Plaats reactie
1
Ik hoop dat dit niet als misbruik van het forum wordt gezien. Mocht mijn bericht toch worden verwijderd, dan begrijp ik dat. Toch hoop ik op uw medewerking.

Mijn naam is Marloes de Jong, ik ben 26 jaar en student Nederlandse Taal en Cultuur aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Voor mijn afstudeerscriptie doe ik onderzoek naar de waardering van teksten op het internet door ouderen. Ik heb een enquête gemaakt en ben nu op zoek naar proefpersonen van 65 jaar of ouder die minimaal één keer in de week gebruik maken van internet.

De link naar de enquête is: http://www.thesistools.nl/webtekstenouderen

Ik zou het zeer op prijs stellen als bezoekers van PC Web Plus die aan de 'voorwaarden' voldoen, deze enquête voor mij zouden willen invullen. Het kost u niet meer dan een kwartiertje van uw tijd.

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,
Marloes de Jong
Laatst gewijzigd door StudentNederlands op 27 dec 2011 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
2
Hoi Marlies en welkom op het forum,
StudentNederlands schreef:Ik hoop dat dit niet als misbruik van het forum wordt gezien. Mocht mijn bericht toch worden verwijderd, dan begrijp ik dat. Toch hoop ik op uw medewerking.
Op dit forum worden berichten niet zomaar zonder pardon verwijderd, malafide 'Spam' uitgezonderd natuurlijk. ;)

Mag ik vragen waarom je precies de doelgroep van 65 jaar en ouder hebt gekozen in de beoordeling van teksten op het internet?
Ik heb de enquête nog niet verder bekeken qua vragen, maar vraag mij af waarom er niet gekozen is voor het vermelden van een leeftijdskeuze voorafgaand de enquête in plaats van één bepaalde doelgroep op leeftijd?

Ik zal morgen de vragen eens doorlopen in de enquête als niet 65 + plusser.
Member of UNITE Unified Network of Instructors and Trained Eliminators (Unite Against Malware)
3
Hallo Maxstar en de rest,

Ik heb gekozen voor de doelgroep 65+ omdat daar in de wetenschap nauwelijks onderzoek naar is gedaan. Er is genoeg onderzoek gedaan naar de waardering van webteksten door jongeren en volwassenen, maar weinig naar de waardering door ouderen. Daar komt bij dat steeds meer ouderen op internet te vinden zijn, en met de babyboomers en de vergrijzing worden dit er alleen maar meer.

Is dit een duidelijke uitleg zo?
5
Beste enquêtrice Marloes,

Niets ten nadele van je gemaakte enquête maar ik wil toch even meegeven dat er een behoorlijke distantie is tussen de keuze mogelijkheid bij het antwoorden, tussen erg positief en erg negatief zijn bijvoorbeeld zeven keuzemogelijkheden waardoor het niet altijd even gemakkelijk is om de juiste keuze te maken dit hadden naar mijns inziens bijvoorbeeld ook minder mogelijkheden mogen zijn, omdat ik zelf altijd het volgende als uitgangspunt neem; slecht, matig en goed of negatief, neutraal, positief.

Evengoed merkte ik op toen mijn vrouw de enquête ging invullen geheel andere voorbeeldteksten kreeg dan ik, die gingen over een 65 Plus abonnement en een aanvulling op mijn pensioen, en niet over 65+ dating sites en een virus van uw computer verwijderen.
In de wetenschap kan je op deze manier natuurlijk nooit een betrouwbaar beeld krijgen van de gegeven antwoorden als de gegeven vragen veranderlijk zijn.
Ik weet niet of dit de bedoeling is of op een bepaalde manier rekening mee is gehouden?

Mijn vrouw reeds 65 en ik hebben beiden de enquête ingevuld en moet oprecht bekennen dat ik nog geen 65 ben maar met een klein aantal dagen vanaf 11-1-2011 wel en daarbij leef ik nu natuurlijk reeds in mijn 65ste levensjaar.

Algoed wij hebben onze bedrage in ieder geval geleverd en wil daar aan toevoegen dat ik hoop dat je er iets aan hebt voor je afstudeersciptie en met cum laude mag slagen.

Met vriendelijke groet,

The old wizzard en Gade
6
Beste Old Wizzard en Gade,

Hartelijk dank voor het invullen van de enquête! Daar ben ik erg blij mee.

Er is bewust voor verschillende teksten gekozen, dat is in wetenschappelijk onderzoek haast verplicht. Door verschillende teksten te gebruiken die daarnaast enkele overeenkomsten hebben, kan ik uitsluiten dat de mening van een groep mensen te maken heeft met het onderwerp van de tekst in plaats van de tekst zelf. Iemand die een slechte ervaring heeft gehad met de gemeente kan bijvoorbeeld de tekst van de gemeente alleen daarom slecht beoordelen, terwijl hij dan niet zijn mening over de tekst geeft, maar over de gemeente.

Ook voor de schaal van zeven punten is bewust gekozen. Mensen zijn altijd huiverig om extreme meningen te uiten, zowel negatief als positief, dus kiezen niet de uiterste punten van de schaal. Zodoende blijven er vijf punten over en dat is het minimum in wetenschappelijk onderzoek. Drie opties is echt te weinig.

Ik hoop dat dit een goede uitleg is.
9
Maxstar schreef:Hoi,
StudentNederlands schreef:Is dit een duidelijke uitleg zo?
Ja hoor, maar het zou natuurlijk wel leuk zijn als de uiteindelijke uitslag van het onderzoek ook in dit topic geplaatst zou worden.
Ik was één van de deelnemers en zou graag de resultaten tegemoet zien als bijvoorbeeld in een overzicht van diagrammen met keuzes die men heeft gemaakt.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Off-topic hoekje en algemene discussies”