Plaats reactie
1
Beste mensen van PC Web Plus

Natuurlijk is dit een professioneel forum over het onderhouden, nalopen, techniek en veiligheid van computers. Maar graag wou ik het ook hebben over computerspellen voor de PC.

Laatst had ik een computerspel van vroeger gekocht. Het is Clandestiny voor de PC. Clandestiny is een point-to-click pc-spel (a la Myst), dat zich afspeelt in een kasteel in Schotland. De erfgenaam van dat kasteel heet Andrew J. MacPhiles. Hij is de laatste erfgenaam van de MacPhiles familie, dus het kasteel is dus van hem. Hij heeft een vriendin, Paula, waarmee hij gaat trouwen. In het kasteel komt de jongeman zijn voorouders tegen, moet hij een heleboel puzzels oplossen (met behulp van de speler) enzovoort. Hij krijgt ook hulp van een Schotse handyman, Fergie geheten. Clandestiny is best wel spookachtig gemaakt. Maar het is echt een mooi computerspel. De graphics en de muziek in Clandestiny zijn adembenemend mooi. Als aanwijzer heb je een skelet handje, die je overal naar toewijst, een oog die je iets laat zien, een schedel met hersenen als je een puzzel krijgt en nog veel meer.

Clandestiny is in 1996 gemaakt door het niet meer bestaande Engelse computerspel bedrijf Virgin en uitgegeven door het nog wel bestaande Amerikaanse bedrijf Trilobyte Productions. Van dezelfde bedrijven zijn ook de spellen The 7th Guest & The 11th Hour gemaakt. Als iemand Clandestiny kent, hoor ik graag.

Groeten van MasterJapio.
2
Heej Masterjapio.

Da's toevallig. Ik speel ook graag games en met name adventures en puzzel/adventures zoals Clandestiny. De titel is mij wel bekend, helaas ben ik er nooit aan toegekomen om het eens te spelen. Wel het spel Myst en bijv. The Eleventh Hour. Ook games van bijv. Sierra, eigenlijk bedoeld voor kids, waren voor die tijd echt leuk om te doen.
En nog hopen anderen, er waren er de nodige toendertijd.:)

De naam Virgin is trouwens verwarrend, want er bestaat nog een Virgin Games (een andere), maar er is ook een vroegere Virgin Games wat later Virgin Interactive ging heten en die zeer populaire spellen heeft uitgebracht zoals o.a. de Command and Conquer reeks. Dat bedrijf is in 2009 gestopt, echter op wikipedia vond ik Clandestiny niet tussen de lijst van games, terwijl dit volgens mij wel van deze Virgin is. Hoe dan ook behoorde Virgin Interactive in die tijd tot de top van game makers.

Echter 1996 is nog de dos en windows 95 tijd. Ik zou het hartstikke leuk vinden om Clandestiny eens te spelen. Is dat nog te doen met windows 7 of windows XP? Ik heb ooit wel eens iets met dosbox geprobeerd maar dat was niet zo'n succes, kan echter ook aan m'n instellingen gelegen hebben. Dus als het nog te doen is hoor ik het graag, misschien dat het spel ook nog wel ergens te vinden is op usenet ofzo.
Greetings, Black Tiger.
3
Hallo Black Tiger,

Oh, ik zit helemaal verkeerd met de ontwikkelaar en uitgever van Clandestiny. Trilobyte Productions WAS de ontwikkelaar van Clandestiny. Dat bedrijf bestaat nog wel. Virgin Games was de uitgever. Ik heb hierbij een (Engelstalige) pagina van WikiPedia over Clandestiny en zijn ontwikkelaar en uitgever:
http://en.wikipedia.org/wiki/Clandestiny" onclick="window.open(this.href);return false;

Clandestiny werkt met windows 7. Met Windows XP zal het niet werken, denk ik. Ik heb zelf een computer met windows XP gehad. Toen ik Clandestiny daarop probeerde, werd het beeld heel overstuur en zat vol strepen. Alsof de videokaart kapot was (was niet zo). Windows 7 pakt Clandestiny wel. De klikbewegingen gaan wel snel, maar de graphics en gameplay blijven hetzelfde.

Ik geef u de kans Clandestiny te spelen. Ik heb het spel zelf met de originele cd-roms, maar ik geef Usenet de kans. Het is zo'n oud computerspel, dat de gamesindustrie niet moeilijk doet dat met het downloadt.

Succes met spelen van Clandestiny, Black Tiger. Ik hoor wel wat u er van vindt.

Groet,

MasterJapio.
5
Beste MasterJapio.

Ik ben geen "u", zeg maar gerust "je" en "jij" hoor, want anders voel ik me zo oud, ondanks m'n halve eeuw. :D
Wel apart dat het spel op windows 7 wel draait en op XP niet, ik ga in elk geval eens op zoek of ik het nog ergens kan vinden, dan zal ik het op zowel XP alsook windows 7 proberen en kijken of er hier op XP dan dezelfde kuren gaan gebeuren met het beeld enzo. Ben zeer benieuwd.
Het zou best kunnen dat ik het nog ergens op een CD heb. Want op zolder liggen enkele honderden cd's die ik in de loop der jaren verzameld heb, maar nooit ben toegekomen aan spelen. Weet bijna zeker dat Clandestiny daar ergens bij moet zitten. Alleen gaat m'n vrouw dan raar doen als ik die zolder weer overhoop ga halen. :geek:
Maar dat komt wel goed.
Greetings, Black Tiger.
6
Beste Black Tiger,

Laat je vrouw zien dat je ook spelletjesgek bent. Dan zeg je tegen haar, dat je denkt het computerspel Clandestiny in bezit te hebben. Hopelijk wel origineel. Laatst had ik Clandestiny gekocht via Marktplaats omdat van het exemplaar die ik al had, de cd-roms helemaal beschadigd waren.

Ik speel graag computerspellen. Het liefst van deze tijd. Maar oude, jaren 90 (en vroege jaren 2000) spellen gaan er bij mij ook ik. Laatst had ik nog mijn Sony PlayStation 2 afgestoft en daarop nog oude spellen op gespeeld. Meestal speel ik op de PlayStation 3.

Black Tiger, als je Clandestiny soms te moeilijk vindt, kun je een walkthrough opzoeken op YouTube. Tik in de zoekbalk van YouTube: "Clandestiny Walkthrough". Dan krijg je alle walkthrough video's van Clandestiny.

Succes met zoeken en spelen. Ik geef Clandestiny ook een kans.

Groeten van MasterJapio.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Gebruikersnaam
Wachtwoord

Terug naar “Off-topic hoekje en algemene discussies”