Menig computergebruiker heeft tegenwoordig wel tientallen gebruikersaccounts op internet. De meest eenvoudige manier is natuurlijk om uw browser alle inloggegevens te laten onthouden. Zo hoeft u niet telkens opnieuw in te loggen. Echter is dit niet de veiligste manier om persoonlijke inloggegevens op te slaan. Een wachtwoordbeheerder is in dat opzicht veiliger, maar ook veel flexibeler in gebruik.
Om al uw wachtwoorden geordend op te slaan is de KeePass Password Safe wachtwoordbeheerder een aanrader. Het grootste voordeel van zo’n wachtwoordkluis is dat u nog maar één wachtwoord of wachtzin hoeft te onthouden om toegang tot al uw inloggegevens te krijgen. Maar hoe werkt dat nou? In dit artikel helpen we u op weg met het configureren van KeePass Password Safe.
KeePass is gratis te downloaden via de onderstaande link. Naast de versie die u dient te installeren is er ook een portable versie beschikbaar, deze kunt u bijvoorbeeld gebruiken op een (versleutelde) USB-stick zodat u overal uw inloggegevens kunt raadplegen.
– KeePass Password Safe downloaden
KeePass in het Nederlands instellen
Als KeePass is geïnstalleerd zal de standaardtaal Engels zijn. Via deze link kunt u wel een Nederlands taalpakket downloaden. Dit taalbestand kunt u als volgt installeren en instellen als standaardtaal.
- Pak het bestand “KeePass-2.xx-Dutch.zip” uit.
- Kopieer vervolgens het bestand Dutch.lngx naar de onderstaande map
- “C:\Program Files (x86)\KeePass Password Safe 2\Languages”
- Om de Nederlandse taal te activeren opent u KeePass en klikt u op View > Change Language.
- Klik hier op Dutch (Nederlands) en klik vervolgens op Ja om KeePass te herstarten.
KeePass Password Safe Configureren
Om KeePass te kunnen gebruiken dient u als eerste een nieuwe database aan te maken waarin alle wachtwoorden met encryptie worden opgeslagen. Maak deze database op een logische locatie aan, bijvoorbeeld in mijn documenten of op een partitie of schijf waar u belangrijke data opslaat.
Vervolgens dient u een hoofdwachtwoord op te geven, met dit wachtwoord kunt u voortaan de wachtwoordkluis van KeePass openen. Gebruik hiervoor altijd een sterk wachtwoord of een wachtzin die makkelijk te onthouden is, maar moeilijk te kraken en/of te raden.
TIP: Maak regelmatig een reservekopie (back-up) van het databasebestand op een onafhankelijke gegevensdrager als een NAS of een externe harde schijf.
Inloggegevens invoeren
Standaard bevat KeePass al een aantal voorgedefinieerde groepen. Via het menu bij groep, kunt u deze bewerken of zelf nieuwe groepen toevoegen. Om inloggegevens toe te voegen selecteert u de gewenste categorie en klikt u in de menubalk op nieuwe invoer (Ctrl + I).
In dit venster geeft u de invoer een titel, het meest logische is om hier de naam van de betreffende website te gebruiken. Vul bij gebruikersnaam en wachtwoord uw inloggegevens in en en bij URL het adres van de website in. De indicatiebalk duidt de kwaliteit van het gebruikte wachtwoord aan.
Als deze ondermaats is kunt u een nieuw sterk wachtwoord door KeePass laten genereren. Let wel, u dient dit nieuwe wachtwoord dan te veranderen bij de betreffende website.
Via het tabblad geavanceerd is het verder mogelijk om extra gegevens in te voeren, dit kan bijvoorbeeld het gebruikte e-mailadres of een klantnummer zijn dat aan dit account is gekoppeld. Daarnaast is het ook mogelijk om bijlagen toe te voegen, als u voor een bepaalde dienst vaak uw identiteitspapieren nodig hebt kunt u zo eenvoudig een kopie toevoegen.
KeePass Password Safe gebruiken
KeePass biedt meerdere manieren om ergens inloggen, klik hiervoor met de rechtermuisknop op een ingevoerd account. Vanuit hier kunt u de de website openen en uw gebruikersnaam (Ctrl +B) en het wachtwoord (Ctrl + C) kopiëren. Om automatisch in te loggen is er de optie Auto-Typen (Ctrl +V).
Ook is het mogelijk om op een ingevoerd account te dubbelklikken. Het wachtwoord zal dan net zoals bij de vorige opties voor 12 seconden op het klembord worden geplaatst. Deze tijdspanne is via het menu bij Extra > Opties > Beveiliging aan te passen indien u het wachtwoord iets langer beschikbaar wilt hebben.
Back-up maken van de KeePass database
Het is aanbevolen om regelmatig een back-up te maken van de database van de KeePass Password Safe wachtwoordbeheerder. Zeker na het aanbrengen van wijzigingen en/of nieuwe toevoegingen. Helaas beschikt programma niet over een optie om dit automatisch op gezette tijdstippen te laten uitvoeren.
- Om een back-up te maken klikt u in het menu op bestand en exporteren.
- Selecteer hier de gewenst indeling, bijvoorbeeld KeePass KDBX (2.x).
- Kies vervolgens de locatie waar u de back-up wilt opslaan en klik op ok.
- Geef vervolgens de gewenste bestandsnaam op een klik op opslaan.
Gegevens afdrukken, exporteren en synchroniseren
Naast het maken van een back-up is het ook mogelijk om alle ingevoerde gebruikersnamen en wachtoorden uit te printen. Ook het exporteren naar een aanpasbaar HTML-bestand of XSL stylesheet behoort tot de mogelijkheden. Verder kunt u ook nog een noodblad afdrukken via KeePass, deze kunt u gebruiken om uw hoofdwachtwoord op te noteren.
Zonder hoofdwachtwoord is het namelijk onmogelijk om de wachtwoordkluis te ontgrendelen.
Om een overzicht van alle gebruikersnamen en wachtwoorden uit te printen gaat u naar Bestand > Afdrukken. Via het tabblad opmaak kunt u aangeven welke gegevens er afgedrukt moeten worden en of het in tabelvorm of in blokken moet worden geprint.
Ook biedt KeePass de mogelijkheid om de database met inloggegevens tussen verschillende systemen te synchroniseren. Dit kan zowel via een lokaal bestand als specifieke URL waar u (beveiligd) een kopie van de database heeft opgeslagen. Klik hiervoor op Bestand > Synchroniseren en kies de gewenste optie.
Algemene informatie
Naast de versie voor Windows zijn er ook onofficiële versies voor Mac OS, iOS, Android en Linux beschikbaar. Raadpleeg hiervoor de downloadpagina van KeePass voor alle beschikbare versies.