Plaats reactie
61
goldenrod schreef:Ik kon die iso-file evengoed gedownload hebben met de asus met win 7?
Het antwoord op deze vraag is Ja.

Doe maar rustig aan. Het installeren van 175 updates kan inderdaad lang duren. Gewoon zijn gang laten gaan.
Als het updaten nog niet klaar is, wanneer jij naar bed wilt, dan laat je de laptop gewoon aan staan. Dan zie je de volgende morgen wel hoe ver hij is.
62
Ik denk dat ik mijn vraag misschien verkeerd heb gesteld. Het gaat hierom: waarom van dat iso file een opstartbare usb maken om te kunnen werken en niet een opstartbare dvd moeten maken, die werkt direct met dat iso file.
63
Nee, je kunt Windows niet installeren met een iso bestand. Met dat iso bestand zul je eerst iets moeten doen. Je hebt dan twee mogelijkheden:
1. Je maakt met dat iso bestand een opstartbare USB stick. Het Media Creation Tool van Microsoft helpt je bij het maken van een opstartbare USB stick waar dan de installatiebestanden van Windows 10 opstaan. Of je maakt gebruik van Rufus om een opstartbare USB stick voor Windows 7 te maken.
2. Je kiest niet voor een USB stick, maar voor een dvd. Dan moet je het iso bestand branden als schijfkopiebestand.

Een iso bestand is 1 (één) bestand. Wanneer je dat iso bestand brandt als schijfkopiebestand, wordt de inhoud van de iso pas zichtbaar. Dan pas zie je de afzonderlijke mappen en bestanden die in de iso zitten.

Je kunt een iso bestand op twee manieren branden op een dvd:
1. Op de gewone manier: dan rechtsklik je op het iso bestand en kies je Kopiëren naar > Dvd-rw-station. Maar dat moet je niet doen, want dan heb je na afloop dat ene iso bestand op de gebrande dvd staan, en niet de afzonderlijke mappen en bestanden. Van een dvd die op die manier gebrand is, kan de computer niet opstarten.
2. Branden als schijfkopiebestand. Dan wordt de iso als het ware uitgepakt en de inhoud wordt op de dvd gebrand. Van een dvd die op die manier gebrand is, kan de computer opstarten, op voorwaarde dat je hebt ingesteld dat bij het opstarten van de computer eerst wordt gekeken of er een opstartbare dvd of cd in het dvd station zit.

Ik schreef eerder dat Windows 10 iets kan wat met Windows 7 niet kan. Windows 7 kan de inhoud van een iso niet zomaar laten zien; daar heb je bij Windows 7 een extra programma voor nodig.
Windows 10 kan de inhoud van een iso wél laten zien. Wanneer je in Windows 10 dubbelklikt op een iso bestand, dan krijg je in de Verkenner de inhoud van de iso te zien. Windows 10 heeft daar een trucje voor. Het doet alsof de iso als schijfkopie gebrand is en het laat de inhoud van de iso dan zien in een virtueel dvd-station.

Ik heb even dubbel geklikt op het iso bestand van Windows 7 dat jij ook gedownload hebt. De inhoud wordt dan getoond in de Verkenner van Windows 10.
Wanneer ik dan in de linker kolom van de Verkenner klik op Deze pc, dan zie ik inderdaad dat ik er een dvd-station heb bijgekregen. De iso van Windows 7 zit in het virtuele dvd-station met schijfletter H:
Afbeelding
Maar kan ik ook Windows 7 op die manier installeren? Nee, dat gaat niet, want dat virtuele dvd-station is alleen zichtbaar wanneer Windows 10 draait.
Wanneer ik direct na aanzetten van de computer naar het BIOS ga, dan zal het virtuele dvd-station daar niet zichtbaar zijn, omdat Windows 10 nog niet draait.

