In deze motie wordt nergens gesproken over eigen verantwoordelijkheid. Wel over verantwoordelijkheden en zorgplicht voor banken. Volgens mij is het de overheid die juist het digitale betaalverkeer steeds meer en meer stimuleert, en het chartale betaalmiddel ontmoedigt. Is het dan fair om banken verantwoordelijk te houden als een klant in een phishing-mail trapt of een andere stommiteit begaat?
Ik vind van niet, een bank is immers een dienstverlening waar klanten gebruik van (kunnen) maken. In mijn optiek moet de overheid, via - J&V - maar eens inzetten op opsporing van cybercriminelen. Iets met DPI en sleepwet....
Motie:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat bankfraude zoals spoofing, waarbij misbruik wordt gemaakt van het vertrouwen dat mensen in banken hebben, een groot maatschappelijk probleem is en dat slachtoffers financieel geruïneerd raken door gewetenloze criminelen;
constaterende dat banken verschillend omgaan met de manier waarop slachtoffers al dan niet gecompenseerd worden en dat er op dit moment banken zijn die slachtoffers volledig in de kou laten staan;
van mening dat banken op grond van hun verantwoordelijkheden en zorgplicht niet zomaar kunnen zeggen dat er niet gecompenseerd hoeft te worden;
verzoekt de regering, zo snel als mogelijk met banken in gesprek te gaan met als doel de slachtoffers te compenseren en als dat niet lukt, de Kamer zo spoedig mogelijk te laten weten hoe compensatie alsnog wettelijk afgedwongen kan worden;
verzoekt de regering, voorts de Kamer te rapporteren over de inspanningen om criminelen die dit soort strafbare feiten plegen op te sporen en het misdaadgeld af te pakken,