Plaats reactie
1
Ben mijn netwerkje toekomstvast aan het maken: hoge snelheid internet (120 mb downloadsnelheid) aangeschaft en wil de prestaties opkrikken. Kom niet boven de 70 mb uit via de bekende speedtests op het internet. Ga denk ik voor FTP kabels vanwege de afscherming tegen interferentie.

Kabels worden allemaal in de wanden weggewerkt en zijn via outlets beschikbaar om vanaf de router LAN-poorten aangesloten te worden.

Welke cat kan ik beste gebruiken? Geldt hier: hoe hogere waarden hoe beter? Bijv Cat6 of 6a? Of moet mijn pc dan ook aan specifieke eisen voldoen met deze "hogere" kabels?

Op een website zie ik de volgende smaken aan netwerkkabels
UTP is NIET Afgeschermd CAT5 = max 100Mbit
FTP is Afgeschermd CAT5e = max 1000Mbit 100Mhz
SFTP is Dubbel Afgeschermd CAT6 = max 1000Mbit 250Mhz
CAT6a = max 10Gbit 500Mhz
CAT7 = max 100Gbit 1000Mhz

Alvast bedankt voor het meedenken!
2
Kijk eerst eens naar je apparatuur of die wel 1 gigabit zijn, 1 100 Mb apparaat zal je hele netwerk op 100 zetten. (afhankelijk van je router)
Voor huis tuin en keuken gebruik zal CAT 5e prima voldoen.
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
4
marti009 schreef:Ben mijn netwerkje toekomstvast aan het maken: hoge snelheid internet (120 mb downloadsnelheid) aangeschaft en wil de prestaties opkrikken. Kom niet boven de 70 mb uit via de bekende speedtests op het internet.
Dat je niet de beloofde snelheid van 120 mb zoals jij schrijft niet haalt, maar max 70 mb hoeft niets te maken met je eigen netwerk of de bekabeling te maken te hebben. Meestal is de afstand tot de centrale van de ISP het hekele punt.
Eerst even het Mbit oftewel Mbp/s en Mbyte verhaal, want zo te zien worden deze ook weer door elkaar gehaald.

Code: Selecteer alles

1 byte = 8 bit
1 kilobyte = 1024 byte = 1024*8 bits
1 megabyte = 1024 kilobyte = 1024*1024 byte = 8*1024*1024 bits
1 Mbps = 128 kB/s.
Jouw verbinding 120 Mbit (Mbp/s) 120.000kbit /8 = 15 Mbyte over een 100 Mbit netwerk ga je deze snelheid nooit halen, maximaal 7 Mbyte is theoretisch mogelijk en in de praktijk zal dit neer komen op een schamele 4 / 5 Mbyte (Megabyte).
Om optimaal gebruik te maken van een 120Mbit verbinding dient je netwerk gigabit uitgerust te zijn, dus een gigabit en gigabit netwerkkaarten.
marti009 schreef:Welke cat kan ik beste gebruiken? Geldt hier: hoe hogere waarden hoe beter? Bijv Cat6 of 6a? Of moet mijn pc dan ook aan specifieke eisen voldoen met deze "hogere" kabels?
Hoe hoger het nummer hoe beter de kabels, maar ook duurder in aanschaf.

Wil je optimaal van een gigabit netwerk gebruik maken raad ik zelf Cat6 kabels aan, waar je ook op moet letten is de netwerkkaart want de meeste on-board gigabit netwerkkaarten en losse budget kaarten halen niet de gewenste snelheden, denk aan de budget kaarten van Sweex die goedkope chips gebruiken.
5
Dank voor de info Child. Heb geen dsl maar kabel internet. Men beweert dat dat niet afstandsgevoelig is zoals adsl. Of heeft kabelinternet ook last van teruglopende snelheden, maar wordt dat verzwegen.
6
Ook bij kabelinternet kan de afstand en aantal gebruikers in de buurt effect hebben op de snelheid.
Bij een kabelnetwerk zijn meerdere huishoudens aangesloten op een ring (die bestaat uit een coax-kabel). Die ring is via een wijkcentrale aangesloten op het hoofdnetwerk. Concreet betekent dit dat de bandbreedte (dus de beschikbare snelheid) gedeeld moet worden met de hele wijk. Dus de snelheid wordt beïnvloed door het aantal gebruikers in de wijk die op dat moment aan het surfen is.
----- Certa stant omnia lege ----
--------I'm not a Geek------
7
Afbeelding Hier zit alles op cat 5e, geen probleem, s'ochtends haal ik rond de 250Mb/s ;)

Zoals Child of time aangeeft, niet alleen de kabels zijn belangrijk, maar ook de rand apparatuur.
Honorary member of the Totally Ridiculously Outstanding League