Wat heeft zo'n virtueel dvd-station dan voor zin, zul je misschien zeggen? Je kunt  het voor verschillende doeleinden gebruiken. Stel dat jij graag gamet, maar dat een bepaalde game vereist dat de dvd van dat spel in het dvd-station moet zitten wanneer je het spel wilt spelen. Ja, die games bestaan. Dan kun je natuurlijk telkens wanneer jij dat spel wilt gaan spelen, die dvd opzoeken en in de lade van het dvd-station doen, maar misschien vind jij dat vervelend. De dvd kan kwijtraken of de hond heeft er op liggen kauwen, waardoor hij defect is.
In zo'n geval kun je van die dvd een iso maken. Dat iso bestand sla je op in een map naar keuze. Je dubbelklikt op het iso bestand om zodoende een virtueel dvd-station aan te maken. En wanneer je dan het spel start, dan zal dat spel 'denken' dat de dvd in het dvd-station zit.
Ook voor mensen die een laptop hebben zonder dvd speler kan dit handig zijn. Zij kunnen die game dan ook spelen; nadat ze de iso van die game op hun laptop hebben geplaatst en gekoppeld hebben aan een virtueel dvd-station.

Omdat het niet mogelijk is om op te starten van een virtueel dvd-station zal je wanneer je een laptop of desktop pc hebt zonder dvd-station, gebruik moeten maken van een opstartbare USB stick wanneer je het besturingssysteem (dezelfde of een andere versie van Windows, of een versie van Linux) nieuw wilt gaan installeren.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is geworden.
64
Beste,
hartelijk dank voor die uitleg, nu begin ik alles te begrijpen .
Voor de herstelling van mijn asus is alles goed verlopen met die updats, alé datdenk ik toch. Veel en lang moeten updten, ik denk zelfs meerdere keren herbegonnen. Dan configureren, ook een aantal keer herbegonnen. Nu laatst bij opstarten nog een korte updatebewerking gehad. Ik denk dat hij nu terug operatie is. Alleen die wlan kaart zal ik nog vervangen, nog even prijs vragen in een winkel of eens zien op internet.
Alvast van harte bedankt voor de hulp en uitleg
mvg
Patric
66
had reeds gezien dat na al die updates het scherm weer normaal was zoals vroeger. En idd, ik kijk nu naar schermresolutie en is nu automatisch ingesteld op 1366x768. tof van jou om dit eens te chekken bij mij. Voor die updats kon ik die resolutie niet zelf instellen, ik had maar die twee andere mogelijkheden.
67
Via Windows Update is automatisch de juiste driver voor je grafische kaart gedownload en geïnstalleerd. Daarom heb je nu de juiste revolutie.
Voor die tijd maakte je gebruik van een standaard driver van Microsoft. Dan heb je wel beeld, maar kun je vaak niet de juiste resolutie instellen.
68
De laptop moet eigenlijk nog steeds bij het aanleggen de updates configureren in het begin, maar ik hoop dat dit uiteindelijk niet meer nodig zal zijn.
Maar mag ik eens iets anders vragen terwijl we nog contact hebben? U zal misschien ook hierover een duidelijke uitleg hebben voor mij, Even kort. In een zaaltje, café eigenlijk is er wifi voor de klanten, iedereen weet het wachtwoord De modem van proximus staat echter op een 40 m van het café, dus is een router aangesloten. Het gebeurt soms dat één of meerdere aanwezigen geen wifi hebben en anderen wel. Het kan dat de dag erna die mensen zonder enige actie wel terug gewoon die wifi hebben. Maar als ik diezelfde dag de router eens een 20 seconden van de netstroom haal en terug aansluit, hebben die personen na een aantal minuten terug wifi. Dus een aantal aanwezigen hadden wel wifi, één of meerdere niet, na afsluiten heeft iedereen wifi. Alles loopt dan goed gedurende enkele weken denk ik, maar na een tijdje gebeurt dit weer. Gisteren, ik en een vriend geen wifi, 4 andere aanwezigen wel. Na eens afsluiten van de router van het net en terug aansluiten, na een aantal minuten iedereen terug wifi.  Heeft u daar een verklaring voor en kan u mij dit ook even uitleggen? Het is dus oplosbaar maar ik hd graag eens geweten wat de reden eigenlijk is?
Terug twee vraagjes, sory.
69
goldenrod schreef:De laptop moet eigenlijk nog steeds bij het aanleggen de updates configureren in het begin, maar ik hoop dat dit uiteindelijk niet meer nodig zal zijn.
Uiteindelijk zal dat niet meer nodig zijn. Je kunt via Windows Update controleren of er nog updates voor je computer zijn.
Klik op die pagina ook eens op 'Geschiedenis van updates weergeven'. Dan kun je zien op welke datum er voor het laatst updates geïnstalleerd zijn. Ook kun je zien of die updates met succes geïnstalleerd zijn of dat de installatie mislukt is.

