Plaats reactie
1
Sinds 2 dagen krijg ik erg veel spam uit Canada. De mailtjes zijn in het Nederlands en in het onderwerp staat altijd ergens Pushplay met een nummer en mijn mailadres. Ik heb helaas op de unsubscibe knop geklikt in één van deze mails maar dat hielp niets. Achteraf las ik dat ik dit beter niet had kunnen doen. De afzender gebruikt iedere keer een ander mailadres dus blokkeren lukt niet (ik gebruik Windows Live Mail)
Ik heb BitDefender Internet Security 2013 maar deze laat de mailtjes gewoon door. Wat kan ik nu doen? Zijn dit onschuldige mailtjes of heb ik een virus?
2
Hallo en welkom op het forum,

In principe zijn deze e-mailberichten niet kwaadaardig en bevatten deze geen virus of andere malware. Dit soort berichten zijn gerelateerd aan reclame-campagnes, lead- en salesgeneratie.
Zou je eens een paar van deze berichten willen doorsturen naar info (@) pcwebplus (punt) nl, dan kan ik deze eens nader bekijken.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
4
Ik wordt ook sinds een dag of 4 belaagd door mail van pushplay. Ook al unsubscribe ik alles, dezelfde afzender komt doodleuk weer binnen. Varieert van Monuta tot verzekeraars tot chatsite etc. Word er knettergek van. Wie helpt mij van deze ellende. moet ik antivirus gaan draaien en welk. ik heb nu alleen defender van windows 8 er op los gelaten en die zegt dat er niks aan de hand is..... Verder ben ik een grote nono op het gebied van virusscanners dus hellup!!
Met dank!!!!
5
Hallo,
marleenhuis schreef:Dank je. Dat ga ik meteen doen. :good:
Ik heb beide berichten even bekeken, en dit soort spam is heel moeilijk te stoppen indien het gebruikte e-mailadres eenmaal bekend is bij dergelijke malafide bedrijven.
Ten eerste wordt er gebruik gemaakt van afbeeldingen en zeer weinig echte tekst, hierdoor is het voor spamfilters heel moeilijk om dit soort spam op content te kunnen blokkeren.
De unsubscribe link is in dit geval ook geen link om af te melden, bij het openen van de link worden er diverse subscribe acties naar andere domeinen uitgevoerd.
mouse schreef: Ook al unsubscribe ik alles, dezelfde afzender komt doodleuk weer binnen.
Het gebruik maken van deze links zal niet helpen en in het ergste geval zullen de problemen enkel en alleen toenemen.

Wanneer is spam daadwerkelijk spam!
Iedereen kent het wel: ongewenste reclameboodschappen in je mailbox, oftewel "Spam". Wat kun je er tegen doen is wellicht de meest gestelde vraag. Aangezien dit een wereld wijd fenomeen is zijn hier afspraken over gemaakt. Het is belangrijk om eerst een definitie te hebben. Wanneer is een e-mail spam? Er zijn immers ook reclameboodschappen die je wel wilt ontvangen.

Misschien heb je wel eens iets bij een bepaalde webwinkel gekocht en wil je graag op de hoogte blijven van aanbiedingen. In dit geval is er geen sprake van spam. Je hebt jezelf opgegeven om die e-mails te ontvangen. Dat brengt ons meteen bij het eerste element in de definitie van spam. Dit noemt men dan ook de "Opt-in". Hetzij rechtstreeks, door je in te schrijven, hetzij indirect, bijvoorbeeld bij een bestelling of als beloning voor het invullen van een enquête of iets dergelijks.

Bevat de reclame-mail een unsubscribe-link?
Je moet altijd de keuze hebben om jezelf af te melden. Als er geen afmeld-link ofwel unsubscribe-link onder aan de e-mail staat dan is het zowieso spam. Natuurlijk weten de echte spammers dit ook. Ze zetten vaak een unsubscribe-link onderaan de reclame-mail om het minder op spam te laten lijken en om je te laten twijfelen of je jezelf niet had opgegeven om mail van hen te ontvangen.

