Plaats reactie
1
Hallo,

Graag vraag ik jullie hulp bij het volgende: ik gebruik Firefox als browser en elke keer dat ik deze opstart staat deze in taakbeheer maar liefst 6 x vermeld, terwijl ik maar 1 scherm ervan heb openstaan. Zie het bijgevoegde plaatje voor meer duiding. Is dit normaal of moet ik me zorgen maken?
Afbeelding
2
Je hoeft je volgens mij geen zorgen te maken. Dat is bij mij ook zo.
Verschillende taken/onderdelen van Firefox zijn opgedeeld in verschillende processen. Dat zou de stabiliteit van Firefox ten goede komen.
Eigenlijk is dit twee jaar geleden al begonnen. Het wordt multiprocess genoemd, of met een mooie naam Electrolysis, soms afgekort als e10S.
Hier kun je er wat meer over lezen: https://www.ghacks.net/2016/07/22/multi ... s-firefox/
Ik zou enkel lezen wat op die pagina staat. Geen dingen zelf uit gaan voeren die daar beschreven worden, zoals het uitschakelen van multiprocess.

De browser Chrome doet overigens hetzelfde, maar Chrome heeft ook een eigen Taakbeheer, waarmee iets duidelijker wordt wat al die verschillende processen van Chrome inhouden.
Met 3 tabbladen geopend in Chrome toont het gewone taakbeheer van Windows maar liefst 14 Chrome processen!
Wanneer je in Chome rechtsklikt op een lege plek in de titelbalk, krijg je het eigen Taakbeheer van Chrome te zien:
Afbeelding Ik zie dan geen 14 processen, maar slechts 8 processen. Wel wordt uit dat eigen Taakbeheer van Chrome duidelijk dat ook bij deze browser sprake is van multi-processing: De browser zelf is een proces. Daarnaast is ieder geopend tabblad en iedere geïnstalleerde extensie ook een eigen proces.
Het gevolg: wanneer 1 tabblad vastloopt, dan loopt niet de hele browser vast.

Welke taken of onderdelen in Firefox allemaal een eigen proces krijgen, is mij niet duidelijk, maar je hoeft je er volgens mij geen zorgen over te maken.
3
Nou....mijns inziens ziet het er wel apart uit.
Ik heb maar 5 processen open heb staan (jij 6), daarvan zijn er echter slechts 2 die resp. 121,9 en 179,8 mb zjin. Dit is met enkele addons geinstalleerd.

Bij jou zijn echter 4 van de 6 processen over de 250 MB en dan vraag ik me wel af welke zware addons je hebt draaien dat dit zoveel geheugen gebruikt.
Firefox bij mij is 401,6 MB t.o.v. 1.147,9 MB bij jou, dat is bijna 3x zoveel. Toch reden genoeg om te gaan kijken waar dat vandaan komt lijkt me.
Of heb je zo'n zware addons geinstalleerd?
Greetings, Black Tiger.
4
Hallo,

Zoals "porrelaar" het al netje aangaf is in Firefox multi-proces-functies toe gepast waardoor Firefox meerdere processen tegelijk heeft ingeschakeld.
Hier hoef je dus niet druk om te maken ik heb een bron gevonden met enig uitleg.
Bron: https://blog.mozilla.org/futurereleases ... s-firefox/
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
5
Het aantal processen van Firefox is dus normaal. Aan de andere kant heeft Black Tiger gelijk wanneer hij stelt dat Firefox bij Chefkok (met slechts 1 tabblad geopend) wel erg veel werkgeheugen gebruikt: 1.147,9 MB.
6
porrelaar schreef:Het aantal processen van Firefox is dus normaal. Aan de andere kant heeft Black Tiger gelijk wanneer hij stelt dat Firefox bij Chefkok (met slechts 1 tabblad geopend) wel erg veel werkgeheugen gebruikt: 1.147,9 MB.
Dat wisselt ook weer per openstaande pagina en waarschijnlijk welke processen er worden gebruikt, als ik outlook (hotmail.com) heb open staan staan er bij mij ook Firefox (6).
En ik schommel rond de 850-950 MB.
Groeten abbs
Afbeelding
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trained Eliminators)
Bent u blij met de geboden hulp? klik hier voor een vrijblijvende donatie Afbeelding
7
Hier even gekeken, bij het opstarten van Firefox ook 5 x processen.
Afbeelding
Ik heb een vermoeden wat dat kunnen zijn, dus klik ik op het tabblad Opstarten.
Afbeelding Correct me if I am wrong  :o
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
9
En ik schommel rond de 850-950 MB.
Chefkok had het over 1 pagina. Vandaar dat ik 1,1 GB nogal aan de hoge kant vond. Maar als dat normaal is vind ik 't ook goed.