Wat betreft je vraag over wifi in het café heb ik wel een vermoeden, maar het lijkt me beter dat je op die vraag antwoord krijgt van iemand met veel meer kennis van netwerken dan ik. Ik zal die persoon vragen of hij wil reageren in dit topic.
70
Beste Goldenrod. Porrelaar heeft me gevraagd hier eens naar te kijken.

Als ik het verhaal zo lees denk ik dat ik weet wat de oorzaak van het probleem is.
Een 40 man wifi is nogal behoorlijk wat. Het ligt er natuurlijk aan hoeveel computers er via de router verbinding kunnen maken met de wifi. Dat wordt door de DHCP instelling in de router geregeld. Daar staat een ip adres bij en het aantal computers. Dat kan best veel zijn misschien, maar misschien ook maar 50 stuks.
Wat nog belangrijker is, dat is de ingestelde leasetijd. Dat is de tijd dat een ip adres toegewezen wordt aan een apparaat wat gebruik maakt van de router, via LAN of via Wifi.

Als dit bijv. op 7 dagen staat, dan loopt de lease nogal snel vol. Stel er kunnen 100 verbindingen gemaakt worden is na 2,5 dag de leasetabel vol en kunnen volgende mensen niet meer verbinden, behalve die wat al verbinding hadden. Er zijn routers als je die uit zet en weer aan zet, dat ze weer alle lease aanvragen op dat moment eerst gaan bekijken, daar eerst ip adressen aan uitdelen en op die manier kunnen dus de klanten die er dan zijn weer verbinding krijgen.

Wat ik dus het eerste zou doen is naar de leasetijd in de router kijken. Die kun je op een bepaalde tijd instellen. Als die op 7 dagen staat, breng die dan sterk terug.
Aangezien het om dagelijks gebruik van veel mensen gaat zou ik hem heel sterk terug brengen zelfs.
Mochten er dagen ingesteld kunnen worden, zet hem dan op 1 dag. Kunnen er seconden ingesteld worden, zet hem dan op maximaal 4 uur.
In seconden is dat 14400 seconden (1 uur is 3600 seconden maar dat is wat kort). Dan is vermoedelijk het probleem over.

Mensen die langer dan 4 uur in het café verblijven, krijgen dan gewoon automatisch een vernieuwing en hebben nergens last van. De dag erna of zelfs 's nachts als gesloten is, verlopen alle leases en kan iedereen die de dag erna binnen komt weer gewoon verbinding maken.
Tot aan het maximum aan toegestane ip adressen via wifi.

Ik denk dat daarmee het probleem definitief opgelost is.
Greetings, Black Tiger.
71
Beste,
ik denk dat ik het ergens begin te begrijpen, maar toch nog dit even.
ikzelf ben daar een kleine tijd aanwezig zeker 4 dagen per week (is een Sp.a lokaal ). Ook ik verlies contact met de wifi na een bepaalde tijd. Een klant die na een tweetal weken eens terug kwam kon geen verbinding maken met de wifi. Op dat moment had ikzelf ook geen verbinding, maar de uitbaatster had er wel, een andere aanwezige ook. Na het van het net halen zoals reeds gezegd, had iedereen wifi na een aantal minuten. Het wachtwoord terug ingeven is wel niet noodzakelijk (waarom niet?)
Ik weet echt niet op hoeveel computers (of smartphones) en op hoeveel die leasetijd is ingeschakeld. De installatie is door een ander gebeurt, zal wel een code of sleutel of zo nodig zijn. Daar ken ik eigenlijk ook niets van, het installeren van een router. En lease, betekent dat zo iets als vrijgeven of zo?
Zo grote lijnen denk ik te begrijpen, maar toch nog niet volledig zoals u ziet
72
Wat ik aangaf is een van de meest voorkomende oorzaken met druk bezochte wifi signalen.
Het wachtwoord terug ingeven is wel niet noodzakelijk (waarom niet?)
Omdat normaliter als er eenmaal verbinding is geweest, vaak de ssid en wachtwoord een tijd lang onthouden blijft.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat jij terwijl je aanwezig bent opeens contact verliest na een bepaalde tijd. Het zou kunnen dat dit een moment is waarbij voor jou de dhcp lease ververst wordt, maar de lease dan al vol zit en iemand anders tegelijk een aanvraag doet en een ip krijgt, waardoor jij de verbinding mis loopt.
Vandaar ook mijn idee om de leasetjid terug te brengen naar bijv. 4 uur, dan zou dit al niet meer mogen voor komen.