De bedrijven die bewust spam versturen hebben geen moraal en geen ethiek. Misschien denk je dat je er makkelijk van af komt door jezelf te laten verwijderen van hun lijst door op de unsubscribe-link te klikken.
Klik dus nooit op een unsubscribe-link van een ongewenste reclame-mail. Je naam wordt hoogst waarschijnlijk niet van de lijst gehaald. Je e-mailadres wordt eerder overgezet naar een aparte lijst omdat ze nu weten dat de mail echt gelezen is. Je e-mailadres is zo juist meer waard geworden! Ook het openen van zo'n mail is vaak al genoeg om te laten weten dat het wordt gelezen, de afbeeldingen worden geladen van een domein en middels verborgen scripts kunnen de spammers dan zien door welk e-mailadres het is bekeken.
mouse schreef:Wie helpt mij van deze ellende. moet ik antivirus gaan draaien en welk.
Een virusscanner of ander beveiligingspakket zal niet gaan helpen in het blokkeren van dergelijke spam, ook wanneer de beveiligingssoftware een anti-spam functie heeft zal het niet eenvoudig zijn om van dergelijke spam af te komen. De personen die achter dit soort spam schuil gaan zullen er alles aan doen om te voorkomen dat de berichten als spam worden aangezien. In de berichten die ik ben ontvangen van "marleenhuis" zie je dan ook dat er alleen afbeeldingen in de e-mail zijn opgenomen, een spamfilter kan niet de tekst op een afbeelding lezen en daardoor kan het op basis van bepaalde woorden ook niet preventief geblokkeerd worden.

Verder wordt er gebruik gemaakt van talloze verschillende domeinen waarvandaan de spam wordt verzonden, het blokkeren op basis van de afzender is dan ook niet lucratief in dit geval.

Spamklacht
Een mogelijkheid om van dergelijke spam af te komen is een klacht indienen bij Spamklacht, op de onderstaande link staat meer informatie over het indienen van een klacht over spam.
https://www.spamklacht.nl/klacht-indienen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
6
Bedankt voor de uitleg Maxstar. Jammer dat er niet echt iets aan te doen is behalve die klacht indienen. Dat ga ik dan ook maar meteen doen.

Een ander mailadres nemen is voor mij niet echt een optie
7
Hallo,

Graag gedaan, en ik heb ook tijden dat ik ineens allerlei spam krijg op diverse e-mailadressen, wat ik zelf doe is het volgende.
1. Ik open de mail nooit, ook niet via het voorbeeldvenster want ook op deze manier worden er items geladen waardoor er geregistreerd kan worden dat de mail is gelezen.
2. Direct verwijderen via enkel de rechtermuisknop zonder weergave van voorbeeld is de meest handige manier.

Verder gebruik ik privé e-mailadressen alleen voor privézaken zeg maar. Niet voor registratie of online bestellingen, je weet immers nooit of bepaalde bedrijven samenwerken met reclamebureaus die op deze manier eigenlijk gedoogd spam kunnen versturen. Hiervoor gebruik ik altijd een alias of een gmail adres die ik dan zelf kan koppelen aan een ander e-mail adres of de berichten kan laten doorsturen.

Maar hoe voorzichtig je ook bent, er is altijd nog een andere mogelijkheid waardoor het e-mailadres bij de spammers bekend kan worden. En dat is bijvoorbeeld een geïnfecteerd systeem, waarbij de malware gegevens uit adresboeken weet te halen waar jij als contactpersoon in staat vermeld.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
8
Ook ik krijg al dagen e-mails van Pushplay, krijg er wel 20 per dag! Helaas heb ik ook geprobeerd om mij te unsubscriben, maar dat heeft dus niet geholpen.
Ik gooi ze nu direct bij de ongewenste e-mails, maar ze komen steeds weer terug met een andere e-mail adres, het adres achter het @ is steeds hetzelfde: ......@oviparously.com
Ik weet ook niet meer wat ik kan doen, ik word er crazy van!

Groetjes Catharina
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiliging & Privacy”