@iEscape:
Correct me if I am wrong  Afbeelding
Dat denk ik wel want dat zijn geen Firefox processen. Die apple dingen worden vanuit itunes gestart, stack is ook een eigen applicatie en de sendtoonenote is iets van office.
Daar komt geen Firefox aan te pas. Hooguit misschien dat password ding? De rest lijkt me van niet.
Als je op het tabblad "Details" gaat kijken zie je ook al die firefox venstertjes, als het goed is ook die icloud en stack dingen enzo apart.

Ik heb 4 addons lopen dus daar worden misschien wel wat processen voor gestart.
Greetings, Black Tiger.
10
Chefkok had het over 1 pagina. Vandaar dat ik 1,1 GB nogal aan de hoge kant vond. Maar als dat normaal is vind ik 't ook goed.
Als ik Firefox start en er verder nog niets mee doe, zijn er 5 processen van Firefox actief. Totaal geheugengebruik zo'n 320MB,
1.1GB is m.i. alleen te verklaren door allerlei geopende websites of een besmetting.
Member of UNITE (Unified Network of Instructors and Trusted Eliminators.)
11
Black Tiger schreef: Chefkok had het over 1 pagina. Vandaar dat ik 1,1 GB nogal aan de hoge kant vond.
Het geval hier is ook wanneer ik Firefox opstart, dus ook alleen één tabblad is geopend en nog géén andere zaken worden uitgevoerd. Totaal 5 processen en total geheugengebruik 170,6 MB.
Black Tiger schreef:Dat denk ik wel want dat zijn geen Firefox processen. Die apple dingen worden vanuit itunes gestart, stack is ook een eigen applicatie en de sendtoonenote is iets van office.
Daar komt geen Firefox aan te pas.
De 5 (actieve) processen zijn processen dat via Firefox worden opgestart (lijkt me?), logisch want verbindingen gaan via de webbrowser.
Hier is alléén Firefox opgestart, en nog géén programma’s, iTunes ook (nog) niet opgestart.
PeterJ schreef:Als ik Firefox start en er verder nog niets mee doe, zijn er 5 processen van Firefox actief. Totaal geheugengebruik zo'n 320MB,
1.1GB is m.i. alleen te verklaren door allerlei geopende websites of een besmetting.
Inderdaad geheugengebruik van 1.1 GB is vrij veel, en JA een besmetting dat is zeker mogelijk.
Om uit te sluiten dat malware/virus de oorzaak is een Farbar uitvoeren lijkt me wel verstandig.

@ Chefkok,

Voer onderstaande uit:
Download de Afbeelding Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit van één van de onderstaande links Hier staat een beschrijving hoe u kunt kijken of u een 32 of 64 bit versie van Windows heeft.

Farbar Recovery Scan Tool uitvoeren
  • Klik met de rechtermuisknop op FRST.exe en kies voor de optie "Als administrator uitvoeren".
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop, er zal nu eerst een back-up van het register worden gemaakt.
  • Wanneer de scan gereed is worden er twee logbestanden aangemaakt met de naam (FRST.txt) & (Addition.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg beide logbestanden als bijlage toe aan het volgende bericht.
met vriendelijke groet, iEscape
born to be free is the way to freedom

Afbeelding
12
Totaal 5 processen en total geheugengebruik 170,6 MB.
Dat is 1/10 van 1,1 GB, scheelt even. Van de andere kant, ik heb nu 2 tabbladen open. Waarvan deze en Facebook en zit ook nu over 1 GB dus misschien toch normaal.
De 5 (actieve) processen zijn processen dat via Firefox worden opgestart (lijkt me?), logisch want verbindingen gaan via de webbrowser.
Nee die worden apart gestart vanuit hun eigen achtergrondservice. Of je moet ze open hebben staan, lijkt me niet. Maar is eenvoudig te controleren. Firefox sluiten, zelfde truukje uithalen en kijken of die processen dan nog steeds daar staan. Ik denk van wel. ;)

Een controle voor alle zekerheid voor Chefkok kan in elk geval nooit kwaad, ben benieuwd wat er uit komt.
Greetings, Black Tiger.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”