Computer Forum voor al uw vragen en problemen.

Register een gratis account om van alle functies op het forum gebruik te kunnen maken.

Problemen met uw computer, of heeft u advies nodig? PC Web Plus helpt u graag verder.

Welkom op PC Web Plus, op dit computerforum kunt u terecht voor gratis hulp bij computerproblemen en allerhande vragen over software, hardware en computerbeveiliging.

Als gast kunt u alleen het forum bekijken en meelezen met de verschillende discussies. U kunt echter geen reacties of commentaar geven op bestaande discussies, of nieuwe onderwerpen op het forum starten met uw vraag of probleem.

Klik op de onderstaande link om geheel gratis een gebruikersaccount op ons forum te registreren. Vanaf dat moment kunt u deelnemen aan de diverse discussies op het forum.

Klik hier om een gratis account te registreren! - of lees onze Welkomstgids door voor meer informatie over het gebruik van het forum.

 
Gebruikersavatar
Maxstar
Administrator
Administrator
Onderwerp Auteur
Berichten: 41271
Lid geworden op: za 27 sep, 2008 10:18:07
Kennisniveau: (3) Expert
OS: Windows 10
AV: Emsisoft Internet Security
Contacteer:

Automatisch verlenging van uw beveiligingspakket of virusscanner voorkomen

vr 25 jan, 2013 14:25:28

Veel beveiligingsfabrikanten maken gebruik van een systeem waarbij uw gebruikte (betaalde) beveiligingspakket automatisch wordt verlengd inclusief automatische incasso c.q. bankafschrijving.
Deze zogenaamde extra abonnementsfunctie is in het leven geroepen onder het mom van een extra service waarmee de fabrikanten de consument tegemoet komen om er zo voor te zorgen dat uw computer altijd beschermd is en u daarmee automatisch kunt profiteren van de nieuwste productfuncties op het moment dat deze beschikbaar worden gesteld door de fabrikant.

Dit klinkt natuurlijk allemaal heel mooi maar in werkelijkheid speelt hierbij marketing en klantenbinding natuurlijk een grote rol, bekende bedrijven zoals Symantec, McAfee, Kaspersky, Trend Micro en Panda maken gebruik van zo'n abonnementsfunctie die in alle gevallen niet optioneel is maar vaak standaard bij de eerste afsluiting van het abonnement zal worden ingeschakeld.

Waar moet u nu op letten en hoe kunt u dit voorkomen en eventueel annuleren, in dit artikel gaan we daar dieper op in.

Verleiding of Misleiding
Sinds vorig jaar November zijn er via de website http://www.antimalwaresoftware.nl vele e-mail-berichten met vragen en al dan klachten binnengekomen omtrent automatische verlenging en incasso van abonnementen op beveiligingspakketten van Symantec en enkelen berichten van McAfee.
In al deze specifieke gevallen was het bij de consumenten niet bekend dat bij het afsluiten van het betreffende abonnement automatisch een verlengingsservice was geactiveerd, en de consumenten eigenlijk een abonnement voor bijvoorbeeld één jaar hadden afgesloten waarbij niet prominent was aangegeven dat er automatische verlengen zou plaatsvinden wanneer het product verloopt.

Op de website http://www.klacht.nl zijn eveneens al veel meldingen geplaatst omtrent de ongewenste automatisch verlening van Symantec (Norton) & McAfee producten.
https://www.klacht.nl/mcafee-software/
http://www.klacht.nl/norton/

In de algemene voorwaarden en op de website van de fabrikant is natuurlijk opgenomen dat bij bepaalde betaalmethoden en of aankoop van producten de automatische verlengingsservice in werking zal treden, maar bij de daadwerkelijke aankoop of in het ontvangstbewijs is dit vaak niet prominent vermeld.
Vooralsnog blijkt dit over het algemeen gezien alleen bij creditcardbetalingen van toepassing te zijn, en wordt deze methode niet toegepast bij iDeal betalingen en eenmalige bankoverschrijvingen.

Abonnementen stopzetten (Wet van Dam)
Sinds 1 december 2011 is natuurlijk de "Wet van Dam" actief die de mogelijkheden van een automatische al dan niet stilzwijgende verlening hebben beperkt en waarbij consumenten nu na de eerste contracttermijn (over het algemeen één jaar) per maand een abonnement of contract kunnen opzeggen.
Wanneer er reeds een nieuwe contracttermijn is aangegaan kunt u dit dus gewoon per maand stopzetten waarbij u de vooruitbetaalde abonnementsgelden kunt terugvorderen

Automatische betaling voorkomen & uitschakelen.
Wanneer er bij een bepaald beveiligingsproduct de automatische verlengingsservice is geactiveerd kunt u dit via uw account bij de betreffende fabrikant in bijna alle gevallen online uitschakelen, daar de situatie bij ieder bedrijf verschillend is kan het ook zo zijn dat u dit alleen schriftelijk of via een e-mail of de support van het betreffende bedrijf kunt annuleren.
Om een automatische verlengingsservice te voorkomen kunt u dus beter gebruik maken van een betaalmethode zoals iDeal of een eenmalige bankoverschrijving waarbij deze service niet automatisch geactiveerd kan worden.

Links en overige informatie omtrent "Automatisch verleng" functies.
Met vriendelijke groet,

Maxstar


Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast