Plaats reactie
1
Er is iets vreemds aan de hand met linkjes naar o.a. support.microsoft.com, die openen niet de website van Microsoft maar redirecten naar:

Code: Selecteer alles

http://ytthn.com/blank-page
Ik heb dit op meerdere systemen, browsers en op mijn mobiele telefoon met als provider Ziggo.

Schakel ik een VPN-verbinding in via WindScribe of via Opera met de ingebouwde VPN, dan kan ik de links die verwijzen naar de website van Microsoft wel openen.

Voorbeeld:
In dit artikel op de website verwijst de link 'KB4023057' onder de kop: "Betrouwbaarheidsupdate KB4023057" naar:

Code: Selecteer alles

https://support.microsoft.com/en-us/help/4023057/update-to-windows-10-versions-1507-1511-1607-1703-1709-and-1803-for-up
Wanneer ik op de link klik, krijg ik het volgende te zien, een hele vreemde redirect die ik niet kan verklaren.
Gebruikers met KPN als provider ervaren dit niet, maar gebruikers van Ziggo wel. :hmm: :confused:

Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
2
Waarschijnlijk iets mis met de DNS servers van ziggo.

Probeer eens de DNS cache leeg te maken (in cmd venster ipconfig /flushdns ingeven).
Als dat geen resultaat geeft, kan je ook proberen om de dns server te wijzigen naar een van onderstaande.
DNS servers
Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4
IPV6: 2001:4860:4860::8888 en 2001:4860:4860::8844

OpenDns: 208.67.222.222 en 208.67.220.220
IPV6: 2620:0:ccc::2 en 2620:0:ccd::2
The Good, The Bad and The Ugly : Linux, Windows and DOS
4
maar gebruikers van Ziggo wel.
Misschien een browserprobleem? Ik ben ook gebruiker van Ziggo maar ik ervaar dat probleem niet, in elk geval niet met Firefox.
Greetings, Black Tiger.
5
Ik heb even getest en kan mijn gedachten bevestigen. Het probleem doet zich alleen bij Edge voor.
Bij gebruik van Chrome en Firefox doet dit probleem zich -niet- voor.
Greetings, Black Tiger.
6
Er is me nog iets opgevallen, bij een mousover verspringt de URL, dit is alleen het geval bij links die geen 'www' bevatten in de URL.
Afbeelding
Black Tiger schreef: Ik heb even getest en kan mijn gedachten bevestigen. Het probleem doet zich alleen bij Edge voor.
Bij gebruik van Chrome en Firefox doet dit probleem zich -niet- voor.
Bij mij doet het probleem zich in Firefox, Edge, Chrome en Opera voor.
Gebruik ik WindScribe als VPN of de ingebouwde VPN van Opera dan opent de link wel.

Het vreemde is dat het alleen bij domeinen bij mijn hoster lijkt voor te komen, open ik dezelfde link op een andere site dan verschijnt de redirect weer niet?
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
7
Bij mij doet het probleem zich in Firefox, Edge, Chrome en Opera voor.
Oh da's echt vreemd dat we beiden Ziggo hebben, maar ik het euvel alleen in Edge zie gebeuren. Die ervaring v.w.b. domeinen bij jouw hoster is nog vreemder. Ik neem aan dat je bedoeld vanaf PCWebplus gezien Microsoft ergens anders zit.

Hopelijk is er niets met je provider want ik zag hier een "Risk Phishing" dus dat domein is er schijnbaar wel eens mee bezig geweest:
https://www.riskiq.com/lookup/ytthn.com
Voor de rest weinig over te vinden, maar ook raar dat het dan weer beperkt is tot Ziggo gebruikers en bij mij zelfs alleen tot Edge. Heel vreemd.
Greetings, Black Tiger.
8
Het is inderdaad heel vreemd, wanneer je trouwens de link via de rechtermuisknop in een nieuw tabblad opent verschijnt de redirect niet.
Alleen bij een directe onclick, verwijst de URL niet correct door.

Edit:
Ik ben er inmiddels achter dat het probleem bij links naar 'support.microsoft.com' veroorzaakt wordt door de funtie 'open in new window' in WordPress.
Schakel ik deze optie uit, dan verwijst de URL goed door. Nu nog even uitvogelen of dit iets in het gebruikte thema is of in WordPress zelf.


Afbeelding
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
10
Mijn provider (hoster) gaf het volgende aan, dus wellicht zit het probleem in de browser hoe deze JavaScript vanuit WordPress verwerkt.
Als iets van JavaScript van jouw website iets bij de 'onclick' uitvoert bij een muisklik in de webbrowser kan dat ook ander gedrag veroorzaken.
JavaScript wordt daarbij uitgevoerd op de computer van de bezoeker. Dat verklaart ook dat niet iedereen het probleem ziet.
Vreemd blijft wel dat een 'onclick' met de target blank een redirect geeft, maar met een handmatige rechtsklik > nieuw tabblad niet. Dit gebeurt ook alleen bij links die verwijzen naar 'support.microsoft.com'. Niet bij andere links met de target "blank"...

Geen redirect

Code: Selecteer alles

<a href="https://support.microsoft.com/en-us/help/4023057/update-to-windows-10-versions-1507-1511-1607-1703-1709-and-1803-for-up">KB4023057</a>
Wél redirect

Code: Selecteer alles

<a href="https://support.microsoft.com/en-us/help/4023057/update-to-windows-10-versions-1507-1511-1607-1703-1709-and-1803-for-up" target="_blank">KB4023057</a>
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
11
Mijn provider (hoster) gaf het volgende aan, dus wellicht zit het probleem in de browser hoe deze JavaScript vanuit WordPress verwerkt.
Ja maar dan leg eens uit dat het bij jou bij alle browsers gebeurt en bij mij alleen met Edge? Of uBlock Origin moet daar iets mee te maken hebben want die heb ik wel actief in Chrome en Firefox.
Greetings, Black Tiger.
12
Dat kan kan ik niet verklaren, maar heb inmiddels wel het probleem gevonden, maar ook niet kan verklaren.

De plug-in Disqus voor WordPress doet iets vreemds met de onderstaande notatie bij bepaalde links. Ik heb een vermoeden dat er hierdoor iets misgaat bij 'window.opener.location' waardoor die vreemde redirect verschijnt. Wel bijzonder dat dit dan alleen links naar Microsoft betreft?

Code: Selecteer alles

target=”_blank” rel=”noopener noreferrer”
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
13
Men zou de code eens moeten kunnen uitspitten, want dit moet dan toch ergens in verborgen zitten, zoiets ontstaat niet zomaar. Heel apart.
Maar wel knap dat je het gevonden hebt.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”