Plaats reactie
1
Met de komst van versie 32 van Google Chrome blokkeert de browser automatisch malware en adware wat bij Google bekend is. In de eerdere versies werd bij potentieel schadelijke bestanden een waarschuwing getoond door Google Chrome waarna de gebruiker kon beslissen wat er met het betreffende bestanden diende te gebeuren. Nu Google Chrome automatisch malware en adware blokkeert is de kans dat gebruikers zelf malware op de computer installeert een stuk kleiner.

Ook software van onder andere Softonic, Brothersoft en Cnet worden standaard geblokkeerd, en is alleen nog te downloaden via de directe link. Deze websites staan bekend voor een ruim aanbod aan software wat voorzien is van een zogenaamde wrapper wat allerlei gebundelde software bevat wat optioneel al dan niet ongevraagd mee wordt geïnstalleerd. Potentieel ongewenste programma's (PUPs) vormen een steeds groter probleem en het preventief blokkeren van dergelijke software is dan alleen maar een welkome toevoeging.

Google Chrome is niet de eerste browser die malware-downloads blokkeert; Internet Explorer biedt dergelijke functionaliteit al langer en ook Firefox kan een bestand door een virusscanner laten scannen voordat deze wordt geopend. Verder bevat de nieuwe Chrome-versie indicatoren voor tabbladen. Wanneer een tabblad geluid maakt, bijvoorbeeld omdat er een video wordt afgespeeld, wordt het tabblad voorzien van het icoon van een luidspreker. Ook wanneer een tabblad de webcam aanspreekt of wanneer het tabblad via Google Cast wordt gedeeld, bijvoorbeeld met een Chromecast, wordt dat aangegeven.

Versie 32 van Google Chrome bevat tevens een vorm van ouderlijk toezicht, waarbij ouders onder meer bepaalde websites kunnen blokkeren en kunnen zien welke websites er zijn bezocht. De 'Metro'-versie van Chrome, die gebruikmaakt van de nieuwe Windows 8-interface, heeft daarnaast een nieuw uiterlijk gekregen en verder zijn er onder de motorkap verberingen voor stabiliteit doorgevoerd, stelt Google. Ook zijn er nieuwe api's voor extensies en zijn er elf kwetsbaarheden opgelost.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
:Typer: Tijdens mn doelloze surftochtje kwam ik dit bericht tegen en heb het met enige verbazing gelezen. Sinds mijn ellende met Awsomehp heb ik de adviezen ter voorkoming van malware infecties (voor zover überhaubt mogelijk) zeer ter harte genomen, zoals niet downloaden via cnet, softonic ed. Omdat ik Filehippo gebruik (en hier waarschijnlijk de basis voor mijn infectie lag) en normaliter kies voor updates via de originele site, viel mij laatst op dat de keus tussen updaten via Filehippo en de originele websites niet meer werd aangeboden. Vervolgens zocht ik (in dit geval) via Google naar Adobe Reader, en wat stond er 'met stip' (ofwel met het groene Google vinkje) bovenaan? Precies, Adobe met een Awsome sausje! Dus niet de evt advertenties bovenin, maar de optionele downloadsites. Ik was dan ook zwaar in mn kuif gepikt dat Google mij dit met hun groene fiat aan hadden willen smeren, maar ook flink in mn nopjes dat ik jullie advies mbt downloads/updates had gevolgd. Daarom ben ik ook zo verbaast over dit bericht. Het mag duidelijk zijn dat je nergens blind op kan vertrouwen, wat natuurlijk zelden verantwoord is: vertrouwen is goed, controle is beter! Mijn voelsprieten zullen Google, groene vinkjes of niet, iig nìet op de negeerlijst zetten. :smileybye:
Laatst gewijzigd door Soepkip op 09 apr 2014 16:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Beveiliging & Privacy”