Plaats reactie
1
U kent ze vast wel die websites waarbij u lange hyperlinks kunt verkorten zoals bit.ly, is.gd, tiny.cc en tinyurl.com
Deze verkorte hyperlinks zijn erg populair op sociale netwerken zoals Hyves, MySpace, Twitter gezien er vaak een maximum aantal tekens is per bericht, zo'n verkorte hyperlink is dus erg handig, en ziet er natuurlijk in een bericht een stuk netter uit dan een lange hyperlink met vreemde tekens.

Helaas wordt er van deze functie ook erg veel misbruik gemaakt, want u kunt immers niet zien naar welke website deze verkorte hyperlink u doorstuurt, en door het gebruik van deze verkorte hyperlinks worden spam-filters ook vaak omzeilt
In bijvoorbeeld "spam" en "Phishing" berichten worden dit soort links erg vaak toegepast dit mede doordat mensen sneller op dit soort links klikken dan op een gewone link, deze diensten zijn daardoor dan ook erg populair bij de phishing-criminelen die op deze manier privégegevens zoals wachtwoorden e.d. proberen te achterhalen.
Naast "Phishing" worden deze links ook gebruikt bij het verspreiden van "malware" voor dat u het weet is uw computer geïnfecteerd door eenvoudig weg geklikt te hebben op zo'n verkorte link.

Gelukkig zijn er websites waar u dit soort verkorte hyperlinks kunt controleren op hun betrouwbaarheid zoals op Longurl, maar er zijn ook add-ons (plugins) voor b.v. Firefox waarmee u de verkorte hyperlinks weer kunt decoderen zoals UntinyFox of Longurlplease.

Beveiligingsbedrijf McAfee heeft bijvoorbeeld een eigen URL verkorter, deze dienst controleert of websites malware of andere kwaadaardige zaken bevat om de bezoeker te beschermen tegen malafide websites, dit gebeurt o.a. op basis van de gegevens die bekend zijn in de database van Siteadvisor.
Maar ook Twitter werkt aan een eigen dienst om URL's te verkorten.

Maar ook Google heeft natuurlijk zo'n dienst beschikbaar gesteld voor het verkorten van URL's Goo.gl.
Bezitters van een Google-account krijgen inzage in de alle verkorte URL's die zij met de dienstverlening hebben gemaakt. Ook geeft het Google-account wat statistieken rond de verkorte URL's. De dienstverlening biedt verder niet veel meer functionaliteiten dan de overige websites die een URL-verkorting bieden, zoals bit.ly en tinyURL.com. Google zegt echter meer kwaliteit te bieden. Zo worden de verkorte URL's gecontroleerd op "malware" , "spam" en "phishing".
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
http://goo.gl/ZGg8c" onclick="window.open(this.href);return false;
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
4
Wie durft te klikken :evil: ;D ;D
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
5
Vladimir schreef:Wie durft te klikken :evil: ;D ;D
Ik heb de link wel even voor de zekerheid door Longurl gehaald, je weet maar nooit met die smilies erbij. :rofl:
6
Wessel schreef: Ik heb de link wel even voor de zekerheid door Longurl gehaald, je weet maar nooit met die smilies erbij. :rofl:
Je bent ook een lekkere, vage scripjes van Maxstar voer je gewoon uit klik en mijn onschuldige linkje haal je door de longurl :eek: ::)
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
7
Mooi artikel Max. :good: maar of ik de Google dienst helemaal vertrouw, dit zal vast wel registreren welke URL's er ingekort worden. :-\
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
8
Vladimir schreef:Je bent ook een lekkere, vage scripjes van Maxstar voer je gewoon uit klik en mijn onschuldige linkje haal je door de longurl
Ik heb dit gedaan op de laptop van mijn zusje :rofl: en ze kon niet meer op Hyves en Hotmail komen. ;D
Ik vertrouwde dat linkje niet joh, daarom even gecheckt omdat er verder niet bij het linkje was geschreven. :lol:
9
@ Wessel
http://goo.gl/2dvJy
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
10
Vladimir schreef:Je bent ook een lekkere, vage scripjes van Maxstar voer je gewoon uit klik en mijn onschuldige linkje haal je door de longurl
Vage scripts, dat valt wel mee... ;D
Forza schreef:Mooi artikel Max.
Thank you.. :good:
Wessel schreef:
Ik heb dit gedaan op de laptop van mijn zusje :rofl: en ze kon niet meer op Hyves en Hotmail komen.
Ik neem aan dat je dit wel weer ongedaan hebt gemaakt... ::)
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Security artikelen & handleidingen”