Gebeurt het dan wel nog, dan is er ook kans dat de verbinding gewoon dicht slibt en dan houdt het ook op.

Voor het wijzigen van de DHCP leasetijd zal men in de router moeten zijn. Normaliter kun je in de router inloggen via de browser en een usernaam (meestal admin) en een wachtwoord.
Echter in Belgie bij Telenet bijv. is het veelal zo dat je alleen via Mijn Telenet bij de modem/router kunt komen en de instellingen veranderen.
Daar zul je dus bij de verantwoordelijke voor moeten zijn.

Letterlijke vertaling van lease is huur of huren. De DHCP lease betekent dat er tijdelijk een ip adres aan iemand verstrekt wordt (geleend, verhuurd zeg maar). Een huurcontract wordt na een maand automatisch verlengt indien niet opgezegd. Dat is met DHCP ook zo. De leasetijd is bijv. 7 dagen, eind van de maand dus enide huur, tenzij huurder blijft zitten. Oftewel tenzij een toestel (pc, telefoon, laptop etc.) een dhcp aanvraag doet, dan wordt de lease ververst (de huur verlengt) en blijf je het ip behouden en kun je gewoon gebruik blijven maken van het systeem.
Als iemand niet thuis is 2 weken, dan blijft de huur toch doorlopen. Hetzelfde is met DHCP als die op 7 dagen staat, en iemand is er 5 dagen niet, dan blijft die 5 dagen toch gewoon dat ip voor dat toestel gereserveerd. En zo kan de boel dus ook vollopen.
Misschien is deze meer eenvoudigere uitleg duidelijker, maar stel de vragen gerust ik leg het graag uit voor zover ik kan.