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
8
Nog wat speedtests gedaan: allemaal verschillend:
Afbeelding speedtest.nl
6518,8  KByte/sec (=52150 kbps)
50,928125 Mbps

speedtest.nl
9593,7  KByte/sec (=76750 kbps)
74,95078125 Mbps

UPC.nl/speedtest
35.01 Mbps
9
Vladimir schreef:Hier zit alles op cat 5e, geen probleem, s'ochtends haal ik rond de 250Mb/s
Dit zullen geen low-budget kabels zijn waarvoor je 0,25ct per meter betaald. :D
Hier op het werk liggen nog Cat5(zonder-e)-kabels uit het HUB tijdperk 10mbit en functioneren nog prima op de huidige gigabit switches en routers. De kabels liggen natuurlijk wel erg netjes in allerlei kabelgoten die de boel nog eens extra afschermen.
Vladimir schreef:Zoals Child of time aangeeft, niet alleen de kabels zijn belangrijk, maar ook de rand apparatuur.
Hardware is echt belangrijk en met goede Ethernet-kaarten (gigabit) heb je een verbluffend netwerk waar geen enkele onboard kaart aan kan tippen. Ik heb zelf een jaar terug een partij Intel Gigabit CT PCI-e kaarten gekocht samen met een Intel Gigabit ET Quad Port Server voor mijn firewall en nog steeds geen spijt van deze investering.
Nog wat speedtests gedaan: allemaal verschillend:
Sluit de PC eens zonder, router / switch direct op het modem / router aan met een korte kabel en doe nogmaals een speedtest.
10
Heb net kort cat5e kabeltje aangesloten. Zelfde downloadsnelheid van 30-40 Mps bij alle speedtests. Dus dat schiet ook niet veel op. Netwerkkaart is Sitecom 10/100/1000 Mbps.
11
Heb je al contact gezocht met je provider hierover zei kunnen namelijk wat metingen uitvoeren op de lijn.
Zo'n grote afwijking in de snelheid is niet normaal en zou de oorzaak van een storing kunnen zijn of een slecht werkend modem.
12
Dat hele riedeltje is al diverse malen doorlopen. Signaalsterkte zou goed zijn vgs UPC, nl. > 61dB (metingen: 67 en 68 dB). Modem is vervangen. Netwerkkaart is vervangen. Tests met een nieuwe Sony Vaio laptop van een vriend ook gedaan, met zelfde resultaat: geen 100 of 120 mbps , alle metingen tussen 35-50 mbps downloadsnelheid.

Heb besloten om FTP cat6 kabels te gebruiken deze zijn inmiddels in de wanden verwerkt. Dan ligt het in ieder geval niet aan mijn netwerk.

Wat ik denk is dat UPC gewoon helemaal geen 120 mbps bij iedereen kan leveren vanwege de toegepaste techniek (de hele wijk deelt de ring). Ik had een 50 mb variant en die snelheid is ook nooit gehaald. In de reclame uitingen wordt de indruk gewekt dat je gegarandeerd 120 mbps krijgt ("mèt monteursgarantie: de monteur gaat niet weg voordat alles het volgens afspraak doet"). Misschien staan er in de algemene voorwaarden kleine lettertjes (tot 120 mbps ipv 120 mbps). Heb inmiddels 3 monteurs gehad met allemaal een ander verhaal en weinig kennis. Deze jongens werken met scripts (als er dit is, doe dan dat) maar hebben zelf te weinig kennis om problemen werkelijk te analyseren en op te lossen.
13
Welke modem / router heb je in gebruik en controleer daarvan eens de WAN<>LAN throughput dit is namelijk de snelheid die de router aan kan van internet naar je interne (bekabelde) netwerk.
Een router kan best 1Gbit/s zijn, maar nog steeds een beroerde WAN<>LAN throughput hebben.
Op http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... harts/view" onclick="window.open(this.href);return false; kun je de daadwerkelijke throughput van veel routers zien.

Sommige routers beschikken over IPS (Intruder Protection). Dit is zeer CPU intensief. Op hoge snelheden kan een gemiddelde router dit vaak niet goed verwerken. Het uitzetten van deze optie kan voor veel meer snelheid zorgen.
14
Heb een Cisco EPC3925 modem van UPC. Ik zie dat men daarmee 250 mbps snelheden aan kan:

"(...) I have about 250 Mbps speed connection by Cisco EPC3925 cable modem. If I connect my computer directly to the cable modem, I can easily obtain the speed of downloading data from a fast servers about 200 Mbps and even more. (...)"

SPI Firewall Protection: off gezet, stond op medium
IPv6 Firewall Protection: off gezet, stond op on
Verder geen filters aan, behalve "Block Anonymous Internet Requests "

Overigens bedankt voor jouw suggesties tot nu toe!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”