet verborgen software niet staat vermeld..
Afbeelding Maar goed, op naar het verwijderen van de AVG SafeGuard Toolbar via de eigen uninstaller en dit verloopt vlekkeloos en er wordt netjes vermeld dat de AVG SafeGuard Toolbar geheel van het systeem is verwijderd, er blijven echter wel wat restanten in het register achter, maar die zorgen er in ieder geval niet voor dat de AVG SafeGuard Toolbar na het verwijderen nog zijn activiteit heeft want alle gerelateerde bestanden zijn immers wel netjes verwijderd.

Al met al bevestigd dit eigenlijk wel dat je er met alleen goed lezen niet komt, want ook al staat er in de EULA niets vermeld en heeft de installer geen opt-out dan kan er dus nog steeds ongewenste (third party) software op uw computer geïnstalleerd worden. Maar dit probleem is natuurlijk niet te wijten aan AVG, - zoals in het topic op Security.nl lichtelijk wordt vermeld- maar aan de developers van GOM Player die hun installer niet op orde heeft.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiliging & Privacy”