Zeg ook maar gewoon "je" of "jij" hoor. Ik weet dat het gebruik van "u" in Belgie gebruikelijk is (teken van fatsoen vind ik zelf ook), maar ondanks mijn middelbare leeftijd spreekt het wat gemakkelijker op een forum als we iets informeler zijn. En dan voel ik me ook niet zo oud, :D
Greetings, Black Tiger.
73
Beste,
ik geloof dat ik veel meer inzicht gekregen heb over dit onderwerp door de gekregen uitleg, waarvoor min dank hoor. Maar toch nog een paar vraagjes.
-Het gebeurt dat ik daar geen wifi verbinding heb op een dag en zonder iets te doen aan die router heb ik de dag erna of twee dagen erna toch gewoon terug wifi, zonder terug het wachtwoord in te moeten voeren. Wat is hier de uitleg?
-Heeft het al dan niet gebruiken van het aanwezige internet via die wifi ook invloed op het behouden van die leace? Raak je gemakkelijker die verbinding kwijt als je er een aantal dagen of zo geen gebruik van maakt?
Als ik het goed heb, worden na de afschakeling van het net  de leaces uitgeschakeld in die router, waarna bij het terug inschakelen van de router de eerste die binnen komt terug automatisch verbinding heeft. En die aanwezig zijn ook automatisch een leace krijgen. Op voorwaarde dat zij reeds aangesloten zijn geweest met het wachtwoord van de wifi verbinding.
-Een andere openbare gelegenheid die ik ken heeft geen router nodig, er is alleen de modem van telenet, staat niet ver. Is hier ook een beperking van het aantal gebruikers?
74
-Het gebeurt dat ik daar geen wifi verbinding heb op een dag en zonder iets te doen aan die router heb ik de dag erna of twee dagen erna toch gewoon terug wifi, zonder terug het wachtwoord in te moeten voeren. Wat is hier de uitleg?
Zoals eerder uitgelegd wordt vaak het wifi wachtwoord en de SSID (wifi naam) onthouden door het toestel als er eenmaal verbinding is geweest. Het kan zijn dat je geen verbinding krijgt als de dhcp lease vol zit. Als je een dag of twee dagen later komt, kan het zijn dat er ondertussen weer leases verlopen en niet vernieuwd zijn. Daardoor kan dan wel weer verbinding worden gemaakt door jouw toestel. Dat gebeurt normaliter automatisch, dus hoef je inderdaad ook niet meer wachtwoord in te voeren.
-Heeft het al dan niet gebruiken van het aanwezige internet via die wifi ook invloed op het behouden van die leace? Raak je gemakkelijker die verbinding kwijt als je er een aantal dagen of zo geen gebruik van maakt?
Zolang iemand gewoon aanwezig is blijft deze lease behouden. Het maakt daarbij niet uit of je wel of niet ook daadwerkelijk gebruik maakt van het internet via browser of mail of whatsapp bijvoorbeeld.
Ik ga hier voor alles overigens uit van een normale wifi verbinding. Niet een professioneel opgezette verbinding zoals je wel eens in ziekenhuizen tegen komt, dat je via een browser de verbinding moet bevestigen en een wachtwoord in geven, dat werkt weer ietwat anders.
Na uitschakeling van de router vervallen normaliter ook de leases in de meeste gevallen. Bij het terug inschakelen gaat de DHCP weer ip adressen uitdelen en dat gaat op volgorde van aanmelding, dus inderdaad de personen die op dat moment binnen zijn.
-Een andere openbare gelegenheid die ik ken heeft geen router nodig, er is alleen de modem van telenet, staat niet ver. Is hier ook een beperking van het aantal gebruikers?
Het zou kunnen dat in dit geval het modem ingebouwde wifi heeft. Er is overal een beperking van het aantal gebruikers heel strikt genomen.
Bij normale modems en/of routers voor thuis is dat maximaal 253 gebruikers. Even technische uitleg:  Er zitten 255 ip adressen in een bereik. Daarvan is 1 ip nodig voor de modem/router zelf, ip adres eindigend 255 is het broadcast ip adres, blijven er dus 253 over voor uit te delen voor zowel LAN alsook wifi.
Bij bedrijven worden er professionele routers gebruikt, dan kan men gaan subnetten bijv. of meerdere bereiken gebruiken.
Echter in alle gevallen staat of valt een goede verbinding met zowel het bereik van het wifi signaal alsook het evt. dichtslibben van de verbinding en dat laatste is normaliter afhankelijk van de aanwezige bandbreedte/snelheid en waar de verbinding voor gebruikt wordt.
Heb je bijv. veel hd films en hoog resolutie ip camera beelden op je netwerk, zal dit veel sneller dicht slibben dan dat men aan het whatsappen is. :)
Greetings, Black Tiger.
75
Bedankt BT voor je duidelijke uitleg. Ik begrijp nu de werking van die router, ga eens vragen aan de persoon die hem geplaatst heeft of hij eens de tijdsduur van die leaces wil verkorten naar 4 uur. Dan zal dat probleem opgelost zijn.
Zou ik misschien nog iets totaal anders kunnen vragen aan jou? Jij zal hierover denk ik ook wel meer over kennen. Ik  heb gehoord dat in iedere laptop ook een ingebouwde equiliser zit.
Ik heb reeds veel gezocht, ook met de zoekfunctie in instellingen, maar ik vind die niet, niet op mijn hp win 10 en ook niet op mijn asus win 7.
Is het idd zo dat er één aanwezig is en zo ja kan je mij uitleggen hoe die te vinden?
Alvast terug bedankt bij voorbaat.
mvg, Patric
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”