Plaats reactie
1
Ik wil al een tijd weg bij Outlook als mijn emailprovider vanwege hun maling aan mijn privacy. Ik heb behoorlijk wat research gedaan en op dit moment lijkt ProtonMail mij de beste optie. Ik vind het niet erg om voor mijn privacy te betalen. Heeft iemand goede of slechte ervaringen met ProtonMail? Het is nogal een operatie om overal mijn mailadressen te wijzigen, dus ik wil wel een goede keuze maken.

Ik heb ook een Gmail-account voor mijn Android smart phone. Klopt het dat ik zonder een Gmail-account mijn gsm niet kan gebruiken? Omdat Gmail nog erger is dan Outlook wat privacy betreft, gebruik ik op mijn gsm alleen een Outlook-mailadres om te mailen. Dus als een Gmail-account wel nodig is voor het functioneren van mijn gsm, dan kan ik iig wel een ProtonMail-account gebruiken. Neem ik aan.

Dank alvast!
Fréderique
3
Bij mijn "research" had ik begrepen dat zelf versleutelen heel lastig was en vaak verkeerd ging. Maar ik ga dit goed bestuderen want ik vertrouw op jullie expertise.

Dank, Maxstar!  :cool:
5
Ik heb het bekeken en ik zie dat zowel verzender als ontvanger een certificaat moeten aanvragen en dat dat een jaar geldig is (erg onhandig). Dat gaan mijn vrienden niet doen, die zijn helemaal niet bezig met privacy, soms niet eens met beveiliging! En ze gaan dat instellen veeeel te ingewikkeld vinden. Ik had juist begrepen van ProtonMail dat ik versleuteld kan verzenden (door een druk op de knop) en alleen een password hoef door te geven om mijn mails te laten openen. Dus eenrichtings-versleuteld-verkeer is dan mogelijk. Of heb ik het mis?

Op een YouTube-tutorial zegt iemand dat S/MIME niet goed werkt in webmail, wel in de email clients. Maar die video is van juni 2015, dat zal wel opgelost zijn? De belangrijkste vrienden van mij gebruiken nl. alleen webmail.

Op 2.35 min.

Nou snap ik wel waarom ik niemand ken die versleuteld mailt.....

Ik vind het een heel lastig onderwerp, Maxstar. Niet voor niets ben ik er nu pas echt mee bezig. Het is echt niet eenvoudig te begrijpen allemaal. Maar ik ga er verder over nadenken en lezen.
6
Oh ja, en dit: als ik het goed heb begrepen wordt zo'n certificaat onderdeel van je besturingssysteem. Dus dan krijg ik op mijn laptop een ander certificaat en dus een andere publieke sleutel dan op mijn desktop? Is dat niet een groot nadeel van dit systeem?
7
Hallo,

Toevallig stond er gister op de website van de Telegraaf een artikel over ProtonMail n.a.v. de Vault7-documenten die gepubliceerd zijn.

Wanneer je versleutelde e-mails gaat versturen heb je een privésleutel en een publieke sleutel. De ontvangende partij heeft de publieke sleutel nodig om de mail zeg maar te openen. Dit is inderdaad een extra handeling waar wellicht niet iedereen op zit te wachten, maar in de praktijk is het helemaal niet zo lastig als het lijkt.
Ik had juist begrepen van ProtonMail dat ik versleuteld kan verzenden (door een druk op de knop) en alleen een password hoef door te geven om mijn mails te laten openen. Dus eenrichtings-versleuteld-verkeer is dan mogelijk. Of heb ik het mis?
Dat klopt! ProtonMail maakt gebruik van end-to-end-encryptie, waardoor de inhoud van een e-mail alleen voor de ontvanger is in te zien. Dit gebeurt automatisch bij e-mailtjes tussen ProtonMail-gebruikers, maar de functie is ook in te schakelen als je een e-mail stuurt naar bijvoorbeeld een ander e-mailadres. De ontvanger wordt dan naar een pagina geleid waar degene een wachtwoord in moet vullen om de e-mail te lezen en te reageren.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Browsers, e-mailprogramma's en internet software”